Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Enkelte forstår verken spøk eller ironi :sweat_smile:!

All respekt til Radforsk og hva de har skapt. Jeg tror du misforstår hva jeg mente. Initialkompetanse aka gründere er det nok av i Norge og de er on par med andre land hva gjelder kunnskap og innovasjon. Når man bestemmer seg for å lage et selskap dog er det de færreste gründerne som har kunnskap og erfaring for hva som skal til på den kritiske linjen for å få regulatorisk godkjenning for forsøk på mennesker og fasene som følger. Det er her folk med erfaring fra industri og spesielt folk som har gjort dette før på HQ nivå kommer godt med og det er disse det er for få av i Norge. Jeg tenker ikke på det kommersielle. Hadde det vært flust av slike talenter i Norge så hadde det garantert vært flere profesjonelle VC selskaper som hadde investert mer i Norge og mer profesjonelle såkornsinvesterorer. Problemet er at det er en selvforsterkende sirkel, alt henger sammen. Profesjonelle og kunnskapsrike investorer som har skapt medikamenter før, gode TTOer, gode legemiddelutviklere, alt dette henger sammen og er gjensidig avhengig av hverandre. I Norge er disse tingene skortene, det du har bra er gode basalforskere, gründere, men de har ikke optimal økosystem rundt seg, spesielt hvis du sammenlikner med Danmark, Sverige osv.

3 Likes

Det du skriver om er vel godkjenningsprosessen. Både den og kommersialiseringen kan kjøpes eller kompetanse leies inn. Det er verre med å finne de virkelig slagkraftige nyhetene/oppfinnelsene. Jeg mener Nordic Nanovector nettopp er et glimrende eksempel på hvor langt fremme Radiumhospitalets forskning ligger, og hvor flinke de har vært til å børsnotere denne. Det skyldes ikke minst Vidar Hanssons/Jonas Einarssons innsats med å hjelpe forskerne inn i avkastningsdelen. Det er har gitt mange start-ups. Norge har ingen ting å skamme seg over når det gjelder å få i gang nye biotechselskaper. Det er den politiske tilretteleggingen som er under enhver kritikk.

2 Likes

Nei, jeg skriver faktisk ikke om godkjenningsprosessen. Det at du tror at du kan komme til klinikk ved hjelp av gründere og konsulenter som fikser «godkjenningsprosessen» viser at du ikke har førstehåndskunnskap på hva som skal til for å ta et legemiddel fra akademisk forskning til pasienter og ikke har jobbet i bransjen.

Jeg har aldri skrevet at Norge noe å skamme seg over. Vedrørende politikk, Forskningsrådet med alle deres program, Skattefunn, Innovasjon Norge og andre oppstartsmidler er faktisk ganske bra. Så noe har blitt tilrettelagt.

2 Likes

Targovax er ikke innenfor denne indikasjonen, men du kan se på clinicaltrials.gov; Search of: Leiomyosarcoma | Recruiting Studies - List Results - ClinicalTrials.gov

Forøvrig bør fagfolk gjøre vurderingene, men kunnskap rundt temaet for å stille legene relevante spørsmål er aldri feil!

8 Likes

Takk for svaret @solskimm :slight_smile: setter pris på det!

1 Like

Hadde poly brydd seg om hva visse anser er en ripe i lakken hadde han ikke vært den skribent han er (topp). Takk for at du deler dine tanker Polygon.

14 Likes

Er der overvekt generelt av selskaper med problemer i kommersialiseringsfasen av selskapets produkter hvor ledelsen forblir den samme?
Er dette forholdet å anses som et red flagg?

Når selskapets styre / ledelse CEO forblir den samme som har ledet selskapet under utvkling og forskning , særlig i de tilfellene hvor vedkommende (CEO) ikke har spesielle kunnskaper eller erfaringer med å ta et selskap gjennom den oppbyggings-fasen som kommer ???

Det er jo 2 forskjellige fagområder med ulike krav .

PHO synes eg er et av de beste eksemplene på dette forholdet.
Selskapet endret seg totalt da HES…ble byttet ut med DS.

Dersom der ligger en systemfeil her og selskap etter selskap går i samme fellen så blir biotek unødvendig dyr og smertefull.

Det beste eksemplet på et selskap som nå er kommet til et punkt hvor hvor jeg mener man absolutt bør skifte CEO er i PCIB!

Ikke aksjerelatert, men god lørdagslesing;

7 Likes

Virkelig ikke bra for omdømmet til kliniske studier i Norge:

https://helse-stavanger.no/kliniske-studier/norwait-studien-systematisk-observasjon-etter-neoadjuvant-straling-for-endetarmskreft

Her står det at den fortsatt rekrutterer da :roll_eyes:

Edit: Plukket opp av NRK, Adresseavisa, BT og VG nå.

2 Likes

Genovis ingår licensavtal med Selecta Bioscience för att utveckla det nya enzymet Xork

Bioteknikbolaget Genovis har ingått ett exklusivt licensavtal med Selecta Bioscience för utveckling och kommersialisering av ett nytt antikroppsklyvande enzym inom genterapi och autoimmuna sjukdomar. Det framgår av ett pressmeddelande.

Genovis beviljar Selecta en exklusiv licens för att utveckla och kommersialisera ett nytt patentsökt antikroppsklyvande enzym, Xork, som en potentiell förbehandling vid genterapi och inom autoimmuna sjukdomar.

Sammanfattning av avtalsvillkoren:

  • Genovis erhåller förskottsbetalning och tidiga milstolpsbetalningar om 6 miljoner dollar och har rätt att erhålla upp till 598 miljoner dollar i utvecklings-, regulatoriska och kommersiella milstolpsbetalningar. Genovis erhåller tvåsiffrig royalty på försäljning av Xork.

  • Genovis behåller rättigheterna till Xork enzymet inom alla övriga applikationer för att fortsatt stödja kärnverksamheten med innovativa enzymatiska verktyg inom preklinikisk läkemedelsutveckling, diagnostik och bioprocessapplikationer.

Samarbetet avser att kombinera Genovis nyutvecklade Igg-specifika Xork proteas med Selectas Immtor platform för att både möjliggöra genterapi för patienter med neutraliserade antikroppar samt som behandlingsmetod förantikroppsmedieradeautoimmuna sjukdomar.

5 Likes

Oncopeptides drar tillbaka Pepaxto från USA – aktien kollapsar

Ikke mye igjen her gitt :flushed: Fra 196,- 1.mars til 6,5 i dag

BioNTech legger frem tall 9 november. De blir helt hinsides bra.
Dessuten bygger de en stor pipeline innen mRNA Onkologi, og annet.
Benyttet dagens dipp til kjøp.

Tiden for vise om de blir hinsides bra, Hadde ikke satset penger på det selv, men spennende blir det uansett. Fungerer det ikke så ville jeg vært enda mer bearish på de som ligger etter.

Så fort kan det gå ned. Grøss. Mon tro hvilke av de norske som kan oppleve det samme.

Den fulgte jeg ikke dessverre.

Hva mener du ligger etter?

Såvidt jeg kan se kan inntektene i Q3 komme opp mot vanvittige 70 milliarder NOK.

Sorry, trodde det var guidet read-out på en onkologistudie og at det skulle være hinsides bra. Gikk litt fort.

1 Like

Den pipen får man med på kjøpet, gratis :smiley:

Selskapet bader i cash, og kan kjøre på der de måtte ønske.
Det hjelper dessuten å ha utviklet verdens første godkjente mRNA-vaksine. God trackrecord.

1 Like
10 Likes