Skrev denne mailen til styreleder i Folketrygdfondet Siri Teigum i går. Jeg har hørt at hun er en særdeles fornuftig dame, og håper hun tar det til seg.
Hei,
Jeg kom nettopp tilbake fra generalforsamling i Ultimovacs, hvor jeg snakket med Folketrygdfondets utsendte om deres praksis med utlån av aksjer i dette og andre selskaper. Men temaet er nok heller et anliggende for styret, så derfor denne oppfordringen til deg.
Om aksjer selges short i et etablert selskap som ikke trenger å finansiere driften ved å hente penger i markedet, har dette kun en forbigående effekt på aksjekursen og ingen fundamental påvirkning på selskapet. Om aksjer selges short i et prekommersielt biotekselskap, så har dette direkte og fundamentale konsekvenser for selskapets kostnader og muligheter til å finansiere seg - i ytterste konsekvens helt ødeleggende. Min påstand er derfor at det er en klar og prinsippiell forskjell mellom short og utlån av aksjer i prekommersielle selskaper og kommersielle selskaper, samt at det er en ytterlige samfunnsmessig dimensjon som skiller ut selskaper som førsøker å utvikle ny medisin.
Det lovmessige mandatet og de vedtatte prinsippene for ansvarlig forvaltning av Statens pensjonsfond Norge sier at dere skal ta hensyn til miljø, samfunnsmassige forhold og selskapsstyring, og at dette skal integreres i investeringsbeslutningnene med hensyn til egenskapene og særtrekkene til de ulike finansielle instrumentene dere investerer i.
SPN er i dag sannsynligvis den største utlåneren av aksjer i prekommersiell biotek notert på Oslo Børs.
Jeg oppfordrer dere til å fastsette nye retningslinjer for innlån og utlån av verdipapirer som skiller mellom selskapstyper slik at praksis med utlån av aksjer i prekommersiell biotek opphører.
Mvh