Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Skrev denne mailen til styreleder i Folketrygdfondet Siri Teigum i går. Jeg har hørt at hun er en særdeles fornuftig dame, og håper hun tar det til seg.


Hei,

Jeg kom nettopp tilbake fra generalforsamling i Ultimovacs, hvor jeg snakket med Folketrygdfondets utsendte om deres praksis med utlån av aksjer i dette og andre selskaper. Men temaet er nok heller et anliggende for styret, så derfor denne oppfordringen til deg.

Om aksjer selges short i et etablert selskap som ikke trenger å finansiere driften ved å hente penger i markedet, har dette kun en forbigående effekt på aksjekursen og ingen fundamental påvirkning på selskapet. Om aksjer selges short i et prekommersielt biotekselskap, så har dette direkte og fundamentale konsekvenser for selskapets kostnader og muligheter til å finansiere seg - i ytterste konsekvens helt ødeleggende. Min påstand er derfor at det er en klar og prinsippiell forskjell mellom short og utlån av aksjer i prekommersielle selskaper og kommersielle selskaper, samt at det er en ytterlige samfunnsmessig dimensjon som skiller ut selskaper som førsøker å utvikle ny medisin.

Det lovmessige mandatet og de vedtatte prinsippene for ansvarlig forvaltning av Statens pensjonsfond Norge sier at dere skal ta hensyn til miljø, samfunnsmassige forhold og selskapsstyring, og at dette skal integreres i investeringsbeslutningnene med hensyn til egenskapene og særtrekkene til de ulike finansielle instrumentene dere investerer i.

SPN er i dag sannsynligvis den største utlåneren av aksjer i prekommersiell biotek notert på Oslo Børs.

Jeg oppfordrer dere til å fastsette nye retningslinjer for innlån og utlån av verdipapirer som skiller mellom selskapstyper slik at praksis med utlån av aksjer i prekommersiell biotek opphører.

Mvh

82 Likes

Meget bra!

Fin oppsummering, det hadde kanskje vært enda bedre med dokumenterte eksempler på praksisen i norsk biotech og effekter på selskapsprising, men brunnet 0,5% grensen for rapportering er det litt vanskelig å bevise direkte. Dessverre blir vi aldri kvitt Nordnet Zero-kundene som ikke har reservert seg mot utlån, men å bli kvitt største aktør ville vært godt for bransjen uansett. Spesielt når det er så lavt volum.

2 Likes

Snakker om sola :slight_smile: Finansdepartementet har endelig fått ræva i gir ang. å ta litt tak i shorting:
"BÅDE UTLÅN OG INNLÅN BLIR FLAGGEPLIKTIGE TRANSAKSJONER

Til forskjell fra gjeldende rett vil utlån av aksjer bli flaggepliktige transaksjoner. I tillegg videreføres innlån og tilbakelevering av utlånte aksjer som flaggepliktige transaksjoner."

Så hvis man låner aksjer som går over terskelverdiene for flagging må disse også flagges. Litt mer transparens er bra, håper de får til mer på den fronten! Gjelder ikke Euronext Growth.

Nye flaggeregler | Advokatfirmaet Thommessen

8 Likes

Forøvrig kan selskapene selv ødelegge litt for shorterne ved å kalle inn til ekstraordinære generalforsamlinger når emisjon skal kjøres i stedet for å ta det på årlig generalforsamling. Da vil short måtte tilbakekalles for å kunne stemme over forslag og da gjøre short i aksjene mindre lukrativt.

1 Like

Glimrende innlegg. Som gjerne også kan sendes til en stortingspolitiker, med anmodning om å stille spørsmål til ansvarlig statsråd Vedum. Ev kan det lede til at det fremmes et rep.forslag med et forslag til vedtak der FTF underlegges en styring om ikke å låne ut aksjer i fou-selskaper som Nano, Ultimo, Trvx osv. Det er jo peanøtter de tar inn på praksisen.

Jeg vil foreslå Alfred Bjøro fra Venstre, som sitter i Næringskomiteen.

12 Likes

Ha ha - sikkert lyden av Jimi Hendrix som har holdt meg frisk :rofl:

3 Likes

Tok sjansen på en fallende kniv i går. Crispr Therapeutics . Kursen er massakrert. Selskapet hentet inn mye cash når Catie Woods hypet gen-edit-sektoren som mest.
Kandidat som comeback-kid :chart_with_upwards_trend:

2 Likes

Begynner å bli ganske mørbanket, lav RSI tilsier vel snart vending opp i sektoren. Økte selv i tre norske bioteks i dag, elendigheten tar slutt før eller siden :sweat_smile:

Dagens understatement :joy:

Beskriver godt følelsen i dagens marked når man har STOR overvekt i biotek:

7 Likes

Litt off topic, men er det noen som har forslag til gode dokumentarer/youtubevideoer o.l om biotek aksjer, kliniske faser, hva man burde se etter osv osv. Alt av interesse:)
Har allerede sett Jim Allison kur mot kreft.

2 Likes
2 Likes

XNK Therapeutics er et svensk selskap som trolig blir notert innen 1Q 2023. Spennende teknologi og kan være verdt å følge med på når aksjen blir mulig å handle i OTC markedet eller på børs.
image

2 Likes

Apropos Natural Killer cells, her er en fersk deal:

Biosergen is preparing a Phase II study
of BSG005 against Mucormycosis, the
Black Fungus.
May 2, 2022: Biosergen today announced that it is preparing a Phase II clinical trial of BSG005
against Mucormycosis, otherwise known as the Black Fungus. Mucormycosis is a difficult to
treat fungal infection with high mortality.

1572693.pdf (cision.com)

Selskapet forsetter med god progresjon i utviklingen av medisinen, god risk/reward på dagens kurs.

Hva er det du mener med OVERvekt… Her er det bare VEKT i bio :smiley:

#1stockportfolio

1 Like

Mange tror at biotek aksjer på børsene i USA er så mye høyere priset i forhold til norske/skandinaviske aksjer, her er en liste man kan fundere litt på:

Happy hunting :moneybag:

2 Likes