Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Erkjennelse fra Jonas …

2 Likes

Hunting season part two for i år;
Ca. 100mrd NOK som brenner i lomma, bør kunne få en grei bit av TRVX for det :wink:


Ingen kommentarer hverken her eller på Hegnar.

Syntes det er litt spesielt.

Noen som har en kommentar annet enn at det blir gøy?

Det er mye som skjer for tiden, det har vært godt å bare vente litt på T, U, Calle osv.
Jeg har fokusert tiden på å leve i nuet fremfor å drømme om fremtiden :wink:

1 Like

Kult heatmap over EU bio

https://biotechradar.eu/service/heatmap/

3 Likes

Episode 259 bør alle interesserte i norsk biotek høre!

https://soundcloud.com/user-972208711

1 Like


Vi er ikkje heilt ute å kjøre når vi har troen på norsk biotek

3 Likes

Er også viktig å si noe positivt om Norge og norsk forskning når man også har investorer fra Norge som putter penger i fondet ditt og/eller ønsker å få flere norske oljepenger :wink:

Disse fondene er selv ute å pitcher og reiser penger hos private og offentlige.

Men ja, ingen grunn til at vi skal ha mindre god forskning enn de andre nordiske landene :muscle:

Bra poeng. Eg må bli flinkere å lese mellom linjene. Stor glede av dine innspill i ulike tråder. Takk for det.

1 Like

Hva heter dette ferske venture fondet som er belyst i den artikkelen der?

Innovestor Life Science
FA biotek Fond.pdf (526,1 KB)

2 Likes

Også omtalt i MedWatch i dag

3 Likes

Statens Pensjonsfond Utland:

For spesialiserte aksjemandater innen enkeltnæringer er helsesektoren størst. Her forsøker forvalterne å finne bedrifter som ligger i forkant av utviklingen, og mange av investeringene er rettet mot mindre bedrifter innen bioteknologi eller teknologisk utstyr. Våre eksterne hel- seforvalterne har for tiden store investeringer i selskaper som utvikler nye medisiner mot kreft. Det krever omfat- tende kompetanse innen medisinsk forskning. Et annet område er ny teknologi for fornybar energi og vannforvalt- ning. Selv om vi her bygger opp intern kompetanse, krever det også ekspertise hos eksterne forvaltere. Vi må vite hva vi investerer i, og trenger innsikt og kompe- tanse for å finne de riktige selskapene. https://www.nbim.no/globalassets/documents/features/2011/tema-ekstern-forvaltning.pd

Men det er klart, det er fullkomment logisk at staten, som Norges suverent største “kapitalist” må holde seg unna tilsvarende selskaper i Norge. Opplegget med kun å investere i utenlandske selskaper handler tross alt om å *“skjerme den norske fastlandsøkonomien” på en utvilsomt superlur måte. :roll_eyes:

Bredt investert utenfor Norge. Fondet investeres i flere ulike land, valutaer og selskaper over hele verden. Målet er å sikre god risikospredning og samtidig oppnå høyest mulig avkastning. For å skjerme norsk fastlandsøkonomi investeres fondet utelukkende i utlandet. Slik er fondet investert | Norges Bank Investment Management
Screenshot 2023-02-23 at 10-27-45 Aksjeforvaltningen Norges Bank Investment Management
Screenshot 2023-02-23 at 10-28-59 Blankfein imponert over Norge

Det er folketrygdfondet som står for tilsvarende innenlands. Og deres praksis har vi jo fått kjenne, utlån til short så investeringen går i dass.

3 Likes

I tillegg har man Investinor og ikke minst støtteordninger fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge, men for all del man kunne gjerne gjort mer sentralt fra staten.
Men det jeg heller hadde ønsket meg var mindre skatt på investering i sektoren og for så vidt også redusert skatt på incentiv ordninger for ansatte og oppfinnere.

3 Likes

Jeg synes Norge gjør mye riktig for å stimulere life science næringen. Ikke minst med Forskningsrådet som har støtteordninger, Folketrygdfondet som investerer i noterte aksjer og Investinor som også investerer i selskaper i mer tidlig fase.

Når dette er sagt så tenker jeg det er det forbedringspotensiale, spesielt hos FTF og Investinor. Basert på hjemmesiden og investeringene begge gjør fremstår ingen i teamene der noe særs kompetente på biotek mtp førstehåndserfaring eller life science utdannelse. Litt pussig når de investerer relativt aktivt i life science selskaper.

I min mening burde både FTF og Investinor i større grad ha fokus på å tiltrekke seg spesialistinvestorer, eks internajsonale VC miljøer, og ansette folk med relevant erfaring og bakgrunn. Begge disse institusjonene har en unik mulighet til å bygge opp kompetent life science investorer.

Lost opportunity, er våre felles skattepenger tross alt.

4 Likes

Ja, fikk også vite over en middag for litt siden at FTF benytter ekstern veiledning i forvaltning innenfor biotech, så tror den lille kompetansen man kunne tro de har ligger i andre firmaer som fakturerer FTF for sine “utlån til short”-råd. Dessverre.

3 Likes

Ikke akkurat bullish når de, tydeligvis Idogen AB, selger utstyr og rekvisita for å stable 3 MSEK på bena :exploding_head:

1 Like