Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Først diabetes 2 legemiddel, deretter vektreduksjon og nå også hjertekar. Dette er og blir stort ja. Tror prisen må bli billigere siden det er så bred indikasjon nå.

3 Likes

Jeg kjøper aldri noe etter at det har steget voldsomt. Men dersom man kun fikk lov til å eie 1 stk aksje som man ikke fikk lov til å selge før man ble pensjonist. Så er nok Novo Nordisk et av de bedre alternativene.

Godkjennelse for forebyggende bruk mot hjerte og kar sykdommer er en meget god trigger til NovoN

Ja, de tjener godt på Wegovy/Ozempic og kommer til å gjøre det en stund fremover nå med den nye labelen også, men selskapet begynner å bli verdsatt høyt og fordrer at de gjør noen gode deals for å fuele pipelinen sin. Blir spennende å se om de klarer å opprettholde innovasjonen som skal til fremover. Har litt Novo selv, vurdert en stund om jeg skal bytte over til Lilly, som har en mer diversifisert pipeline/PF, dog den også er relativt høyt priset. Ingen av disse er nok multibaggers, men «low» risk og betaler litt utbytte.

2 Likes

En spennende konferanse som holdes i Oslo i september.
Visstnok 200 på venteliste for å delta, så det er et hett tema :+1:

http://www.nk2023.org/index

Zelluna Immunotherapeutics og svenske XNK Therapeutics er to av selskapene som skal dit.

1 Like
6 Likes

ja , er dette måten å behandle folk på som har opplevd store tap innen biotek-sektoren?
Det burde jo vært omvendt , at investorene innen visse sektorer med stor sammfunns-nytte og meget liten %-andel fikk skattelette,
Hvem står klar til å steppe inn og overta etter at aksjonærene trekker seg ut?

Moderna-sjefen tjente nær 400 millioner dollar i 2022. :tumbler_glass::smoking:

🫃

3 Likes

Litt usikker på hvilke renter som er kuttet i Danmark og hvor mye DKK kroner har styrket seg:


2 Likes

Sikkert noen ledetråder i WSJ artikkelen…

image
:man_shrugging:

Ellers også liknende stykker i business insider, Bloomberg etc

Gir ikke voldsomt mening, om det ikke er annonsert et gigantisk utbytte. Hvorfor ikke holde dollarene på sine konti, uten å veksle. Altså noe må sikkert veksles til DKK til selskapskatt/inntektsbeskattning, men så ille kan det vel ikke være?

Virkelig ikke “ille” eller noe stor grei. Valutakursen som er mer eller mindre låst til Euro har jo beveget seg med 0,2% - 0,3% i løpet av det siste året og renten er 0,15 % under ECB sin rente, så her har noen ivrige journalister tydeligvis blåst en liten greie opp for å få oppmerksomhet.

2 Likes

Ja det er faktisk mer sannsynlig, jeg gadd ikke titte på valutakursene engang, da det virker litt søkt at FX markedet skulle la seg affisere nevneverdig av et enkelt selskap, som uansett hvor stort må være smuler av den totale vekslingen av DKK (en hel sektor derimot og makroklimaet rundt, det betyr noe)

Kanskje ikke en “stor” greie, men synes det gir et bilde på hva NVO har fått til i GLP-1 analog spacet. NVO har gått mer enn 250% siden 2019-2020, dette er først og fremst drevet av ett legemiddel. En slik verdiøkning på så kort tid er ikke hverdagskost, jeg kommer ikke på noe slikt foruten Moderna, og den er nok ikke like sustainable.

Hovedproblemet for NVO nå er at de ikke klarer å fylle etterspørselen. De har rett og slett måtte cappe startdosering og reklame i USA pga så stor etterspørsel.

Slik sett, imponerende hva danskene har fått til. Mye av GLP-1 grunnforskningen kom også fra Danmark. Vi i Norge har noe å se opp til.

Ellers så er det ikke så mange Europeiske land som har så lav rente som DK, kun bare Sveits, Bulgaria og Albania vidt jeg kan se.

1 Like

Ja jøss, jeg mener ikke å trekke ned på hva NOVO her har fått til, mer på det litt søkte journalistiske virkemiddelet for å få klikk og vise hvor voldsomt bra de har gjort det på en stor lidelse.

De treffer et stort samfunnsproblem, og løser det med the easy/lazy way out for brukeren, aka teknologisk. (og det er jo gull for NOVO da uten holdningsendring vil jeg tro at markedet da fortsetter å være der, og undertegnede står da lagelig til for hugg når jeg mener noe sånt)

1 Like
6 Likes

Nice! Skulle gjerne ha sett mere øremerkede mindler fra staten til tidlig fase FoU selskap, utover FORNY som nevnes her. Uansett, bra med konkrete planer og fremskritt.

2 Likes