Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Studien går nå inn i en fase 3, der det blir testet på flere britiske pasienter, etter at fase 2 av studien viste at de som ble gitt vaksinen sammen med immunterapi, hadde nesten 50 prosent mindre sjanse for å få tilbakefall eller død etter tre år.

Blant annet har det norske bioteknologiselskapet Nykode Therapeutics begynt en fase 2-studie for en lignende sprøyte, men for de med livmorhalskreft.

Ukebladoppslag.

Initium studien til Ultimovacs gikk ca 300% over historisk standard of care -soc - i kontrollarmen og studiearmen.:blush:. Ikke nevt i artikkelen.

Og ingen skjønner bæret.

Så hva skal man med kostbare persontilpassede mRNA vaksiner?

Absolutt alle biotekselskaper hevder vel de har noe helt revolusjonærende pågang. Helt til alt kollapser.

6 Likes

Episode 302 av Radium med Circio gir et godt innblikk i hvor vanskelig markedet er blitt for norske biotekselskaper. Syns CEO gir en ærlig og usminket beskrivelse av situasjonen, det skal han ha for.

Rart at alt kollapser på verst tenkelig tidspunkt. Og at alt er bare fryd og gammen sålenge mange ønsker å sette sparepengene i det. Er det bare bedrageri alt sammen som holder det gående sålenge der er villige investorer?

Ja f.eks Targovax har vel vært «best in class» i både TG og Onkolytiske virus tidligere. Regner med de sier de er best i circular RNA også. Allikevel er kursen ned så og si 100% fra toppen.

Bedrageri…
Kanskje skive-bom å bruke et så sterkt uttrykk men ja , der er rom for å stille spørsmål når det gjelder finansieringen av utvikling og få den nye hårdt tiltrengte medisinen på markedet.

Regelen er vel ca 70-80 % av investert kapital i høyrisiko aksjer (helse) går tapt i forsøkene på å utvikle ny medisin.
70-80% av de selskapene som prøver seg tryner altså Historisk og hva %-andelen ligger på i dag er vel kanskje målbart verre da helseaksjer ser ut for å være en FY-sak hvor en må lete langt for å finne noe lyspunkt.

Med bakgrunn i dette så blir spørsmålet…

Hvorfor fortsetter vi med å kaste arvegodset inn i flammene med slike ods?
Tror vi at statestikken ikke gjelder oss og det er bare andre som må lide. Et mysterium hverken mere eller mindre.

Griskheten som driver hele aksje-systemet er motoren som gjør det mulig å få vettuge personer til å plassere surt ervervede sparepenger i selskaper uten kapital og med stor tro på investeringene sine.
Jaja-sann.
Kaskalensi ?

I den ene enden så bygger systemet på å “flå” tillitsfulle småsparere som ,ja , de kan neppe ha forstått hva 70-80% ++
av investert kapital betyr og i den andre enden så er det slik vi finansierer ny utvikling og forskning på ny medisin.

Lærerikt og dyrt

Så , en bør vel ikke bli overrasket om en våkner opp til en fattigere tilværelse en dag mot slike odds.

1 Like

Synes nå åpningsinnlegget på AFG-tråden er morsomt jeg da (altså om AFG):

"Et utrolig selskap.
Bare se kursen tilbake 7år , heilt makalaust.

Og et meget godt utbytteselskap.

Hadde jeg hatt noen ti-tals milioner NOK så ville jeg investert i dette selskapet.
Bare studer kursfallet under korona-krisen.
Mindre fartsdempere finnes knapt.

Så hvorfor er jeg investert i PCIB,PHO,ULTIMO og BGBIO og ikke i dette fantastiske selskapet.

Jeg har ikke tid til å vente på kursøkningen / utbytte dersom jeg skal bli i stand til å kjøpe leiligheter til døtrene mine.

Derfor velger jeg å leve farlig og intenst i biotek slik at drømmen kan realiseres før en går bort.

Kjenner en som jobber der og har opparbeidet seg ca 50MNOK i AF-aksjer."

2 Likes

Stemmer. Nå gikk så og si alt jeg hadde i biotek over i krypto i 2019. Men grunnen til at jeg først ble hekta på biotek var for jeg var også med i 2016-2017 når både nano, pcib, trvx osv fløy til himmels. Er vel kun Vaccibody-gevinsten som enda står igjen som solid realisert gevinst. Disse andre jeg var med på og fikk realisert solide gevinster ble vel også tatt igjen av realiserte tap etterhvert som tiden gikk. Men ja det er fort å bli forelsket når man sitter ombord i slike raketter.

2 Likes

Å investere i bedre helse er ikke noe som nødvendigvis betales tilbake i kroner og øre, men i et lengre liv med bedre livskvalitet for deg selv og de du er glad i.

Kan fort ende opp med dårligere psykisk helse dersom man går for hardt inn biotek og går på noen tunge smeller :sweat_smile:

3 Likes

Interessant Radium podcast idag. Enig i en del av analysen men å blande inn skattepolitikk er fullstendig bom. Faktum er at norsk biotek med Radforsk
i spissen ikke har vært gode nok etter Algeta. Det har vært stilt mange milliarder i risikokapital for selskapene. Dessverre har det ene selskapet etter det andre feilet og folks risikokapital har gått opp i røyk. Dette er grunnen til at det nå er fullstendig tørt. Å skylde på skattepolitikk blir å snu ting fullstendig på hodet.

8 Likes

Enhver feil og ethvert tap er en anledning til å lære. Det er ofte vanskelig å lære av suksess dersom det er kun én av dem (les: Algeta), vi trenger N>1 for å bli bedre. Det vi ikke må gjøre er å slutte å drive med og investere i bioteknologi i Norge. Nå har vi et stort antall personer i Norge som har opplevd masse motgang og lært enormt i den prosessen. Det er akkurat denne kunnskapen vi nå må utnytte på veien til neste norske biotek-suksess, og rollen til Radium må være å fasilitere for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av selskapene. Dette er etter min mening det aller viktigste. Skatteincentiver får bli en annen diskusjon, når selskapenes studier feiler er det ikke tiden for å skylde på eksterne faktorer.

3 Likes

Hahahahaa

NASDAQ investors watching Biotech Investors

https://twitter.com/DueDoctor/status/1789433822884323581

image

5 Likes

Følger litt opp på denne. Syns det er rart at ikke Radforsk eller gjerne noen andre går litt i dybden og gransker hva som gikk galt i perioden etter Algeta. Som jeg er inne på over er det stilt milliarder i risikokapital for selskapene. Har ikke tid til å sjekke alle selskapene, men jeg fant ganske raskt fra PCIB sin siste årsrapport at framførbart underskudd er 727 millioner. Lette etter samme beløp hos Circio men fant egentlig ikke det. Her har de vært ulike transkaksjoner som gjør det krevende å finne tilbake til beløpet men tar ikke mye feil om også Circio har hentet og tapt over 500 millioner kroner i årenes løp. Det største pengesluket av dem alle var Nordic Nanovector. Tax losses carrying forward er i det tilfellet hele 2.978 milliarder ifølge Thor Medicals siste årsrapport. Så regner vi sammen bare disse 3 selskapene er det tapt over 4 milliarder kroner over en 10-12 års periode. Det aller meste av denne kapitalen er stilt av norske investorer. Så å sitte i en Radium podcast og klage over at norske investorer nå ikke lengre stiller opp for selskapene etter å ha tapt over 4 milliarder bare på disse 3 selskapene blir helt historieløst. Å klage på skatteregler er også helt umusikalsk. Det kunne vært 0 skatt og investorer som har tapt de ovennevnte beløp ville likevel sett en annen vei. Hvis noen i Radforsk eller andre i bransjen som står for det synet som forfektes i podcasten leser dette så kunne det vært interessant å få et motsvar.

14 Likes

Fryktelig lenge siden siste innlegg, og dette er vel også litt på siden. Men en god nyhet for behandling av brystkreft fortjener vel litt oppmerksomhet her på forumet:
image

4 Likes

Denne artikkelen er også relevant for norsk biotek, det gjelder ikke bare kompetanse og størrelse på fagmiljø, men spesielt tilgangen på kapital.

3 Likes

60% på 5 års PFS i intervensjonsgruppen versus 8% i kontrollgruppen på lungekreft er jo vanvittig bra da.

5 Likes