Helse-sektoren er nå tilbake til 2016 nivå. Etter den kraftige boosten gjennom pandemien var det ikke til å unngå et tilbakeslag når folk igjen fikk mer å bruke penger på og alt ble dyrere.
Men nå har helse sektoren fallt betydelig under der den var ved begynnelsen på pandemien.
Betyr det at norsk biotek har vært bare “luft”? Eller vil det på et tidspunkt komme et vendepunkt selvom lite tyder på det for øyeblikket?
Vi får håpe det, men med INITIUM-fiaskoen til Ultimovacs begynner det å bli få selskaper igjen, kanskje ingen, som markedet synes å ha noen forhåpninger til
Av selskaper uten godkjent produkt er det vel bare NYKD igjen i hele Radforsk porteføljen som har noe å komme med(?). Resten har floppet fullstendig og er i prinsippet død og begravet og sannsynlighet for noe comeback er helt minimal. Også er det PHO med godkjent produkt da men som ikke klarer selge det med profitt. Er jo hele tiden “et-eller-annet” som gjør at salget bare ikke kommer ordentlig i gang. Radforsk er også helt ute av PHO og vil heller ikke profittere dersom det skulle bli noe av PHO og inntekter fra Kina.
Så for norsk biotech så ser jeg veldig liten grunn til noe vendepunkt. Hva skulle det være?
Det vil heller ikke være mulig for Radforsk finansiere nye eventyr over børs de neste 10-15 årene, og det er nok flere “kjendis” investorer som nå også har fått kjenne på hva det vil si å finansiere Norsk Biotech og som nok sannsynligvis vil styre unna fremover.
Det er mitt utgangspunkt der vi er nå.
Har du hørt om LYTIX da?
Med en kommersiell avtale, tette bånd i USA og allerede fått milestones og sannsynlig på vei til Phase3, syns jeg å være mest lovende biotek selskap i OB!
Helt klart en stor trigger hvis LTX klarer starte opp en Ph3. Eneste mulighet for det blir med Verrica som partner regner jeg med? Her skal først konklusjonen av Ph 2 på bordet nå før sommeren også er det +6-ish mnd. før en eventuell oppstart Ph3. Eller forventes det tidligere?
Under Verrica sin presentasjon for 1 uke siden var de optimistiske, og at de ser frem til Ph2 resultater innen 30.06. dvs. innen 2,5 mnd.
Vi har mer biotek på OB
Contx-impacting 245 mill patients every month
Azt-leverer kritiske,unike enzym verden rundt
Medi-cardiac bypass behandlinger. Selger i 60 land.
Alle tre vokser(dersom man tar bort covid salg for Azt),alle leverer blå tall hvert q og alle har godt med cash og er gjeldfrie.
Jeg syns egentlig alle tre nærmer seg interessante ved ytterligere fall. Tenker kanskje vekstpotensial er størst i Azt og Contx(satser på POCUS).
Med forbehold om at jeg ikke har satt meg godt nok inn i caset, så tillater jeg meg følgende kommentar:
Det som bekymrer meg med Lytix sitt samarbeid med Verrica er om indikasjonen er “stor nok” til at man kan få en lønnsom business på.
Basalcellekreft er jo i 99 av 100 tilfeller ganske enkelt å fjerne kirurgisk, og de fleste leger sier at det er så sjelden at det blir noe alvorlig at det kan man ta 100 % rolig. Selvsagt vil de som ikke finner problemet tidlig risikere større operasjoner, og det kan da være et marked for LTX-315 i den gruppen. Men som dere ser av grafen under er det ca 3.000 av anslagsvis 3,6 millioner (0,00083 %) som dør av basalcellekreft hvert år i USA. Så da blir potensialet for salg til en høy pris av en avansert medisin ganske liten selv om man utvider målgruppen til de 34.200 som regnes som “locally advanced”.
Det kreves også ganske mange legebesøk, selv om det er out-patient behandling så koster det mye i et land med ko-ko dyre medisinske utgifter.
Delvis enig med din kommentar
Med kirurgisk bakgrunn tør å si at BCC operasjon på ansikt (området med største utfall) blir ofte utfordrende mht. kosmetisk og reop., blir fort en plastikkirurgisk kasus med høyere takster.
Eldre som målgruppe for BCC også er ofte antikoagulerende som kan komplisere operasjoner.
Alt i alt både pasienter og kirurger blir glade å få mindre utfordrende behandlingsalternativ (som LTX-315) enn kirurgi. Også kan LTX-315 brukes som neoadjuvant for å krympe større lesjoner og fjerningområdet med mindre komplikasjoner
Har man avkastning på investering i norske biotek i det hele tatt? Glem unntaket Algeta i denne sammenheng…det var lottogevinst
Ja,ja. Biotek har vært best for meg. Hadde flaks i pcib hvor jeg kom inn tidlig og solgte et godt stykke høyere.
Så AZT,som ikke var flaks. Hvis du finner frem årsrapporter,q rapporter samt leste børsmeldinger der fra 2017-2019,så måtte det nesten gå sånn. De trang bare å dumpe sårsalven som man kunne ane ville skje utover i 2019.
Caset var faktisk såpass kjent at den stod seg bra i covidkrakket. Azt fikk nok å gjøre. Kanskje for mye. Kanskje hadde DMF vært på plass tidligere om det ikke var for covid. Dagens kurs er fair. Det må leveres tall.
Noen må da ha tjent bra i medistim også.
Hvorfor folk flest må handle Lotto biotek aner jeg ikke. Det er biotek på ose idag som jeg syns ser meget interessant ut,men det er antagelig ingen på dette forum som har aksjer der. De færreste har hørt om selskapet. Men det er definitivt ikke Lotto(snarere medium risk)Så det er vel ikke interessant.
Hvilket selskap leder ann i nuet mon tro
Et nytt lovforslag kan, hvis det blir vedtatt, gi en premie på 10 milliarder kroner til den første som får godkjent en opioid-vaksine.
Denne føyer seg bare inne i rekken av nordiske biotefailures de siste årene. Hvis det er noen unge lovende der ute som vil dykke dypere inn i hva som gikk galt i norsk (og noen andre nordiske) case de siste årene så jeg tror jeg det ville være mye mat her for en masteroppgave på BI eller NHH.
Her er de man kommer på i farten men det finnes sikkert veldig mange flere,
De norske:
PCIB, Targovax(Circio), Nordic Nanovector, BergenBio, Hubro, Ultimovacs, Softox,
Et par svenske:
Oncopeptides, Xbrane,
En dansk:
Orphazyme
Der har du 11 som jeg kom på i farten, det finnes sikkert mange ganger så mange hvis man leter.
Noen ledertråder i den kommende masteroppgaven:
- Kliniske programmer i indikasjoner hvor sjekkpunkthemmere ikke ennå hadde kommet per initiering av programmet
- Endring i design fra fase 1 til fase 2
- En-armede studier
- For treg klinisk utvikling
- Forhold til kapitalmarkedet og kapitalnnhenting. Dette kunne i seg selv vært en egen masteroppgave. Feks hvordan flere av selskapene unnlotå hente penger når pilene pekte oppover. Eller hvordan man med få unntak ikke klarte å engasjere internasjonal investorer og endte opp med å tære på det samme begrensede norske investormiljøet i bransjen.
Nå ble jeg sittende å tenke på hvilken referansestil som hadde vært best egnet. Altså, man kunne jo helt sikkert i stor grad benyttet TI som kilde / bakgrunnmateriale, men hvordan siterer man egentlig en anonym person som skjuler seg bak et nick?
Å henvise med web-adresser for hver enkelt referanse ville fort blitt ganske knotete.
Kanskje Chicago A? Og så lage sitt eget system med brukere? Type sånn her:
"Eller hvordan man med få unntak ikke klarte å engasjere internasjonal investorer og endte opp med å tære på det samme begrensede norske investormiljøet i bransjen."¹
¹ Investor 2024, innlegg #6665, Biotekaksjer, TekInvestor™
Ev. rel.vit / sos.ant
Gleder meg allerede til masteroppgaven:
“Digital cargo cults: A study of user interactions and crowd dynamics on internet fora for exchange listed Norwegian biotech firms through the years 2015-2025.”
Nok et nordisk biotek meldt konk. Jobbet med NK-celler.
Trist, virket som en bra mann og et selskap med god forankring i det faglige miljøet ved Karolinska.
Jeg følger ikke NK-spacet, men har XKN’s frafall noen positive (el negative) ringvirkninger for Zelluna?
Tror ikke de var så like. XNK hadde vel en helt annen prosess med behandling av hver enkelt pasient sine egne celler.