Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Biotek har man jo sett x antall ganger kan kollapse når som helst.

Neida folk må gjerne investere i biotek for min del. Men kan ikke se jeg ble helt overbevist av de punktene du nevner der. Vellykkede fase 1 og 2 har vi jo sett mange ganger de siste årene. Betyr ikke dermed suksses .

Det var ikke et spm til meg, men det åpenbare problemet for Lytix er at partneren som de selv fremhever skal betale opptil 110 mill USD inmilepæler ikke har penger til drift lenger enn 1Q25.

Jeg er ikke overbevist med dine svar at LYTIX skal KOLLAPSE slik som har brukt så sterkt ord!
Som sagt INGEN av OB biotek selskaper har levert en ca 96% klinisk respons i fase 2 og planlagt møte med FDA for oppstrat fase3 i H1 2025.

1 Like

Jeg har nevnt dette på mine punkter som en av de årsakene som LYTIX ufortjent er straffet,
(usikkerhet på Verrica). Også jeg er ganske sikkert på at du også tror på at dette snart skal løses siden de har meldt om at de søker buisiness partner (som kan være en big pharma).
Så dette etter min mening er ikke en tegn at LYTIX skal KOLLAPSe!

Da er vi enige om å være uenige da :wink: Så får framtiden være fasit.

1 Like

Hvis du ser på Targovax/Circo som gjorde en avtale med et kinesisk selskap om en av sine peptider, hvor avtaleparten ikke kunne innløse en liten milepæl på 2 MUSD. Så mener jeg det er rimelig eller «fortjent» om du vil at markedet tviler på at Verrica vil være i stand til å oppfylle sin avtale med Lytix - dessverre. Verrica må jo hente penger ikke bare til å betale Lytix, men også videre studier og driften sin forøvrig som jo ikke er noen gullgruve slik jeg leser det fra sidelinjen.
Og uten Verrica er jeg redd mulighetene for å skaffe funding er vanskelig for Lytix, og i dagens norske marked er det nok bortimot umulig å skaffe nye penger.
Skulle ønske det var annerledes og hadde vel aksjer i Lytix selv i tiden 2014-2016.

3 Likes

Morsomt at LYTIX er ikke på bioteklisten :sweat_smile:

Ville ikke ha endret trenden, om de ble nevnt :sweat_smile:

1 Like

Ved close i dag, er Mcap i nevnte selskaper slik-

• Photocure 1.459 mill
  • Nykode. 784 mill
  • AZT. 702 mill
  • Trmed. 331 mill
  • Bergen Bio. 289 mill
  • Ultimovacs. 60 mill
  • PCIB. 53 mill
  • CRNA. 30 mill

Total Mcap : 3.708.000.000.-

Ville vært interessant å vite hvor mye penger disse selskapene har blåst siden oppstart.

1 Like

Vil du tape mye penger raskt investerer du i norske biotek selskaper.

1 Like

Dette ser så spennende ut at her må det handles aksjer. Er også en billig inngang nå. Har også handlett i BioNTech og Moderna.

Stor vaksineskepsis
Robert F. Kennedy jr. har i flere år vært en fremtredende skikkelse innen vaksineskeptikerbevegelsen, kjent for sine kritiske synspunkter på vaksinesikkerhet og effektivitet.

Han har i mange år kjempet mot miljøgifter, stråling og vaksiner som advokat og aktivist.

Under coronapandemien gikk han ut og antydet at vaksinen kunne føre til autisme.

Kennedy sammenlignet president Joe Bidens coronavaksine-program med Holocaust, og mente at jødene i nazi-Tyskland hadde større frihet enn amerikanerne under pandemien.

1 Like

Langt mellom gode nyheter i norsk biotek, men her er en liten gladsak!:smiley:

8 Likes
3 Likes

– Ultimovacs sviktet med den viktigste studien og aksjen falt rundt 90 prosent. Når det gjelder Nykode har de ikke levert dårlige data, men Genentech trakk seg fra samarbeidet, noe som ble veldig dårlig mottatt i markedet. Dette påvirker potensielle fremtidige inntekter, og vi får bare følge med på hvordan teknologien utvikler seg videre, sier Radforsk-sjef Jónas Einarsson. Nylig raste Nykode på Oslo Børs etter at det ble klart at samarbeidspartneren Genentech trekker seg fra selskapets vaksineprogram. At biotekselskaper faller stort på skuffende nyheter har vært en gjenganger i år, og sammenligner man dagens verdier med da pengene satt løsere, i pandemiårene 2020 og 2021, er kontrasten stor. Eksempelvis ble Nykode Therapeutics priset til over 26 milliarder kroner på det meste, med et kobbel av finanskjendiser på eiersiden. Tirsdag ble selskapet priset til knappe 735 millioner kroner på Oslo Børs. 50 milliarder forduftet En oversikt Finansavisen har satt sammen viser at over 50 milliarder kroner i papirverdier har forduftet fra Oslo Børs, om man sammenligner med kurstoppene i 2020 og 2021. Verdifallet i Nykode, tidligere Vaccibody, bidrar naturlig mye til totalen med et verdifall på over 25 milliarder kroner, men er langt fra det eneste som har opplevd relativt store verdifall. Eksempelvis er verdifallet i Ultimovacs på over 6 milliarder kroner, mens investorene i selskaper som ArcticZymes og BerGenBio, har sett papirverdier for henholdsvis 4,8 og 3,7 milliarder kroner forsvinne. Felles for flere er kursnedgang på over 90 prosent, mens gjennomsnittlig kursfall for de 15 selskapene som er med i oversikten ligger på rundt 80 prosent. Mens resultatene av studier til forskjellige medisiner har uteblitt, er det også blitt tøffere å hente penger i markedet til disse selskapene, mener Einarsson. – Bioteknologisektoren er et svart hull, ikke bare i Norge, men også globalt. Det er nesten umulig å hente penger, og risikovillig kapital er langt mindre tilgjengelig enn for noen år siden. Det er helt krise i sektoren nå, sier han. – Perfekt storm Radforsk-stiftelsen har i dag børsinvesteringer i både Nykode og Ultimovacs, og har tidligere vært på eiersiden i både Photocure, PCI Biotech, Thor Medical og Circio Holding. Stiftelsen vakte også oppsikt blant Nykode-aksjonærene da det gjennomførte et betydelig nedsalg tidligere i høst. Nedsalget ble begrunnet med likviditetsbehov. – Vi har en håndfull lovende selskaper i tidlig fase, men det er svært krevende å skaffe midler til biotek i tidlig fase, spesielt i Norge. Investorene er skeptiske, og de dårlige resultatene vi har sett fra flere selskaper skaper usikkerhet. I tillegg er makrobildet svakt. – Jeg har tidligere omtalt situasjonen som en perfekt storm. Vi har sett flere negative resultater fra biotekselskaper i Norge, og den generelle verdensøkonomien er i en usikker fase. Når ting er så uforutsigbart, fordamper risikovillig kapital raskt. – Hvilke selskaper er mest lovende i Norge? – Jeg skal ikke snakke om ting vi ikke eier. Så jeg har lyst til å trekke frem AdjuTec, Nextera, Oncoinvent og Zelluna som svært spennende selskaper. Børsvinduet er stengt – Når kan det bli aktuelt å ta disse på børs? – For bioteknolgiselskaper er børsnoteringsvinduet stengt akkurat nå. Basert på min erfaring gjennom flere kriser, som finanskrisen i 2008, vet vi at kapitalvinduer kan åpne seg igjen, men det er vanskelig å spå når, sier Einarsson. – Jeg tror vi må se grundig på hvordan vi etablerer oppstartsselskaper i bioteksektoren i Norge. Vi trenger mer spesialiserte investorer som er kjent med risikoen og har en langsiktig horisont. Vi har mange gode ideer og strålende forskning, men vi må bygge opp en bærekraftig modell som støtter utviklingen over tid, sier han. – Har det vært for mye raske penger i biotek? – Jeg vil på ingen måte legge skylden på investorene. Når hovedstudien til et selskap feiler, som vi så med Ultimovacs, er det forståelig at investorer kaster kortene. Faktisk vil jeg heller berømme de langsiktige investorene vi har hatt, spesielt fra Family Office-miljøer, som har vært tålmodige og støttet biotekselskapene våre. Jeg håper de vender tilbake når forholdene ligger bedre til rette.

8 Likes

Meanwhile, i nabolandet:

BioArctic stupte fra 230ish SEK ned til 140-150 i sommer da CHMP ikke godkjente alzheimermedisinen Lecanemab, som altså allerede er godkjent i:

US, Japan, China, South Korea, Hong Kong, Israel, the United Arab Emirates, and the Great Britain.

Nå har CHMP snudd, og anbefalt godkjenning for EU likevel. BioArctic opp ca. 30% i dag. 197kr ved børsslutt.

6 Likes

Forstår ønsket, men nå er det vel strengt talt de langsiktitge som hele veien har spyttet inn mer i emisjoner som har blitt mest voldtatt også :sweat_smile:
Men uten de så hadde det selvsagt ikke blitt noenting.

Er nok vanskelig å finne noen som er både langsiktige, som hele tiden kan bidra med mer og som ikke bryr seg om hvor mye de taper over tid.

1 Like

Der hadde jaggu meg gode gamle NRK fått det med seg også:

2 Likes

Vaksiner og effekt kan lett komme til å bli et politisk tema i årene som kommer, denne geniale fremstillingen av effekt på utbredelsen av sykdom før og etter innføring av nye vaksiner, kan da være grei å ha i bakhodet.

6 Likes