– Ultimovacs sviktet med den viktigste studien og aksjen falt rundt 90 prosent. Når det gjelder Nykode har de ikke levert dårlige data, men Genentech trakk seg fra samarbeidet, noe som ble veldig dårlig mottatt i markedet. Dette påvirker potensielle fremtidige inntekter, og vi får bare følge med på hvordan teknologien utvikler seg videre, sier Radforsk-sjef Jónas Einarsson. Nylig raste Nykode på Oslo Børs etter at det ble klart at samarbeidspartneren Genentech trekker seg fra selskapets vaksineprogram. At biotekselskaper faller stort på skuffende nyheter har vært en gjenganger i år, og sammenligner man dagens verdier med da pengene satt løsere, i pandemiårene 2020 og 2021, er kontrasten stor. Eksempelvis ble Nykode Therapeutics priset til over 26 milliarder kroner på det meste, med et kobbel av finanskjendiser på eiersiden. Tirsdag ble selskapet priset til knappe 735 millioner kroner på Oslo Børs. 50 milliarder forduftet En oversikt Finansavisen har satt sammen viser at over 50 milliarder kroner i papirverdier har forduftet fra Oslo Børs, om man sammenligner med kurstoppene i 2020 og 2021. Verdifallet i Nykode, tidligere Vaccibody, bidrar naturlig mye til totalen med et verdifall på over 25 milliarder kroner, men er langt fra det eneste som har opplevd relativt store verdifall. Eksempelvis er verdifallet i Ultimovacs på over 6 milliarder kroner, mens investorene i selskaper som ArcticZymes og BerGenBio, har sett papirverdier for henholdsvis 4,8 og 3,7 milliarder kroner forsvinne. Felles for flere er kursnedgang på over 90 prosent, mens gjennomsnittlig kursfall for de 15 selskapene som er med i oversikten ligger på rundt 80 prosent. Mens resultatene av studier til forskjellige medisiner har uteblitt, er det også blitt tøffere å hente penger i markedet til disse selskapene, mener Einarsson. – Bioteknologisektoren er et svart hull, ikke bare i Norge, men også globalt. Det er nesten umulig å hente penger, og risikovillig kapital er langt mindre tilgjengelig enn for noen år siden. Det er helt krise i sektoren nå, sier han. – Perfekt storm Radforsk-stiftelsen har i dag børsinvesteringer i både Nykode og Ultimovacs, og har tidligere vært på eiersiden i både Photocure, PCI Biotech, Thor Medical og Circio Holding. Stiftelsen vakte også oppsikt blant Nykode-aksjonærene da det gjennomførte et betydelig nedsalg tidligere i høst. Nedsalget ble begrunnet med likviditetsbehov. – Vi har en håndfull lovende selskaper i tidlig fase, men det er svært krevende å skaffe midler til biotek i tidlig fase, spesielt i Norge. Investorene er skeptiske, og de dårlige resultatene vi har sett fra flere selskaper skaper usikkerhet. I tillegg er makrobildet svakt. – Jeg har tidligere omtalt situasjonen som en perfekt storm. Vi har sett flere negative resultater fra biotekselskaper i Norge, og den generelle verdensøkonomien er i en usikker fase. Når ting er så uforutsigbart, fordamper risikovillig kapital raskt. – Hvilke selskaper er mest lovende i Norge? – Jeg skal ikke snakke om ting vi ikke eier. Så jeg har lyst til å trekke frem AdjuTec, Nextera, Oncoinvent og Zelluna som svært spennende selskaper. Børsvinduet er stengt – Når kan det bli aktuelt å ta disse på børs? – For bioteknolgiselskaper er børsnoteringsvinduet stengt akkurat nå. Basert på min erfaring gjennom flere kriser, som finanskrisen i 2008, vet vi at kapitalvinduer kan åpne seg igjen, men det er vanskelig å spå når, sier Einarsson. – Jeg tror vi må se grundig på hvordan vi etablerer oppstartsselskaper i bioteksektoren i Norge. Vi trenger mer spesialiserte investorer som er kjent med risikoen og har en langsiktig horisont. Vi har mange gode ideer og strålende forskning, men vi må bygge opp en bærekraftig modell som støtter utviklingen over tid, sier han. – Har det vært for mye raske penger i biotek? – Jeg vil på ingen måte legge skylden på investorene. Når hovedstudien til et selskap feiler, som vi så med Ultimovacs, er det forståelig at investorer kaster kortene. Faktisk vil jeg heller berømme de langsiktige investorene vi har hatt, spesielt fra Family Office-miljøer, som har vært tålmodige og støttet biotekselskapene våre. Jeg håper de vender tilbake når forholdene ligger bedre til rette.