Igjen skorter det på finansieringen. Heldigvis ser det ut som de unngår norske ‘‘spesialinvestorer’’ ala Hadean
Skal man bygge industri i Norge utover fisk og olje, så trengs det utenlandsk kapital dessverre.
Artig at hypen rundt radiofarmasi kommenteres her. Kan ikke si at dette gjelder i Norge akkurat 
Folk er veldig interesserte i å se og støtte norsk biotek når det kommer til akademia og andre støttespillere, sier Stav Noraas.
– Hvordan har det gått med finansiering?
– Vi har hatt god støtte fra norske investorer så langt. Nå som vi nærmer oss kliniske studier, er det naturlig også å snakke med internasjonale investorer som har kapasitet til å følge oss videre, sier han.
Det er stor «hype» rundt radiofarmasien, og mange av selskapene i næringen, inkludert Actithera, har fått inn tunge investeringer.
– Forplikter en stor investering til hurtighet, eller åpner det opp for at man kan være langsom og nøye?
– Hvis jeg kunne velge helt fritt, ville jeg lagt meg et sted midt imellom. Da kunne vi bygget en tilstrekkelig solid datapakke for å redusere risikoen for senere, sier han.
– Samtidig er det én ting som betyr mest for oss akkurat nå – og som jeg også mener investorene med rette kan forvente – nemlig hastighet. Dette er et konkurranseutsatt felt, og vi må raskt frem til kliniske data. I en annen fase kan vi tillate oss å bruke mer tid, men her vi er i dag er hastighet det viktigste, sier Mantzilas.
Les også: Bayer ble i Norge etter Algeta-oppkjøpet: – Avgjørende
### – Kalkulert risiko
Kvaliteten i arbeidet forblir den samme, men økt tempo innebærer høyere risiko.
– Man må ta kalkulert risiko og tørre å være innovativ. Det forutsetter erfarne medarbeidere som har gjort dette før, særlig i dialogen med myndighetene. Å vite hvor det er rom for tempo, og hvor man må være grundig, er avgjørende. Dette er et konkurranseutsatt felt, og akkurat nå handler det om å komme raskt frem til kliniske data. I en annen fase kan vi tillate oss å bruke mer tid, men der vi er i dag er hastighet det viktigste, sier Mantzilas.