Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Jeg tror hovedproblemet med NATTO er at for få tror noe særlig på det ledelsen sier lenger. Da må man sannsynligvis vente på konkrete meldinger fra selskapet eller neste kvartalsrapport før en eventuell oppgang kommer tror jeg.

Har ikke noe problem med å vente. Dersom ceo eller styreformann begynner å lette seg kommer jeg til å bli mer skeptisk.

1 Like

Ja rapporten kom jo inn under forventningene, men det betyr ikke at aksjen bare er verdt 7-8 kroner.

Er kanskje helsemyndighetene litt feil ute når de fraråder oss å spise fet ost, kjøtt og meieriprodukter?

the vegetable oil companies who have been profiting from the population’s shift towards polyunsaturated spreads and oils. With vast numbers believing that these modern foods are healthy for us and preferentially using them in their diet, considerable wealth has been generated for these monstrous corporations. One of the largest soya bean oil (vegetable oil) producers in the US with 1500 employees reported 2003 sales of $2.1 billion. The US produces 42% of global production with 184 billion metric tonnes which has the potential to produce 1,985 billion pounds of oil. This is worth many many billions of US dollars on the trading markets! Vegetable oil production is a very lucrative business and it has become so at the expense of naturally occuring traditional fats. Butter is completely natural , requires no factory processing, just churning. It has been a part of the human diet for many thousands of years, unlike margarines and low fat oil derived spreads that have only been part of the diet for less than 100 years! Butter is better, but has been unfairly framed as the villian.

http://www.naturalfoodfinder.co.uk/ban-butter-innocent

Her er de offisielle rådene fra helsedirektoratet:

Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

Begrens bruken av meieriprodukter med mye mettet fett, som helmelk, fløte, fet ost og smør.

Begrens mengden rødt kjøtt. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe, sau og geit.

1 Like

Interessant. Kanskje kjøtt/fisk/ost/melkeprodukter ikke har så mye med hjertesykdom å gjøre? Jeg har sett forskning som går på kreft osv og der kommer definitivt ikke kjøtt så godt ut. Det samme gjelder et invers forhold mellom hjertesykdom og grønnsaksinntak…

Det hadde vært interessant hvis du dro opp en tilsvarende graf som tok med forbruk av sukker/alkohol/raffinert fett også.

Dette hører vel kanskje hjemme i småprat-tråden

1 Like

Synes ihvertfall det er litt tendensiøst å advare mot fet ost med tanke på at blant annet franskmennene kommer såpass godt ut i hjertestatistikken. Man trenger ikke overdrive så klart, men moderat vanlig mengde er neppe så farlig.

Der må du vel ta med alle daglige enheter med vin også. Mange som hevder det minsker fett i blodet og er generelt helsebringende :slight_smile:

1 Like

Det siste jeg så av studier angående vin var at ett glass (1,25dl) på de over ca 55 år var helsebringende, som du sier, det reduserte avleiringer i blodårene. Alkohol har definitivt ikke noen god effekt på resten av kroppen, allerede på to glass, så var det negativt.

2 Likes

MenaQ7 PURE forsinker utviklingen av blodåreforkalkning

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=384828

Linken i meldingen leder til “Error 404 - File not found”

1 Like

hehe, ble kanskje feil å si generelt helsebringende, men mente i forhold til franskmenn og hjertestatistikk. Om man relaterer det til fet ost, må man ta med alt, inkls vin som kan ha motsatt effekt her. (de er jo kjent for å drikke oftere men moderat)
Mente ikke at det var bra å drikke mye, altså :slight_smile:

1 Like

Linken fungerer her / nå

Photocure announces submission of application for Hexvix® marketing authorization in Australia

Under the guidance provided by the Therapeutics Goods Agency in Australia, the
average review time for applications is twelve months from the date of
submission. Photocure will receive a milestone payment of EUR250,000 upon approval
of Hexvix in Australia, estimated to occur in the second half of 2016.

I biotek-bransjen tar ting tid, men det går fremover for Hexvix i Australia…

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=384916

1 Like

Siden jeg nevnte at jeg vurderte SER i en annen tråd, har plutselig blitt mere skeptisk pga manglende interesse:

Reference is made to Serodus ASA’s (the “Company”)
previous announcements regarding the rights issue of
minimum 9,259,260 and maximum 11,111,111 new shares
raising gross proceed of minimum NOK 25 million and
maximum NOK 30 million (the “Rights Issue”).

The subscription period for Rights Issue expired on 3
September 2015 at 16:30.

A preliminary count indicates that the Company has
received subscription for a total number of approximately
9.0 million new shares at a subscription price of NOK
2.70 per share at the end of the subscription period and
the remaining approximately 0.3 million new shares will
be subscribed by the underwriters at a subscription price
of NOK 2.70 per share, raising gross proceeds of
approximately NOK 25 million.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150904.OBI.20150904S43

Tror du har rett i dette. Guiding er jo fortsatt veldig positiv (fra siste rapport):

1 Like

NattoPharmas forskningsnettverk, som består av NattoPharma ASA og seks høyt rangerte forskning- og universitetsinstitutter i Europa, er blitt tildelt et 2,9 millioner euro-stipend fra EU -kommisjonens forskningsprogram “Horizon 2020-MSCA-ITN”. Pengene vil bli brukt innenfor rammen av "European Vaskular Interventions and Therapeutic Innovation Network ".

Ifølge Horizon 2020 mottok programledelsen et svært stort antall søknader om økonomisk støtte til omfattende og interessante forskningsprogram. Hver søknad ble evaluert av et panel av eksperter innen det aktuelle forskningsfeltet. Den søknaden NattoPharma var delaktig i oppnådde en score på 95,60 av maksimalt 100; en av de høyest oppnådde poengsummene av alle søknadene.

Siden 2004 har NattoPharma samarbeidet tett med Universitetet i Maastricht med dokumentasjon av MenaQ7, selskapets merkevarebeskyttede vitamin K2. Bevilgningen fra Horizon 2020 vil blant annet finansiere to heltids forskere ved Universitetet i Maastricht de neste tre årene. Disse skal arbeide med karakterisering og dokumentasjon av nye biologiske aspekter og effekter av MenaQ7.

http://m.hegnar.no/bors/artikkel561833.ece

2 Likes

PCI Biotech signs pre-clinical research collaboration agreement with a top-10 large pharma company

Har fremdeles noen lodd her.
Flott at partner tar utgiftene:
The costs related to the
research collaboration will be covered by the pharma company, which is one of
the global leaders in nucleic acid therapeutics.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150910.GlobeNewswire.1950942

1 Like

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=385703

Presentasjon som ble gjort i Sverige. Veldig mye interessant der synes jeg.

Jeg liker denne siden det viser litt av problemet. Nemlig at markedet har forventet veldig mye i H1, men H2 er vanligvis mye sterkere, og får de til god vekst der ser det veldig spennende ut:

Grafen du viser sier faktisk det motsatte i 2012 og i 2013 så var det ca 50/50, det er kun i 2014 H2 var vesentlig sterkere.

1 Like

Ja, det har du rett i - var litt rask der.

Når jeg ser på utviklingen synes jeg uansett kursen har fått ufortjent har medfart. Kursen ligger nå på 2012 nivå og P/B er nå 1.04.

Jeg kan også rapportere at jeg har begynt å spise litt ekte Natto (fermenterte soyabønner som inneholder svært mye K2) og det er ikke så vondt som diverse youtube videoer skal ha det til, men jeg tror uansett ikke “folk flest” vil begynne å spise dette. Konsistensen er ganske spesiell :slight_smile:

Dette viser også potensialet ganske godt, og hvor viktig den nye, billigere produksjonsmetoden (PURE) er for å åpne opp mot nye markeder/segmenter.