Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Tror Det finnes mye som virker, men er det vilje hos Big pharma?

Skremmende tanke, men er nok mye mulig noe i det du sier. Og da er det jo penger som snakker.
Det blir kanskje også som teknologifirmaer ellers, at man holder tilbake på en del for å melke kua maksimalt. Det finnes ikke noe ensidig svar på dette. Men at mange skjebner lider unødvendig, er det nok ingen tvil om.

Er ikke både pembro og ipi gode eksempler på at det finne vilje?

@blaahval og @Defender La oss ta et steg tilbake og legge fra oss disse tåpelig konspirasjonsteoriene som er en fornærmelse mot alle som jobber i bransjen. Det er over 100 000 vis av personer som jobber i bransjen og som er lidenskapelig opptatt av finne bedre behandlingsalternativer. Eksempler på at det fins vilje er cisplatinin i testikkelkreft, immunterapi (som faktisk kan kurer pasienter), kurering av HCV, forsøk på å finne kur mot HIV, genterapier og så utrolig mye mer.

Ta heller en tur på nyhetsspeilet.no for å diskutere dette videre om dere må, for slikt tull gidder jeg ikke lese om her. Takk!

15 Likes

Regner med at Big pharma ønsker å tjene penger i morgen også? Hva skjer hvis de kurerer inntektskilden?

Hva skjer hvis BP kurerer folk med pembro slik de gjør per dags dato?

Ett lite tankeeksperiment. Hva tror dere hadde skjedd hvis firma A fant en kur for kreft X?

Jo, de ville tatt alle kundene og tjent seg søkkrike…

Tror du - @Defender, at ett lite developing biotech ville stoppet utviklingen av en medisin hvis den kurerte prostatakreft fordi big pharma hadde mistet kunder?

3 Likes

Tror ikke vi skal blandet Targovax inn i denne diskusjonen

Du misforstår! Targovax er ikke ett big pharma selskap!

Hvorfor skal feks ett stort pharma selskap som selger cellegift til den store gull medaljen slippe en kur som bare fikser problemet med en gang? Når de kan selge cellegift dyrt over lang tid?
Targovax hadde blitt kjøpt opp av ett stort pharma selskap lenge før de evt hadde hatt verdensherredømme over sykdomen.

Det er nå en gang sånn at big pharmas har nesten likt kunnskapsnivå og jobber med de samme tingene. Hvis ikke selskap A gjør det så ville selskap B gjort det, og da hadde selskap A tapt veldig mye penger og renomé.

I tillegg er det kunnskapsflyt imellom bedriftene hvor forskere bytter jobb osv. Det landskapet du beskriver er en slags bunkers hvor forskerne bare jobber og jobber uten ett eget liv.

1 Like

Farmasi bransjen er nok ikke en koselig nærbutikk på hjørne…

Kjenner folk som oppriktig tror på BP som en konspirasjon. Det finner jeg på lik linje med nynazister som påstår konsentrasjonsleirene var en løgn jødene oppfant. Eller at jorda er 7000 år gammel. Må si meg enig i at hele den diskusjonen ikke hører hjemme her på forumet. Eventuelt måtte de gå inn under en Småprat tråd.

5 Likes

Selge cellegift til den store gullmedaljen? WHAT? Hørt om patenter og generika? Tror du BP eksisteter i et vakuum? Tror du leger, independent datamonitoring groups også er involvert? Eller forskere og pasienter? Alle biotechbedrifter? Du skjønner at dette blir tull? Hvor mange er involvert i følge deg?

3 Likes

3 Likes

Start en tråd som heter “Konspirasjoner om onde store farmasiselskaper” hvis dere har lyst til å skrive rent tull, og la oss heller bruke denne tråden til å diskutere biotekaksjer.

3 Likes

Lov å være uenig, men da må du kunne dokumentere eller på annen måte sannsynliggjøre påstanden din. Logiske tankeresonnement er også velkomment, men kan ikke se at du har kommet med hverken den ene eller andre.

3 Likes

Ta dette opp i politikk eller småprat tråden. Jeg er ikke interessert i å lese konspirasjonsteorier på denne tråden, men debatter om det den handler om, altså biotekaksjer.

3 Likes

Genmab med gode resultater i fase III
https://globenewswire.com/news-release/2018/10/29/1638736/0/en/Genmab-Announces-Positive-Topline-Results-in-Phase-III-MAIA-Study-of-Daratumumab-in-Front-Line-Multiple-Myeloma.html

3 Likes

Mitt inntrykket fra pressemeldingen er egentlig ikke veldig imponerende. De skriver “We are highly encouraged by this data as this is the fifth randomized study showing a profound benefit when adding daratumumab to standard of care treatments in multiple myeloma, and the second showing efficacy for patients with newly diagnosed multiple myeloma who are not eligible for ASCT.”

Myelomatose pasienter får vanligvis en trippelbehandling som også inkluderer en proteasomhemmer, det er derfor litt merkelig at kontrollgruppen i deres studie kun får dexametason + lenalidomid. De sammenligner derfor ikke med “standard of care” og man kan ikke si om deres behandling er bedre eller dårligere enn noen av de som brukes i dag. Hva er da hensikten?

Det er stort sett kun eldre som får myelomatose og det finnes en undergruppe som er for svak til å få trippelbehandling, men det høres ikke ut fra dette som det er disse de sikter seg inn på.

Edit:
Ser ut som de kjører en annen studie der de tester i kombinasjon med trippelbehandling.

1 Like

Ja, de kjører en del forskjellig fase III studier, noe jeg tenker gjøres for å fange opp så stor populasjon som mulig. En artikkel som skriver at denne studien handlet mest om å få innpass i markedet i USA: http://www.evaluate.com/vantage/articles/news/snippets/genmab-surges-maia-trial-opens-gates-us

Edit: Jeg finner 97 studier som enten skal starte opp, eller som kjører akkurat nå når jeg søker på Darzalex i Clinicaltrials.gov: https://clinicaltrials.gov/ct2/results?term=Darzalex&Search=Apply&recrs=b&recrs=a&recrs=d&age_v=&gndr=&type=&rslt=