Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Biotekaksjer

ibb
Investeringer: #<Tag:0x00007fb26a411670>

Tror ikke vi skal blandet Targovax inn i denne diskusjonen

Du misforstår! Targovax er ikke ett big pharma selskap!

Hvorfor skal feks ett stort pharma selskap som selger cellegift til den store gull medaljen slippe en kur som bare fikser problemet med en gang? Når de kan selge cellegift dyrt over lang tid?
Targovax hadde blitt kjøpt opp av ett stort pharma selskap lenge før de evt hadde hatt verdensherredømme over sykdomen.

Det er nå en gang sånn at big pharmas har nesten likt kunnskapsnivå og jobber med de samme tingene. Hvis ikke selskap A gjør det så ville selskap B gjort det, og da hadde selskap A tapt veldig mye penger og renomé.

I tillegg er det kunnskapsflyt imellom bedriftene hvor forskere bytter jobb osv. Det landskapet du beskriver er en slags bunkers hvor forskerne bare jobber og jobber uten ett eget liv.

Farmasi bransjen er nok ikke en koselig nærbutikk på hjørne…

Kjenner folk som oppriktig tror på BP som en konspirasjon. Det finner jeg på lik linje med nynazister som påstår konsentrasjonsleirene var en løgn jødene oppfant. Eller at jorda er 7000 år gammel. Må si meg enig i at hele den diskusjonen ikke hører hjemme her på forumet. Eventuelt måtte de gå inn under en Småprat tråd.

Selge cellegift til den store gullmedaljen? WHAT? Hørt om patenter og generika? Tror du BP eksisteter i et vakuum? Tror du leger, independent datamonitoring groups også er involvert? Eller forskere og pasienter? Alle biotechbedrifter? Du skjønner at dette blir tull? Hvor mange er involvert i følge deg?

Dette innlegget ble rapportert av nettsamfunnet og er midlertidig skjult.

Start en tråd som heter “Konspirasjoner om onde store farmasiselskaper” hvis dere har lyst til å skrive rent tull, og la oss heller bruke denne tråden til å diskutere biotekaksjer.

Lov å være uenig, men da må du kunne dokumentere eller på annen måte sannsynliggjøre påstanden din. Logiske tankeresonnement er også velkomment, men kan ikke se at du har kommet med hverken den ene eller andre.

Ta dette opp i politikk eller småprat tråden. Jeg er ikke interessert i å lese konspirasjonsteorier på denne tråden, men debatter om det den handler om, altså biotekaksjer.

Genmab med gode resultater i fase III
https://globenewswire.com/news-release/2018/10/29/1638736/0/en/Genmab-Announces-Positive-Topline-Results-in-Phase-III-MAIA-Study-of-Daratumumab-in-Front-Line-Multiple-Myeloma.html

Mitt inntrykket fra pressemeldingen er egentlig ikke veldig imponerende. De skriver “We are highly encouraged by this data as this is the fifth randomized study showing a profound benefit when adding daratumumab to standard of care treatments in multiple myeloma, and the second showing efficacy for patients with newly diagnosed multiple myeloma who are not eligible for ASCT.”

Myelomatose pasienter får vanligvis en trippelbehandling som også inkluderer en proteasomhemmer, det er derfor litt merkelig at kontrollgruppen i deres studie kun får dexametason + lenalidomid. De sammenligner derfor ikke med “standard of care” og man kan ikke si om deres behandling er bedre eller dårligere enn noen av de som brukes i dag. Hva er da hensikten?

Det er stort sett kun eldre som får myelomatose og det finnes en undergruppe som er for svak til å få trippelbehandling, men det høres ikke ut fra dette som det er disse de sikter seg inn på.

Edit:
Ser ut som de kjører en annen studie der de tester i kombinasjon med trippelbehandling.

Ja, de kjører en del forskjellig fase III studier, noe jeg tenker gjøres for å fange opp så stor populasjon som mulig. En artikkel som skriver at denne studien handlet mest om å få innpass i markedet i USA: http://www.evaluate.com/vantage/articles/news/snippets/genmab-surges-maia-trial-opens-gates-us

Edit: Jeg finner 97 studier som enten skal starte opp, eller som kjører akkurat nå når jeg søker på Darzalex i Clinicaltrials.gov: https://clinicaltrials.gov/ct2/results?term=Darzalex&Search=Apply&recrs=b&recrs=a&recrs=d&age_v=&gndr=&type=&rslt=

Sammenligne norsk biotech med osebx:

Konklusjonen er: Ikke sitt trofast long i biotech, da får du krabbeklo i undiken.

Kortsiktig:
image

Litt mer langsiktig:
image

I alle dager, det er fremdrift her på berget også.

Edit: https://helse-bergen.no/ekspertpanelet

Ikke hverdagskost med Bjørn Hellfuck sitater her!:wink:

Kanskje like viktig budskap er at man ikke skal se seg blind på sektoren og miste all kritisk sans…

“For eg var full
og han var feminin
Eg hadde drukket brennevin”

Forøvrig synes jeg åpningen av dette ekspertpanelet sammenfaller bra med oppstart av ARCHER-1.
Tror ARCHER-1 kan bli gjennomført på rekordtid i Norge.

Minner om at vi nå har laget en egen chatkanal for Bioteknologi for Insidere :slight_smile: Ser det er høy aktivitet der allerede. Vel møtt :slight_smile: