Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Har på følelsen at det vil skje rundt 0200, at det vil flytte på seg

Hver gang gevinsten for å “mine” halveres vil gevinsten forsvinne for mange. Da skrur de av pc’ene og strømforbruket faller. Det er alle disse spekulative investeringene før blokkjede-teknologien er modnet som gjør at det blir veldig lønnsomt å “mine” og presser opp strømforbruket.

Haha! Denne var god: "Hvert fjerde år halveres antall bitcoin som kan utvinnes hver dag. Neste gang det halveres er i juni 2020. Dermed vil det bli større kamp blant utvinnerne om å grave frem bitcoin, og for å stå best rustet vil man måtte stille med kraftigst utstyr, som vil bidra til ytterligere strømforbruk."
Han “glemmer” at utstyr konstant forbedres og at denne halveringen vil halvere inntekten til de som miner.

At så kunnskapsløse kommentarer er det som kommer i media og gir hvermannsen ett feilaktig bilde er rimelig kvalmende. Enn gjennomsnittlig hobby miner har mer kunnskap…

Dett er klipp og lim fra en diskusjon jeg har med et par andre kloke hoder. Poster bare det jeg selv har spilt inn;

Den har jeg lest ja og han har rett i mye, men han bommer på et par ting;

Bitcoin som global valuta;
Bitcoin er begrenset, men er delbar opp til 100 millioner. Altså minste unit du kan overføre er 0.000 000 001 som også kalles en “satoshi”

Gitt at man ikke finner en løsning på å sende enda mindre enheter;
Si at den minste verdien du behøver å kunne sende for å handle er 1 øre (NOK). Altså 0.01 krone = 0.00125 USD (8kr pr USD).

Da kan altså 1 satoshi ikke være verdt mer enn 0.00125 USD for at man skal kunne handle.
ved 20.000 USD er 1 satoshi verdt = (20.000 / 100.000.000) 0,0002 USD.

1 satoshi kan altså være verdt 6.25 ganger så mye før verdien kan bli et problem = 125.000 USD pr bitcoin. for å overføre 1 øre.

MCAP Bitcoin er da 2.625.000.000.000 USD

Hvor reelt er 1 øre? holder det med 10 øre (mcapx10) eller 1 krone (mcapx100)?

Men er det skalerbarheten som er problemet eller misser Bjarne Schieldrop et viktig poeng?: Deflasjon

Hvorfor måle bitcoin i USD hvis det er den eneste valutaen som finnes? Da er det riktigere å måle det opp mot varer, som gull.

Dersom det aldri vil finnes mer enn 21 millioner coins, da er det et deflatorisk marked, verdien på coinen vil over tid stige målt i velstand/varer du får kjøpt.

Vi vet at økonomien vår i dag ikke passer inn i et deflatorisk system. Da blir gjelden et gedigent problem!

Ut i fra tradisjonell kayneseyan teori vil handel sakte men sikkert stoppet opp for de som sitter på coins vet at verdien går opp jo lengre du venter.

Alle de som ikke var tidlig ute med å konvertert fiaten sin til coins ville måtte kjøpe det til en ekstrem pris i forhold til de som kjøpte i starten.

MEN! Vi har faktisk hatt deflatorisk økonomi siden tidenes morgen! Det kalles gull!
Er problemet med deflatorisk økonomi overdrevet? - med unntak av de siste 100 årene har vi alltid hatt gull (og sølv), en begrenset råvare, som valuta for handel.
Så er da problemet bare å dele opp fremtidens “bitcoin” i små nok deler? Vondt å tilpasse seg, men det går jo?

Resten av innlegget rundt det med strøm er betraktelig overdevet. Ja det er et problem i dag, nei det vil ikke være et problem i fremtiden. Fordi;

• Regnekraft er eksponensiel, spesielt sett mot strømforbruk
  • Det jobbes iherdig med å finne løsninger på øke effektiviteten på å oppnå “consensus”. I dag må alle kjempe om å være første man som klarer å finne en SHA løsning / signatur til en block, de som er først ferdig får reward alle andre mister innsatsen sin og begynner på nytt. Distributed consensus, Sharding, Lightning network, Hashgraph, Proof of Stake, noen nøkkelord = alle jobber med å effektivisere.

Altså; det jobbes med løsninger som vil gi flere 1000(X) i hastighet på transaksjoner = 1000(X) i strøm effektivitet = tidsspørsmål før de får løst det.

5 Likes

Vil meget gjerne ha input og kommentarer :slight_smile:

Fikk nettop denne av DNB…;

Med inflasjon som overstiger renten du får i banken så faller jo mengden varer du kan få kjøpt over tid…

Altså du “sparer” egentlig MER på handle mye enn å la det stå på konto.

Nei, bildet til DNB passer bedre inn i en deflatorisk økonomi

Er enig i mye av poengene men en ting som bør være større grunnlag til bekymring enn strømforbruk og skalering (begge deler som kan gjøres noe med) er PoW. Dette scenarioet er kanskje ikke noe som er viktig å ta hensyn til “her og nå”, men det tror jeg blir et problem i fremtiden.

Her er scenarioet:

Jo flere coins som mines, jo vanskeligere blir det å mine neste coin (eller satoshis). Nettverket er avhengig av minerne for å verifisere transaksjoner, uten minere - ingen verifikasjon (PoW).

OK, sett at vanskelighetsgraden på blokkene er slik at færre og færre miner (dyrt, ressurskrevende osv). Nettverket er da mer utsatt for angrep. Og transaksjonshastigheten vil falle (?) fordi færre er tilstede for å verifisere.

Videre - insentivet for å mine er a). man får en block reward og b). man får inn transaction fees. Når flere HODLer coinen fremfor å bruke den, vil transaksjonsvolumet gå ned.

Sett at vi er 10 år frem i tid. Transaksjonsvolumet går ned fordi BTC har steget i verdi og folk forts. å hodle, vanskelighetsgraden på blokkene har gått mye opp og fees are såpass høye (fordi volumet er lavt og fordi vanskelighetsgraden for verifisering har økt) - hva da?

Hvem bruker en coin med lavt transaksjonsvolum / likviditet og høye fees?

Litt rotete skrevet men you get the gist :slight_smile:

Det er derfor vi skal ha PoS og Casper?

PoS gir coins til de som har coins (se på det som renter) - de som “miner” i dag vil få endret sin inntekt fra fee + reward til bare fees. Casper sikrer at du ikke trenger hashing power for å holde nettverket sikkert mot 51% attacks. For Casper gjør at du kan oppdage og straffe (slette) de som har jukset.

Slik jeg har forstått det.

MAO - PoW skal bort, det jobbes med saken

Snakker du om Bitcoin nå? Eller Ethereum?

Da snakker jeg om crypto generelt og Ethereum er vel de som er ivrigst på PoS og Casper, men det er vel ikke noe som hindrer bitcoin i å lage noe tilsvarende.

BTC har jo blitt foreslått PoS mange ganger men det har blitt nedstemt gang på gang. Sentralisert struktur med minere som tjener fett på mining + fees vil gjøre det vanskelig å få implementert PoS (tror jeg).

Spesielt vanskelig blir det når Bitcoin ikke har en Vitalik i sin Satoshi, som styrer ting videre, men heller flere små grupper som mener at de har rett (og et par folk som mener at de er Satoshi).

2 Likes

Brøt nettopp under 10k ! :hushed:

image

Er nok et par amerikanere som står opp på feil fot i dag. Ser fort Bitcoin nede på 8000-tallet.

1 Like

Joda, men artikkelen var “bitcoin” som verdens valuta.

Prinsippene jeg diskuterte var mer ment for fremtidens krypto.

Deilig blodrød portefølje idag :slight_smile: Men det gjør IIIINGENTING… Jeg HODLER.

Ser ut som BTC kan komme ned mot 7800, og aldri har MACD vært så lav :slight_smile: På tide å fylle på i løpet av morgendagen?

1 Like

Vent til markedet snur og du ser store kjøp.

Se på grafen du postet så ser du den største/høyeste grønne stolpen, vent på noe slikt om du vil time bunnen…

1 Like

Jada, er klar over det. Jeg skal ikke inn med mer, jeg har nok i BTC og sitter ut 2018 i første omgang. Jeg nevnte vel tidligere i høst at rangen fra 8-9K ikke var tradet ut, og nå ser det ut som det kommer (noe som er sunt). Så etter det er det vel bare å spenne seg fast igjen :slight_smile:

Har lyst å se 90% reduksjon = 2.000 USD pr bitcoin :slight_smile:

1 Like

Er det forsinket FOMO som snakker? :wink: