Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Det blir en hedge mot infalsjon. Fiat blir jo mindre verdt hele tiden.

Men i framtiden så blir den med best teknologi mest verdt.

Den må være sikker å bruke, helt desentralisert (noe btc ikke er), Den må takle trillioner av dollar som sirkulerer i systemet og transaksjoner som står i stil og seff billig å bruke.

Du sier gull har en underliggende verdi. Hvorfor det? Markedet styrer prisen der også. Si at man plutselig fant ut at gull er kreftfremkalende. Hvordan hadde verdien blitt da?

Når jeg skal avgjøre om noe har en underliggende verdi så ser jeg for meg følgende scenario:

Jeg lever i en verden der jeg kun har lov til å bytte bort mitt arbeid mot gjenstanden, jeg kan ikke selge gjenstanden senere. Det vil da fremdeles være en del som vil være villig til å jobbe for gull fordi de kan bruke det til å lage smykker/bruke det til å lage elektronikk som individet tror vil føre til glede for seg selv. Hvis man ikke kan selge bitcoin, så kan vi vel begge være enige om at ingen hadde valgt å bruke tid av livet sitt på å jobbe for å erverve seg Bitcoins? Derfor mener jeg Bitcoin ikke har noen underliggende verdi, det samme gjelder også fiat, men fiat blir gitt kunstig verdi i form av at disse valutaene er sentralstyrt og staten garanterer for at du kan bytte inn denne valutaen i offentlige tjenester.

Hvis det hadde vist seg at gull var kreftfremkallende hadde det mistet mye av verdien, hvis ingen da lenger hadde fått noen glede av gull ville det etter mitt syn mistet all verdi. Men det blir litt bortenfor poenget, fordi poenget mitt er at for at en gjenstand skal ha underliggende verdi må noen mennesker tro at objektet i seg selv vil gi glede/nytte.

Den underliggende verdien i Bitcoin er at man helt uten offentlige midler har stablet på bena et open source nettverk av enorm datakraft som sikkerstiller at penger ikke kan brukes to ganger, uten at du trenger å stole på noen annen part. I dette ligger også en kontrakt om at det aldri skal lages mer enn 21 millioner bitcoin.

Det er et enormt fremskritt, og noe som folk vil betale for.

3 Likes

Men det er jo ingenting som hindrer noen fra å starte en ny Bitcoin, eller forke Bitcoin sin blockchain, la oss kalle det for Bitcoin_original og Bitcoin_Copy. 1 Bitcoin_original vil jo ha akkurat samme egenskaper som 1 Bitcoin_copy, hvorfor skal da 1 Bitcoin_original være verdt mer enn 1 Bitcoin_copy ? Jeg er enig i det første du sier at ting kan få en verdi hvis vi mennesker mener at noe er verdifullt og unikt, men jeg skjønner ikke hvorfor vi i utgangspunktet har klart å gi Bitcoin noen verdi. Jeg tenker derfor at det fremdeles er en spekuleringsboble.

Et potensialt motsvar jeg ser til kritikken min er at hvis nok folk anser Bitcoin som verdifullt og aksepterer dette som betalingsmiddel så vil det kunne opprettholdes en trygghet om at Bitcoin også vil være verdt noe imorgen slik at jeg da kan bytte det fra meg. Litt i de baner av at et stort nok samfunn kan gjøre samme nytten som en sentral myndighet.

Så da er det f.eks sykkel, bil, verktøy osv du vurderer? Det kan du bruke uten å selge det?
Man vil jo gjerne investere i noe man tror stiger i verdi, ikke noe man nødvendigvis kan bruke dersom det blir forbudt å selge det en gang.

Stemmer, sykkel, bil, verktøy osv vil ha en underliggende verdi.

Nettopp denne tankegangen er det jeg mener er det som gjør at krypto er en langvarig spekulativ boble. Fordi som flere er enige om Bitcoin er jo også ganske dårlig som transaksjonsobjekt ettersom det er tregt, dyrt og krever mye datakraft/strøm. Så jeg har inntrykk av at de fleste som sitter på Bitcoin gjør det i tro/håp om at det skal stige i verdi, og man tror det fordi man tror andre skal tenke det samme. Mens hvis man for eksempel hadde kjøpt et oljefat fordi man trodde det skulle stige i verdi kunne man basert denne antakelsen på noe mer fundamentalt, f.eks at antall personer med bil stiger, mens tilbudet holder seg konstant.

2 Likes

Joda enig der. Det er andre med langt bedre teknologi der ute. Men når det trykkes penger over en lav sko så er det jo fort til å se på land med hyperinflasjon hvor deres fiat har blitt verdiløs. Det har jo skjedd med Tyskland for en god stund siden. Så jeg synes det er bra med alternativer dersom man ikke har langsiktig tro på fiat.

Jeg har bitcoing og en bitcoin lommebok som jeg kan handle fra. og snart håndtere paypal betaliner med bitcoin så jeg kan bruke penngene til det jeg trenger i fremtiden. Det er 6000 minibanker som godtar bitcoin du går der og tar ut fiat penger til bruk i landet men bitcoin som verdi(Ala gull) jeg siker ikke at vi er der nå, men så er vi i starten av noen helt nytt som ingen vet hvor havner. (Det blir en lang reise men UTROLIG spennede og følge med på fra insiden)

2 Likes

Kan man ikke bare være ærlig å si at det spekuleres i at prisen går høyere så man kan tjene penger? Det er så godt som ingen som bruker Bitcoin til overføring, handel og transaksjoner. Det er trading og hodling.

3 Likes

Det er jo slik det begynner. Men med bitcoin kan jeg kjøpe produkter i hele verden uten noen banker som blander seg inn. Kun 1 hjelper (som tar seg av transaksjonen) og gir coins til mottaker sin lommebok. I dag må jeg ga iban/Swift nummer , dager går og det tar tid (eller jeg bruker Mastercard som tar 1-2% for en slik handel) (bitcoin er det mye mindre og gjort på sekunder) vi i Norge har jo vips det er jo magisk, slik kan bitcoin bli for verden(ser jeg for meg)
Alt tar tid derfor er vi i start fasen men mulighetene er enorme og utfordringene mange (men at endringer kommer er 100%sikkert) og per nå tror jeg bitcoin er beste kort. Jeg har jo ikke hele formuen her men 0.4 bitcoin som en start :crazy_face:)

Dette gir ingen mening. Du kan fint starte en fork, men den vil på ingen måte ha samme egenskaper som Bitcoin hva gjelder regnekraft og sikkerhet.

Denne nettverkeffekten rundt adoption av bitcoin er key, og er samme som for Instagram, Whatsapp, etc etc etc. Hvem som helst idiot kan starte et sosialt medium, men uten brukere er det verdiløst.

Når man ser på prising og omsetning av Bitcoin, til og med relativt til de 2-3 nærmeste på lista, så er det liksom ingen contest.

kommer sikkert en forrykende alt-season når folk begynner å ta gevinst fra Bitcoin i denne runden, men akkurat nå er den råsterk

2 Likes

Det har blitt «store of value», ikke valuta som mange tenker det som. Ingen som går på butikken med en gullklump heller, uten at du trenger å kalle det «spekulasjon» å kjøpe gull. Btw er nok paypal i hvert fall en del av grunnen til at «ballen begynte å rulle» nå. Litt skremmende RSI for tiden da😂

1 Like

Det er sound money, på akkurat samme måte som gull og sølv er det.

Har visse ulemper for mange daglige formål som vi ellers bruker FIAT til, men om jeg f.eks skulle reist til england og hentet meg en bruktbil hadde jo bitcoin vært et fantastisk betalingsmiddel.

Bitcoin derivater kan jo uansett løse en del av problemene, og lightning netcoin er også i vekst.

Man starter ikke en fork, men det er noe som fint kunne skjedd både Btc og Ethereum, dersom bitcoin hadde justert ned tiden for hver blokk til 30 sek f.eks så hadde nok forkene kommet på løpende band.

Fristende å legge inn en liten kortsiktig short i denne hengehaven:

image

3 Likes

Hva er det som holder deg tilbake? :grin:

Synes den er litt uryddig av og til. Ikke like lett å lese som f.eks sølv. Men jeg synes ikke det ser veldig bull ut. (intradag) Kan fort gå ned i 16-1650

1 Like

https://www.bloomberg.com/view/articles/2020-11-18/ray-dalio-has-a-point-about-bitcoin-at-18-000

1 Like

Hadde det ikke vært for de lange wicksa ser det for meg ut som H&S. Tipper videre opp og så kraftig ned.

Synes også vi ligger litt høyt over denne trendlinja. Ville vært mer komfortabel om vi var tettere på den.

2 Likes