Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Her er det en del naturlig inflasjon med inn i bildet, sentralbankøkonomi er avhenging av kontinuerlig ekspansjon.

Illustrasjonsmessig er følgende litt mer representativt:

Og siden cash is king in the US

Ergo gode grunner til at gull, krypto og annet tjafs vil mest sannsynlig få høyere verdsettelser.

1 Like

Dette med inflasjon er jo superkontroversielt nå.

Det snakkes om at inflasjonen i usa er så lav nå at det er problematisk, men prisene på aksjer, eiendommer, helsevern, utdanning, bolig, osv osv osv fyker jo i været.

Nei behøver ikke å være nytt heller da. Slik ser man jo stadig med aksjer også, man trodde aksjen skulle reise tidligere basert på nyheter osv og når det da skjer på et senere tidspunkt så lurer alle på hva som har skjedd.

Men når jeg skrev designet for kriser som dette med seddelpresse på full maskin, så betyr jo ikke det bare et rykk når krisen starter siden da er det “nytt” og så er det over. Den har jo steget en god stund nå i år og samme om man ser på langsikt fra 2010.

Men vi har jo også sett institusjonelle investorer som er på kjøpern i en god stund nå, så det er jo klart at der er det mye penger.
Men for all del fomo også ja. Samme for meg. Har ventet en god stund på dette nå :grin::grin:

3 Likes
1 Like

Kjære vene hvor høyt den gikk i natt da

2 Likes

Ja, den første leggen ned var bare konsolidering før siste leg opp - mens alle europeerne sov :sweat_smile:

2 Likes

Konsolidering på steroider :slight_smile: Den siste tiden har den gått mer når det amerikanske og europeiske markedet er åpent. Mulig det var noen kinesere eller japanere som kjøpte og så solgte igjen iløpet av dagen.

rt 18 200 USD :slight_smile:

1 Like

Dalio er grunnlegger av Bridgewater Associates, som i 2013 var det største hedgefondet i verden. Han er anslått å ha en formue på 15,5 milliarder dollar

Sikkert bare vås det han sier :sweat_smile:

2 Likes

Dette er vel nytt på e24 sine nettsider. Bitcoin sammen med s&p, euro, dollar og olje på øverste linja.

Har vært slik i årevis.

ok da beklager jeg. Det har jeg ikke sett før.

1 Like

Betyr jo ikke at han kan blockchain og Btc da? :upside_down_face: Vi diskuterte dette i en annen tråd hvor Dalio var negativ til Btc og positiv til Libra.

Vet mange mente det samme siden Warren Buffett var negativ til Btc. Men han bruker vel kun pc til bridge…

Edit: jeg er for øvrig enig med han at Btc ikke fungerer bra som et betalingsmiddel da det er tregt og dyrt, da er det bedre å bruke noen av de andre blokkjedene som er lynraske og så og si gratis.

1 Like
2 Likes

Tenk at jeg klarte å selge på rundt 11000. For å gå inn i C10 (cash-hedge topp ti kryptofond).

Er det et tegn fra selveste Gud fader i himmelen, universet eller hva det skulle være, at trading ikke er tingen for meg?

Eller kanskje at jeg faktisk heller bør satse på å trade selv enn å overlate herligheten til et slags index-hedgefond?

Hmm…

2 Likes

Tar en liten pause her nå, mulig det er dumt. Går inn igjen om det blir ny ATH. Kjører gearing så kan ikke være for langsiktig.
image

1 Like

Jeg syntes det er ekstremt vanskelig og vite når en skal selge. Tror kanskje den har gått mye nå og i går. Så lurer jeg på hva som skjedde natt til i dag, vil det samme skje igjen ? er det noen store som kjøper opp på de tider… Ender derfor med og holde fingrene fra fatet…

Mulig jeg møter mye motstand her, men jeg klarer fortsatt ikke å skjønne hvorfor noen av kryptovalutaene skal være verdt noe som helst over tid. Mener jeg lærte på universitetet at for at en gjenstand skal ha en verdi så må den være sjelden (ikke uendelig tilgang) samt at det må ha en underliggende verdi. Greit nok at bitcoin er sjeldent, men ser ikke hvor den underliggende verdien kommer fra, gull derimot kan jo sies å ha en underliggende verdi i form av at det kan brukes i elektronikk, smykker osv. Fiat vil jo ha en underliggende verdi i form av at man kan bytte det inn i offentlige tjenester.

Jeg er av den oppfatning av at hvis fiat valutaer ikke hadde vært sentralstyrt hadde de også vært verdiløse, så jeg lurer derfor på hvorfor Bitcoin osv ikke er det. Noen som har et svar med en viss grad av økonomisk forankring?

Det er nok ingen som har fasiten der. I 2017 så man jo altcoins gå 1000 prosent på fryktelig kort tid, men allikevel bare fortsette videre oppover, blodrød rsi spilte ingen rolle. Men så vet vi jo alle hva som skjedde etterpå…

Det er det som er så fantastisk med Bitcoin. Alt som har verdi kommer av oss menesker i sammen blir enige om at dette er noe unikt og verdifult. Gull er fint syntes vi derfor er det verdifult, siden det ikke er uendelig av det har det en begrensning, Men når gull stiger i verdi fører det til at flere leter og man kan få MYE mer gull i markedet. Gull er tungt og drasse rundt på og bytte på mellom hverandre derfor virker ikke det i vår verden. Så da må vi finne en anne måte og verdsette verdi på som er digital slik at vi kan sitte på hjemme kontor og bytte penger med alle i hele verden. Straks flere i verden anse Bitcoin (Som er begrenset og ikke mulig og kopiere) er det alt som trengs. Det er den frie verden ingen masse trykking av penger (Som er grunne til jeg liker har 2-3% av verdiene mine og det så godt).
Så Jeg tror at dette kan være den nye rebellen mot de land og korrupsjon og alt som politikeren driver med. Selvfølgelig blir det for stort vil det møte en enorm motstand fordi det vil true de rike og landene “kan” miste litt makt. (Kjempe spennede for en investor og en som har penger som hobby samler mynter og… )

1 Like