Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Full atomkrig så er vel kanskje ikke Bitcoin det første man bekymrer seg over…

2 Likes

EMP-blasten vil jo ødelegge betydelig av elektronikk som oss retails besitter (dernest evnen til å utføre transaksjoner online), Internett-servere, samt ISP sine servere, satelitter også muligens. En solstorm vil jo ha samme effekt. Også sikkert en del Bitcoins-eiere som blir til aske :sweat_smile:

Om man er der at dette er reelle bekymringer, så håper jeg du har 10 liter vann, hermetikk og andre livsnødvendige saker liggende. Hjelper ikke om gullet er verdt aldri så mye, om man dør to uker inn i katastrofen fordi man ikke hadde vann og mat.

2 Likes

Det kjøper man jo med gullet på rema, følg med litt da!

2 Likes

Hvis det blir så dramatisk, så er det jo klart at helt basic utilities vil være mye mere verdt. Men antar man at sivilisasjonen kommer seg på beina igjen, så vil man få problemer med å bruke Bitcoins med det første tror jeg.

Så kan det være langt mindre “dramatiske”/lokale problem som kan kverke den.
F.eks. en nyttårsrakett fra NK til California :smiley:

Om så hele verden nukes så er det svært liten sannsynlighet for at ingen har en backup av kjeden. Det er nok mer jobb i å samle opp alle gullbitene (som for øvrig også er digitalt i stor grad).

“The Road 2” er en skjeggete nordmann som skal gå fra Norge til Sveits over et atombombet europa for å hente gullet sitt hos Bullionvault.com

6 Likes

Fantastisk :rofl:

Man er sin egen bank hvis man eier BTC med alt ansvaret det innbærer på godt og vondt.

Sitter du med en safe med gull og en liten bombe tilfeldigvis skulle treffe den, så er du fucked. BTC har du flere muligheter å få tak i hvis du har tatt vare på recovery phrasen din.

Ganske syk diskusjon i grunn :sweat_smile: PS! Krysser fingerene for at det ikke blir atomkrig :crossed_fingers:

3 Likes

De som frykter atomkrig burde jo heller leve livet og bruke opp alle pengene sine før det smeller.

Alle burde ha dette uansett! Det er rett og slett uansvarlig å ikke følge myndighetenes anbefalinger til minimum beredskap. Er lett å tenke seg en hel haug av scenarier mye mindre dramatiske hvor en kan få behov for slikt.

2 Likes

Faktisk sant

Atomkrig er satt på spissen, på den ekstremale enden. Men andre ting kan skje, som kan ryste verden kraftig.

Kina er jo vår dags sovietunion, med større tenner og klør enn det Soviet hadde i sin tid. Bare at vi nå ligger i sengs med fienden.

Ser vi utviklingen i Asia og den geopolitiske anstrengheten der, så er det ikke utenkelig at det smeller på en eller annen skala i løpet av noen år. Kina har etablert militærbaser i Sør-Kina havet, og det var kun nylig at man oppdaget at kineser har også kjøpt en øy i Bahamas, som igjen har fult med graveutstyr durende rundt for å lage flyplass.

Mye skade som kan gjøres mtp. sjøkabler, satelitter osv. som ikke innebærer atombomber

1 Like

For oss som bor langs kysten er jo en (litt for reell) trussel at en (f.eks. russisk) atomubåt mister styring og går på grunn, med tilhørende utslipp av radioaktivt materiale. Tenker at jodtabletter, vann, hermetikk etc. er en billig forsikring om noe uforutsett skulle skje.

3 Likes

Her har jo diskusjonen sklidd helt ut! Noen som har tenkt på hva som skjer hvis strømmen går?

2 Likes

Diskusjonen går jo på den mest fundamentale verdien til Bitcoin, ikke bare at linjene peker opp :smiley:

Beklager hvis jeg tøyer strikken litt langt

Det meste taper vel mot atomkraft? Det argumentet kan man vel bruke om alt.

Bitcoin overrasker igjen med å fortsette mønsteret den alltid har fulgt. 5x forrige topp, som her var 20,000 ca., så forventer 90,000-100,000. For så å falle 80-90% og få et nytt bull run til 5x forrige topp, som da blir 500,000 neste gang om 3-4 år :stuck_out_tongue: morsomt om det fortsetter sånn. Neste gang man bør kjøpe er vel rundt 10-15k om man ikke vil være med på turen opp denne gangen. Dette gitt at alt gjentar seg som det har gjort mange ganger nå. ^^ PS: investerer ikke i bitcoin. Tenker det er et luftslott som bare har verdi så lenge de tekniske store linjene holdes intakt. Det er en historie som selger, inntil det ikke er flere personer i verden som kan overbevises.

2 Likes

Utrolig sært å se. Ting går nøyaktig som jeg ville være posisjonert for da jeg begynte å kjøpe i fjor, men tidsaksen er helt off the hook ift hva jeg trodde.

1 Like

Analytikeren i DN sa denne uken at bitcoin ville ligge mellom 25 til 40 tusen frem til sommeren og så stige (til ca. 240 000 hvis jeg husker riktig). Personlig tviler jeg på at den skal ned til 10K, men jeg er ny i gamet.

https://www.dn.no/marked/bitcoin/kryptovaluta/erik-dale/norske-erik-dale-33-spadde-bitcoin-i-30000-dollar-relativt-enkelt-a-regne-ut/

1 Like