@ovstebo Jeg er også n00b på dette, men har kommet meg igang.
• Lag en konto på www.kraken.com (det gjorde jeg) eller www.coinbase.com
• Sørg deretter for å ‘‘Get Verified’’ iallefall opp til Tier 3 (dette innebærer å legge inn, Navn, adresse osv + laste opp et bilde av førerkortet ditt [IKKE BRUK PASSET…av naturlige årsaker]
• Last opp et bilde av en strømregning, kommunale avgifter eller noe slikt slik at du får bekreftet ovenfor Kraken at adressen og navnet du har oppgitt faktisk er et menneske som bor en plass og eksisterer.
Når det kommer til å sette inn penger kan man bruke SEPA via nettbank. Jeg personlig har ikke kommet dit enda, men du kan også hvis du bor i Oslo gå til mikrobanken og sette inn NOK til BTC og på denne måte få det sendt direkte til Walleten.
Når det kommer til Wallet:
• Skaff deg en ‘‘Cold Wallet’’ ala Ledger Nano S (anbefales, ca 1000,-) eller lignende
• Skaff deg en wallet til iPhone eller hva du nå bruker, jeg lastet ned Breadwallet til iOS, og ser ut som et bra alternativ frem til jeg får meg en cold wallet.
Bare gjør disse tingene i den rekkefølgen, og google litt for å lese deg opp på overførnig etc, jeg vet dette virker vrient, men slik er det bare. Ikke hver dag vanlige folk ‘‘skaper’’ sin egen bank…
Det er sikkert flere her inne som har god info til deg.
PS. Kraken brukte ca ett-og-ett-halv døgn på å få meg verifisert til Tier 3, så det var jo lettvint. Har lest om folk som har måttet vente 6mnd… Men disse har sikkert lastet opp bilder osv som såg helt rævva ut, og var umulig å tolke…??
Lykke til