Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Litt noob spm her, men jeg forsøker allikevel. Har noen av dere en god (og oppdatert) oppskrift på hvordan man kan starte med bitcoin? Jeg har skjønt at man må ha en wallet, men hvilke nettsider handler man på og hvordan etc. Alle de guidene jeg finner virker å være foreldede. Forsøkte å bruke Coinify, men da fikk jeg beskjed av banken at kontonummeret var svindel, så nå sitter jeg her og er litt forvirret :disappointed_relieved:

Kan gjerne starte en ny “bitcoins for noobs”-tråd og linke her altså…

1 Like

@ovstebo Jeg er også n00b på dette, men har kommet meg igang.

• Lag en konto på www.kraken.com (det gjorde jeg) eller www.coinbase.com
• Sørg deretter for å ‘‘Get Verified’’ iallefall opp til Tier 3 (dette innebærer å legge inn, Navn, adresse osv + laste opp et bilde av førerkortet ditt [IKKE BRUK PASSET…av naturlige årsaker]
• Last opp et bilde av en strømregning, kommunale avgifter eller noe slikt slik at du får bekreftet ovenfor Kraken at adressen og navnet du har oppgitt faktisk er et menneske som bor en plass og eksisterer.

Når det kommer til å sette inn penger kan man bruke SEPA via nettbank. Jeg personlig har ikke kommet dit enda, men du kan også hvis du bor i Oslo gå til mikrobanken og sette inn NOK til BTC og på denne måte få det sendt direkte til Walleten.

Når det kommer til Wallet:
• Skaff deg en ‘‘Cold Wallet’’ ala Ledger Nano S (anbefales, ca 1000,-) eller lignende
• Skaff deg en wallet til iPhone eller hva du nå bruker, jeg lastet ned Breadwallet til iOS, og ser ut som et bra alternativ frem til jeg får meg en cold wallet.

Bare gjør disse tingene i den rekkefølgen, og google litt for å lese deg opp på overførnig etc, jeg vet dette virker vrient, men slik er det bare. Ikke hver dag vanlige folk ‘‘skaper’’ sin egen bank… :wink:

Det er sikkert flere her inne som har god info til deg.

PS. Kraken brukte ca ett-og-ett-halv døgn på å få meg verifisert til Tier 3, så det var jo lettvint. Har lest om folk som har måttet vente 6mnd… Men disse har sikkert lastet opp bilder osv som såg helt rævva ut, og var umulig å tolke…??

Lykke til

3 Likes

Enkleste forklaring i korte steg:

  1. Start en konto på CoinBase.com
  2. Overfør penger til CoinBase. (Det er mindre avgift om du overfører, fremfor trekker fra kort.)
  3. Om du skal handle bare Bitcoin, Eterhrum eller Litecoin, trenger du bare CoinBase/GDAX.
  4. Etter handel, kan du velge om du vil ha pengene stående på CoinBase, eller overføre til en Wallet.

Etter du har fått pengene inn på CoinBase, bør du bytte til GDAX (samme firma) og kjøpe valuta med limit buy, for å unngå avgifter. (Du finner flere guider på YouTube om dette.)

  1. Skal du kjøpe annen valuta, må du overføre (Bitcoin, Ether eller Litecoin) fra f.eks. CoinBase til et annet marked, som Bittrex.com. (Pass på at du sender til riktig adresse.)

Du finner oversikt over hvilke marked som tilbyr de forskjellige valutaene om du går inn på hver enkelt coin hos f.eks. worldcoinindex.com

OBS! Vær opptatt av sikkerhet når du lager nye kontoer/registrerer deg og sett bl.a. opp To-faktor autentisering.

4 Likes

Det skal ikke være mulig på Bitmex pga Mark price

Er nok litt variasjon mellom de forskjellige børsene. Du kan eks. Se på cryptowat.ch og bitmex.

Det jeg mener er at liquidation bestemmes ikke av bitmex swap price, men av Mark price, som er en slags glidende gjennomsnitt av swap prisen. Dermed er det i hvert fall ikke like lett å provosere frem liquidations på kort sikt.

Ellers så det ganske lenge dårlig ut for shorten min satt i forgårs, men nå begynner det å hjelpe :slight_smile:

image

2 Likes

Ser poenget.

Kanskje greit å nevne følgende

40

Økte shorten, dette går nedom og hjem (trur eg…):
image

Jeg har aldri hatt en konto på noe som helst for bitcoin (Er ikke det litt av vitsen:-P. “I am my own bank”). Handlet eks. på bitmynt.no, og lagret på Trezor/papir/kontoløs “mobilwallet” for mindre beløp.

Det er mange veier til Rom.

Jeg har bare kommet med EN enkel forklaring til “en god (og oppdatert) oppskrift på hvordan man kan starte med bitcoin?”

Det finnes sikkert tryggere, billigere eller mer anonyme måter. Men for en som ønsker en enkel forklaring på hvordan man lett kan komme igang, så synes jeg dette er en grei oppskrift.

Ellers kan du overføre til bitcoinsnorway, evt kontakte Sturle på localbitcoins. Jeg har testet begge og begge fungerer ok. Sturle er best.

1 Like

Hei, er det dere Skatt Øst??

:wink:

1 Like

Lurer på om jeg skal sette en long denne helgen?! Woot woot :slight_smile:

2 Likes
1 Like

Haha!
Busted…

1 Like

Hvordan skal bitcoin oppskaleres neste gang uten å øke block-size?

Ifjor hadde jeg en del bitcoin xbt fra stchlm børsen. Kjedelig at jeg solgte de på 20 sek. Er det noen her inne som har god kjennskap til denne typen aksjer og vil forklare meg prinsippet/oppbyggingen til “xbt”? Hadde vært smooth og fått en avklaring på det. Vurderer å satse litt mer pesos der:)

1 Like
3 Likes
2 Likes