Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Jeg kan kjøpe polkamon monster som blir digitale Pokémons . Så ikke si de ikke kan brukes til noe… :joy:

https://polkamon.com/

DOGE is a better store of value than gold and real estate. As DOGE grows more in value, the price will become much more stable. You will soon see companies putting DOGE on their balance sheet.

Skal vi skru dialogen tilbake til bitcoin?

Håper virkelig folk brenner seg stygt på Doge. Litt lei denne barnslige hypen av shitcoins.

Den ble laget som en joke, men folk tar den seriøst…

3 Likes

Hvis ikke bjørnene klarer å knuse under 60.000 i helgen ser 67.000 mycket mulig ut i nær fremtid

1 Like

Kom igjen stater, lag regler…

1 Like

Må bare nevne at jeg var ikke først med pensjonssparing i bitcoin (jeg valgte jo DASH som ikke var det dummeste) mennjeg ble slått av svenskene…

1 Like

A statement from the bank added that payments could “include elements that may undermine the confidence in methods and instruments used currently in payments.”

Bitcoin burde vel strengt tatt stige på slike innrømmelser fra sjefen i pengekartellet.

Jeg trodde det allerede var forbudt der, de sliter jo max med inflasjon og høy rente, og har gjort det lenge…

Ellers kan man jo bruke krypto-Visakort idag, som Binance card. De klarer vel ikke stoppe bruken, men det blir spennende å følge med på. I Nigeria har krypto brukt økt 20% årlig siden forbudet startet.

Å straffe at folk prøver å omga pengetrykking mener jeg er en form for justismord.

1 Like

Det er jo derfor bitcoin og alle krypto stiger. Det viser seg jo at alle land i verden (-Norge) låner penger for og holde liv i systemene. Folk bruker langt over evne med kreditt kort og gjeld. Boligpriser tar fullstendig av og mesteparten er trading. Jeg tror på godt og vont at crypto er bare i start fasen og at dette kan komme til og bli det nye. Med den digitale verden vi er i tror jeg det blir vanskeligere og «forby» en noen gang. Det er grunnen til jeg har økt fra 2-3% til 8-10% av investert formue i crypto ( og at den har 3 doblet seg allerede).
Men nå går jeg og inn med fast sparing.

2 Likes

Fast sparing for langsiktig investering er en god entry strategi uansett om det er fond, aksjer eller krypto det vel :cowboy_hat_face:

1 Like

Sosialistiske ledere, i likhet med diktatorer, liker ikke kritiske røster eller konkurranse.
At folk i det hele tatt stemmer på et sosialistisk parti bevitner hvor hjernevasket vi nordmenn er og totalt fraværende kunnskap på noe så elementært som hva penger er for noe. Man blir ikke lært dette i grunnskolen fordi sosialistene har gjort det simpleste og viktigste aspektet i menneskers hverdag til et totalt uforståelig og abstrakt tema for den gjennomsnittlige personen.

Selv en venn av meg som er siviløkonom evnet ikke å reflektere rundt pengesystemet vi har.
En onkel av meg er banksjef og han evnet faktisk mindre.

Når sant skal sies, så ville ikke sosialister kunne eksistert uten et sentralisert pengesystem, så man kan vel ikke forvente noe annet heller.

De lærer ikke noe om det i siviløkonomistudiet, og svært få forstår hele bildet. Han her er en av de som forstår mest. Han var med på å gi råd til Japan etter at aksjemarkedet der kollapset. Japan har slitt med deflasjon og flatt aksjemarkedet i flere tiår siden den tid, og ikke klart å skape inflasjon og vekst. Jeg mener nesten ha fortjener nobelpris i økonomi for det arbeidet han har gjort.

Han forklarer her blandt annet hvordan han gjorde eksperimenter for å finne ut hvor pengene skapt, og fant ut at det gjøres i bankene, ikke hos FED.

Han forklarer også at reglene som settes av ECB og FED gjør det for komplisert for små banker å kunne konkurrere, noe som igjen ødelegger relasjonen mellom bankene og små bedrifter som er det som skaper vekst. Det samme skjer i Norge, ref DNB Nors sitt oppkjøp av Skandiabanken f.eks.

1 Like

Enig i mye her cagey, er også noe å huske på hva som skjer med selskaper som har satset stort på Bitcoin eller krypto når markedet krakker. Da er det ikke like kult for aksjonærene lengre, og da vil deres ønsker på samme måte som det nå er å få selskaper inn i krypto være at de trekker seg ut.

Av historien til Bitcoin og det meste av krypto vil vi se et krakk igjen og da vil ikke public companies styrke kursen, de vil svekke den fordi deres egen kurs vil avhenge av kryptos utvikling så lenge de er inne. Samtidig ser krakket ut til å line godt opp med når styringsrentene rundt om i verden skal opp når pandemien roer seg, og da vil samtidig småsparere og investorer heller ha cash enn et risky asset som er vanskelig å bruke og forstå som krypto er. Transaksjonsfees på exchangene kommer til å gå opp om krakket kommer og jo lavere kursen er jo mindre mining blir det og, jo færre nodes jo lavere sikkerhet for nettverket og til slutt kan vi ende med at peer to peer nettverket blir mulig å overstyre om en enorm aktør ønsker det. Spesielt om Kina, USA og EU gjør det ulovlig å holde en node aktiv. Da mister vi mesteparten av eldre nodes og om de samtidig har satt opp egne nodes som da vil ha tillit i nettverket kan de endre Bitcoin med riktig timing og ønske, også land kan gjøre det f.eks. Kina, USA og Russland kan potensielt gjøre det selv om ønsket, men det blir vanskeligere. Eventuelt at de tar styringen over gamle nodes med makt eller virus.

Spesielt sikkerhetshullet med CP for enkeltpersoner sine adresser, som vil kunne finne privatnøkkelen til alle public-keys som har hatt en transaksjon relativt enkelt når de kommer i de neste årene. De er per nå på ganske basic proof of concept nivå, men de kommer. Quantum computers and the Bitcoin Blockchain | Deloitte Netherlands

Det er mange risikoer her jeg tror 95% av det aktive markedet ikke engang har hørt om, da tenker jeg ikke på 95% av coins selvsagt, siden de større aktørene har millioner av coins som ikke er en del av det aktive markedet per i dag, men holdes.

2 Likes

Er det noen kilder bak disse vurderingene eller er det synsing?

Hvilke av dem lurer du på? Du kan google det du lurer på, som jeg har gjort, eller spørre mer spesifikt.

«Av historien til Bitcoin og det meste av krypto vil vi se et krakk igjen og da vil ikke public companies styrke kursen, de vil svekke den fordi deres egen kurs vil avhenge av kryptos utvikling så lenge de er inne.»

Vi kan begynne med denne. Hva er egentlig standpunktet og hva bygger det på?

1 Like

Dersom selskapene har tidshorisont på kapitalen på lenger enn 5 år og ikke har mer enn f.eks 10% (avhengig av type selskap hva man tåler) av kapitalen i Bitcoin, så er ikke crackene signifikante, selv om Bitcoin er mye mer volatil enn USD pr idag. Jo større Bitcoin blir jo mer stabil blir den.

Jeg har ikke mer enn 5 års historikk her, men man ser at de gamle crackene virker mindre over tid.

1 Like

Oppdatert:
80% fall fra 64.000 er 12.800…
Det er over 100% opp fra kursen 16 april i fjor som var 6200.

2 Likes

Ja, så det er ikke en god ide å ha for stor del av kapitalen i Bitcoin for selskaper som kan komme i likviditetsskvis, men noe kan de unne seg å sette av så lenge det har lengre perspektiv på kapitalen.