Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Har ikke noe kypto, solgte alt i 2017/2018 overgangen. Fenomenet er dog interessant å følge med på.

Revolusjon er et mer passende begrep enn fenomen.

2 Likes

Tror mange vet hvordan man kjøper bitcoin, derfor er det kanskje feil å bruke “How to buy Bitcoin” for å vurdere bitcoin-trenden.

Ser at Kina ikke er særlig med, men de bruker vel ikke Google…

1 Like

Nå har jeg endret til 20% av pensjons sparing til krypto . Så i stedet for 1500kr i mnd til fond så går 300kr til fast krypto kjøp og 1200 til fond. Jeg tror dette er en stor mulighet med coinbase på børs. Så blir allokeringsplan 50% bitcoin og 50% alt coin.

3 Likes

Ja, hvis du er tøff nok til å sitte igjennom noen harde bear-markeder og sprer litt mellom bitcoin og andre coins så tror jeg det har potensiale til å bli en bra pensjon. Og ikke minst fortsetter å spare mens det går nedover i perioder. Blir det forbudt i Norge (om det i det hele tatt er praktisk mulig) så får du ta pensjonisttilværelsen i Nigeria :slight_smile:

2 Likes

Skal ikke skimse av Nigeria…:joy: i hvertfall sol og fint vær for pensjonstilværelsen.

Vel tenker mer på diversifisering og muligheter frem over. Vi er nokk på en topp nå men 300kr per mnd og gjerne starte med litt lugubre altcoins (Top 10-20 på listen i stedet for btc og ether) ja det har skjedd så får vi se .(har allerede noen 10 tals k i krypto men det er liksom et annet budsjett en langtids sparing)

Første kjøp ble DASH —- 700kr (langt over budsjett men da blir det ett par mindre monster denne mnd)

1 Like

Krypto som pensjonssparing?
:grimacing:
Ja, nå har jeg hørt det og…

2 Likes

Du har ikke hørt det, du leste det…

3 Likes

Raoul Pal forklarer her at aksjer heller ikke nødvendigvis er fasit for pensjonssparing hvis du gidder å se denne litt lange videoen…

Krypto vil vel heller ikke fungere om alle sparer til pensjon der, da man får synkron outflow fra krypto når pensjonen tas ut spesielt om det er en demografisk skjevhet.

2 Likes

Kunne dette være noe for å muntre deg opp?

Jeg har sett den der, ble bare mer gretten… :slight_smile:

https://www.youtube.com/watch?v=13r3WfQX6b4

Jeg så en dokumentar på NRK eller Dplay .
Og av alle pengene som blir trykket går ca 70-80% til ingenting (bare kjøp og salg av verdipapirer) hvis det er tilfelle så antar jeg at mer og mer av disse vil havne i krypto som kommer til og bli brukt i flere og flere transaksjoner så hvorfor ikke satse noen prosent fast på at dette vil skje. GJelder og være første mann. (Kanskje jeg skal starte et fond for det så millenniums og begynner og spare til pensjon :+1:t2:)

2 Likes

Dad joke…

Men også ett snev av sannhet :slight_smile:

Det åpenbare problemet her er jo at du ikke aner hvilke valutaer som kommer til å ende opp med å bli brukt til noe eller overleve. Og selv om noe av det samme gjelder selskaper på børs, så er en krypto mye mer flyktig og kan enkelt kopieres eller erstattes og gjøres valutaen du satset på verdiløs.

Jeg er ikke alene om å se for meg at 99% av dagens krypto vil være verdt ca 0 om 10 år.

Ta feks alt som skrives rundt use casen med inter bank transaksjoner. Hvorfor i all verden skal bankene bruke noe som allerede eksisterer og er distribuert blant vanlige folk? Gir ingen mening. De kan ansette en håndfull programmerere til å kopier og forbedre den varianten de mener er best og begynne å bruke den. Dette er raskt, billig og enkelt om de skulle ønske det. Men siden det ikke har skjedd enda, så er nok ikke dette noe behov de føler noe særlig på…

Hva er grunnen til at enkelte selskaper kaster seg med på idiot hypen nå? De vil ha sin del av kaka, og spekulerer i at det kan være noe å melke ut her. Pluss selvfølgelig effekten av å ha ordet krypto i en pressemelding eller rapport… litt som grønt og miljøvenlig. Spiller liten rolle hva du i realiteten gjør, bare du eller selskapet ditt babler litt rundt den grønne skiftet så får du masse good will og dumme penger kommer løpene…

3 Likes

Det er viktig og forstå Cryto og forskjellen på de forskjelling. Alt kan kopieres osv, men etterhvert som brukermassen blir stor og folk blir vant til en ting vil de fortsette og bruke denne.
Ta apple sine Itues store. Selv om andre lager tilsvarende betyr det ikke at alle blir like bra. Ether kan brukes til og gjøre alle typer transaksjoner trygge osv (ikke bare betalinger)
Vi har vipps, Cryto har vips med hele verden og ingen transaksjons kostnader. Det er ingen risk for trykking av penger i Bitcoin eller ether. Volumene er satt. Så mange fordelere men ja risk er det.

Crypto står for ca 2 bilioner nå, mens i verden er det 1.2 Quadrillion. Så regner med mer kommer inn i det marked på sikt. Og verdens gjeld øker noe som setter press på Fiat penger. Tror det er bra og 2-3% av portofølgen i crypto så får vi se.

image

Lol…

1 Like

Men når skjer det? Per i dag er 99,9% av alle transaksjoner kun relatert til en ting, spekulasjon.

There is no use case!

1 Like

Sitter du sånn år etter år inne på pokemoncardsinvestor.com og?

Edit:

Shoutout til dere som klikker på lenken!

3 Likes