Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Haha… håper ikke!
Men du må ha valgt feil altcoins eller ikke vært med lenge? Mine har vertfall gått opp enormt mye, snakker dobling/tripling lett siste ukene og ligger forsatt på gode nivå.

Som relativt teknisk anlagt og en smule naiv, så velger jeg å tro/tør påstå at serverne når 10Mill pers skulle inn og kjøpe/selge, så ble det rett og slett for mye… :slight_smile:

Slapp av, han / de (Jeg tror Satoshi N. er en gruppe mennesker) har bare kontroll over den ene millionen de besitter, de kan ikke “slå av” resten :wink:

2 Likes

kjøpte i juni, hoppet litt til og fra. reinvestert i nye prosjekter. men siste mndene synes jeg ikke mye har skjedd.

På alle børsene, samtidig… skeptisk :wink:

1 Like

Jeg har lyst på et skikkelig krakk, ikke bare i BTC, men i alle coins. Typ 70-80% korreksjon.
For oss som ikke er på toget enda… :smile: - 42 mrd. dollar ute av krypto siden sist jeg sjekket i dag.

59

2 Likes

Nano bikker 250 nå før jul, Bitcoin og ETH går ned 80% samtidig. Fin julegave? :grin::+1:

2 Likes

Superbitcoin kommer i desember.
http://supersmartbitcoin.com/
Make Bitcoin Great Again :rofl: :roll_eyes:

Kommer flere også. Disse forkene er gode grunner til og ikke ha bitcoin derivater. Om du har tro på dem eller ikke så er det fortsatt penger.

1 Like

Det skjønner jeg - det er et klassisk FOMO-symptom :wink: Det jeg foreslår er at du kjøper deg inn litt nå men du har sjangsen på lave nivåer (se på dette som dippen i nano fra 120 til 80kr), så kan du fylle på etterhvert (på andre dypere dipper) :+1:Om et år kommer du sannsynligvis til å tenke det samme som du gjør nå - siden du ikke kjøpte på 3-4000 - bare at det har 10-doblet seg på nytt. Mitt estimat for jul 2018 er 30-40K :blush:

1 Like

Hehe, kan godt være du har rett men det eneste som hindrer meg er tanken på sustainability. Dette minner om tulipankrakket bare på steroider :smile:

Hva skal forsvare prising av BTC til 30-40k?

Jeg er interessert i krypto fordi jeg ser nytteverdien av teknologien bak og vil være langsiktig når jeg går inn men da skal det ikke bare være på ren spekulasjon. Derfor jeg ser på Element f.eks. Asset-backed token med verdi i noe fysisk underliggende? Kjempeidé. Kan man si det samme om BTC med skyhøyt strømforbruk, transaksjonskostnader og treghet i systemet? IDK.

Men vi får se. Kommer ikke til å gjøre noe før Nano bikker minst 100 kr. Så får jeg heller kjenne på FOMOen så lenge :slight_smile:

1 Like

Hihi :wink: Vel, les deg litt opp, og kjenn etter. På historisk prisstigning i BTC så stiger den i snitt 0.5-3% hver dag (I SNITT), så er tredobling av 10K er jo ikke umulig - derfor setter jeg dette kursmålet for meg selv.

I tillegg kommer massene og fondene og institusjonene inn nå og ila 2018, og de blir å pøse inn penger - tro meg - og endel av denne ettereffekten tror jeg faktisk blir litt mer stabilitet på sikt. Når det er sagt, så vil jeg aller helst at krypto burde ha en større andel privatøkonomi/personer enn institusjoner, da det fortere kan bli regulert om det blir for mye seriøse aktører i markedet.

#tooTheMoon :wink:

1 Like

Jeg sier ikke at du tar feil, jeg spør bare hva som skal forsvare prisingen. Det du beskriver er jo «the greater fool theory» in action. Uten noe fundamentalt å backe opp asseten så er du 100% avhengig av at noen er villig til å kjøpe BTC høyere enn deg. Jo flere som kjøper, jo flere vil hive seg på. Så begynner snøballen å rulle. Men som Newton postulerte: every action has an opposite and equal reaction.

Jeg har tro på krypto og tror fremtiden ligger i digitale valutaer, men BTC tror jeg er en døgnflue som vil dø før eller senere. Noe annet vil dominere om 10 år, men hva?

4 Likes

Den eneste måten å handle krypto på er via BTC, det vil si: hvis du, jeg eller hvem som helst vil ha Zcash, så MÅ du kjøpe BTC. Enkelt og greit - uansett hva BTC-prisen er, dermed vil den stige etterhvert som market cap krypto øker. Det finnes ingen omveg, så da stiger bitcoin da :slight_smile: Og market cap er nok laaangt ifra mettet, nå som flere og flere ser muligheter for å tjene penger, eller ønsker å støtte/har tro på en eller annen teknologi i krypto. At det er kommet for å blir er iallefall sikkert, men på et eller annet tidspunkt kommer nok regjeringer (og slikt) til å finne en måte at dette går via dem først og ikke BTC. Noe som i prinsippet er neglisjering av ideen bak krypto. Men intil videre er det bare en rute dit (som ikke vil bli endret i 2018 iallefall), og den er slik:

1 Like

Burde hatt én prosent i bitcoin

Fra torsdag forrige uke til i dag har bitcoin steget fra 8.200 dollar til det høyeste nivået målt onsdag formiddag, 11.300 dollar. I morgentimene torsdag var valutaen imidlertid nede på 10.200 dollar - og står nå i skrivende stund i 9.650 dollar.

Hermanrud utelukker ikke at han kan komme til å investere i kryptovalutaen, smell eller ikke.

• Likevel går jeg og tenker på om jeg skulle kjøpt litt bitcoin for gøy. I forhold til hvordan jeg anbefaler at man er investert i aksjer, så burde jeg kanskje hatt én prosent i bitcoin. Men det føles ut som galskap i det hele tatt å vurdere det, sier Sparebank 1 Markets-strategen.

• Du kan si jeg kjenner jeg er nysgjerrig, og kanskje jeg skulle investert litt, men jeg kan ikke nok. Det blir litt som å gå fra å være fisker hele livet til å skulle forstå Børsen, smiler Hermanrud, og fortsetter;

• Jeg tror du skal være virkelig god for å kunne ha noen klare konklusjoner i enten den ene eller andre retningen.

2 Likes

Prøver å få over btc på ledgern min, men appen reagerer ikke når jeg slår på Ledger nano. Det fungerte med Ethereum appen jeg lastet ned fra Ledger siden, men Bitcoin appen reagerer ikke på 2 pc’er som jeg har prøvd på. Noen andre her som har prøvd ledger nano med andre wallets enn den man laster ned fra ledger siden, med gode erfaringer?

Leste det der :joy::ok_hand: Og når sjefsstrategen i SPAREBANKEN blir sugen på å putte inn penger der (dog bare 1%) så er jo det meget interessant :grin::facepunch: Hva er 1%? 10K? 1M? Uansett, gi “flinkisene” pass inn i kryptoland, og enda mer penger pøses inn. Etter 2 år der med 1000-5000% gevinst tipper jeg de styrer diverse fondsmidler inn der også - og de tar vi imot med åpne armer :blush: Spennende tider nå.

6 Likes

Veldig enig i at det kan være greit å ha 1% (eller mer) i bitcoin eller andre altcoins. Selv om verdien kan falle betydelig «over natten»

1 Like

En prosent? Greit hvis man sitter på en betydelig bankroll. Jeg må i allefall inn med 20%. Kanskje mer etterhvert men 20% er planen etter nyttår.

2 Likes

Flere og flere tar imot Ether. Det er største risikoen for Bitcoin i mine øyne. Men i overskuelig fremtid (ett år minst) kommer Bitcoin til å ha ledertrøya.

Jeg tror de fleste som er helt nye i kryptomarkedet ser på det som tryggest å kjøpe Bitcoin først.

Antall Bitcoin i omløp er ett viktig argument. Selv om forks fører til utvanning - dette er noe jeg ikke har satt meg inn i, men som er veldig viktig. Dersom det er et helt fast antall coins (som i IOTA), vil kursen naturlig gå opp over tid, så lenge det er etterspørsel. Alle land trykker penger, derfor går pengemengden opp og pengeverdien reduseres fordi prisene øker. Dette er faktisk mitt hovedargumentet for at Bitcoin vil øke i pris. tar man med institusjonelle investorer, og “Hermanrud nr 1” til Hermanrud nr 1.000.000", som hver skal investere 1% av sin investerte kapital, ja da får man en ganske fin blanding som kan føre til en fin prisvekst. (Uten sammenligning forøvrig kan man si at Birkshire Hathaway er høyt priset (i dollar). Men det er et begrenset anntall aksjer, derfor er kursen så høy. Tilsvarende med Bitcoin.)

Jeg tror også Bitcoin kommer til å ligge et sted mellom 30 og 40k innen jul neste år. Det er det lave estimatet. Jeg tror den fint kan bikke 50k.

Dessverre er dem jeg er glad i ganske uinteressert i kryptovaluta, så jeg må styre denne skuta helt selv ende jeg skulle ønske de ville bli med på reisen istedenfor å andre seg bitre om noen år.

For ikke å snakke om dem som har små barn;

“Pappa, hvorfor kjøpte ikke du kryptovaluta/Bitcoin da markedsverdien var en prosent (promille?) av det den er i dag?”.

“Eh… jo sønn… eh… (valgfritt svar som er kleint og gjør at alle skjønner at du angrer bittert og skjønner at du var innihelvetes dum som ikke investerte en liten slant. Du investerte heller fem år etterpå, og triplet avkastningen på det, men tross alt - her er det noen som angrer bra)”.

(Jeg overdriver og hausser kanskje litt her; poenget er at alle oss som er medlem av Tekinvestor driver med investeringer i en eller annen form, og alle har mulighet til å tape en liten andel av det de har i dag. De fleste som har satt seg inn i kryptovaluta forstår at det er en disruptiv teknologi som kommer til å være en del av samfunnet i lang tid, og at vi fortsatt bare har sett begynnelsen. Jeg tror en årsak til at en del vegrer seg er fordi de har tapt i selskaper de har forelsket seg i; Funcom, Nano, APCL osv, og helst vil at de skal gi gevinst før de investerer i kryptovaluta. Jeg kjenner selv på den følelsen. Men vet innerst inne at jeg står ovenfor noe som er større enn det jeg aner konsekvensen av, at jeg er dum som ikke selger litt aksjer med tap. Jeg har hatt denne følelsen siden Bitcoin sto i halv pris av det den er i dag, og har den altså fortsatt).

Beklager lang post, og hausseopplegg. Dette er mine ærlige meninger, men jeg er positiv av natur og har en tendens til å male ting rosenrødt. Ofte tar jeg feil.

3 Likes

Først av alt må jeg si jeg digger denne diskusjonen. Altfor mange innvesterer i krypto uten å ha et bevisst forhold til hva de kjøper. Jeg synes det er nyttig å se på hva og hvorfor - og derfor har jeg enda ikke kjøpt. Men over til din post @VargVemund -

Hva skal forsvare prising av BTC til 30-40k?

Stikkordet her er jo «så lenge det er etterspørsel». Hva hvis det ikke er etterspørsel?
Det er de samme argumentene man hører hele tiden når man hører om hvorfor Bitcoin skal opp i pris. – Bitcoin er en «store of value». «Bitcoin har limited supply». «Bitcoin vil øke pga. etterspørsel».

Men da kan man spørre seg selv; hvorfor skal etterspørselen øke? Et godt argument er det som ble presentert over her av @WallStreet – pr. i dag er Bitcoin en slags inngangsport til krypto. Man må kjøpe BTC for å kjøpe altcoins. Jo flere som vil inn i krypto, jo flere vil kjøpe BTC. Men dette kommer ikke til å vare lenge. Så fort noen (Ethos?) kommer opp med en wallet hvor man fritt kan flytte mellom Fiat og altcoins kommer BTC til å ha utspilt sin rolle som gateway-drug – tror jeg. Finnes en rekke coins som er mye bedre som payment option enn BTC.

Historien om Pål

Møt Pål. Pål er singel. Pål har kjøpt seg 0.0001123 bitcoin fordi han leste det var kult. Pål er ute på date og vil kjøpe kaffe til dama. Han vil imponere med å betale med BTC. Desverre så er nettverket så tregt at transaksjonen tar lang tid. I mellomtiden blir kaffen kald. Ikke nok med det, mens han står og venter har hans BTC falt -30% i verdi, så han har ikke råd til kaffen. Betalingen blir avvist. Dama blir sur og går hjem. Pål tenker BTC fungerer dårlig som betalingsmiddel. Pål tenker at BTC også fungerer dårlig som en store of value. Påls BTC har kanskje ikke noen verdi i morgen.

Pål tenker på gull. Gull har alltid hatt en verdi. Med gull kan du i det minste lage ting, tenker Pål. Og damer synes det er fint med gull. Pål selger sine BTCs neste dag (som nå har steget 300%) og kjøper en gullring og en mobiltelefon. Pål laster ned Vipps . Pål spør dama om en ny date. Pål spanderer kaffe på dama og betaler med Vipps. Pål gir henne gullringen. Dama blir glad. Hun vil bli med Pål hjem.

Vær smart. Gjør som Pål :sunglasses:

4 Likes