Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Nettopp. Kryptovaluta er kommet for å bli. Nå er det Bitcoin som leder bevegelsen.

Gambler på det jeg også! Krypto er noe verden ikke har sett før og er kommet for å bli! Håper bare mine betts overlever :slight_smile:

En må selvsagt holde seg oppdatert på nyheter, bitcoin er langt fra perfekt foreløpig. Men den har muligheter til å utvikle seg. Det spørst også på bruksområdet.
Kryptovaluta er kommet for å bli, vist en ikke skjønner det må en virkelig sette seg mer inni hva denne nye teknologien tillater!
Jeg vil også påstå at når den neste finanskrisen kommer, i løpet av et år kanskje? Så vil kortstokken rase mye verre enn i 2008 og tilliten til sentralbanker og finansinstitusjoner vil gå rett i dass!
Dermed vil utrolig mange velge å heller være egen bank og selv ta kontrollen. Penger som ikke er styrt av sentralbanker, men heller matematikk som er forutsigbart er svært attraktivt.
Alle ser hvordan det er i Venezuela ikke sant?
Der er vi vel enige om at kryptovaluta hadde vært kult å ha?
Våre finanssystem er bygd opp slik vi vil komme til det punktet også etterhvert, hvorfor skal folk sitte å se på formuene deres blir utradert av pengetrykking kun fordi sentralbanker og myndigheter har bestemt at prisstigning/inflasjon er bra og må være på et vist nivå? ( men det klarer dem ikke å styre så lett derfor blir det raskt hyperinflasjon etterhvert).

Kryptovaluta kan selvsagt rase ned 90% igjen i løpet av det neste hallåret, men det kommer tilbake. Men jeg ser store forskjeller på nå og hvordan det var i f.eks 2013 når det var boble tilstander sist. Vi har kommet oss nye lengre nå! Det finnes vipps lignendes apper hvor en kan overføre bitcoin kun med tlf nr, visakort en kan bruke overalt med kryptovaluta osv… Vi er snart klar til å gå mainstream og ta over en stor del av finansen.
Spesielt i Afrika hvor lite allerede er utbygd har jeg troen på kryptovaluta, tenk også over hvor mye mer transparent overføringer til hjelpeorganisasjoner er når du kan fylge pengene på blockchainen? Samtidig vil det gå lynkjapt, mikrotranaksjoner super billig osv!
Fiat vil dø ut etterhvert, det starter snart med dollaren. Det vil red pille svært mange mennesker.

7 Likes

Du nevner Vipps. Hvorfor er Bitcoin tregere enn Vipps og hvorfor transaction fees i det hele tatt når Vipps er gratis?

Jeg er ambivalent til hele altcoin greia. Mulig Bitcoin alltid vil være der siden de var først og kanskje ETH og en til, men 70-80% av de andre vil forsvinne med tiden (og nye vil sikkert komme til). Spørsmålet er bare hvilken hest man skal satse på, den som rir ned i solnedgangen, eller den som drukner i elven på veien :slight_smile:

1 Like

Bitcoin tregere enn vipps?
Bitcoin er 24/7, vipps er begrenset av bankene. Samtidig er det sentralisert og bår det kræsjer funker ingenting.
Ja bitcoin er en av de tregere kryptovalutaene akkurat nå. Men det vil fikses på i framtiden, segwit gir mulighet til noe som heter ligthning og det vil hjelpe betraktelig.
Jeg eier ikke bitcoin, jeg eier litecoin som er hva bitcoin vil bli i fremtiden. Litecoin er lynkjapt og billig allerede nå, og vi har ikke engang innført ligthning enda. Det er fortsatt mye som skal implementeres i framtiden som vil gjøre dem bedre.
Forresten, hvor raskt går vipps til utenlandske banker/mennesker? Med kryptovaluta kan mennesker uten tilgang på bank engang være med på finansielle transaksjoner på lik linje med oss. Mangr flere har Internett enn bankkonto. Dersom Zuckerberg osv klarer å få Afrika på nett vil jo det vertfall forandre alt!
Transaksjonshastigheten og kostnaden går ikke engang an å sammenligne.

Edit:
Du tar opp et godt poeng, jeg sier også at Bitcoin ikke nødvendigvis behøver være den som er størst /best om 10 år. Men at kryptovaluta vil være enormt, er du med allerede nå har du enorme forutsetninger til å vær med på de som vinner frem med tiden. En må selvsagt holde seg oppdatert som med alt annet.
Angående “gratis” vipps https://www.aftenposten.no/okonomi/i/wlQL4/Et-vipps-koster-samfunnet-13-kroner
Er selvsagt gratis for små transaksjoner foreløpig, men det er subsidiert og derfor kanskje ikke bærekraftig?

1 Like

Nye vanvittige høyder på Bitcoin nå. Kommer til å smelle noe så grønnj… etter hvert. Da skal jeg sitter der klar med short!

Som jeg har skrevet en del om tidligere. Blockchain svært interessant teknologi med mange bruks case. Som en global digital valuta annet enn en smal nisje av dedikerte brukere? Not so much…

Veldig mange kryptofans kjøper Bitcoin i troen/håpet om å etter hvert skulle bli digitale konger på haugen med store formuer i digitale valutaer som bare stiger og stiger inn i himmelen. Vel, det kommer ikke til å skje. Av mange årsaker…

Og atter mange har sterke politiske overbevisninger i retning ultraliberalister/anarkister og diverse anti-establishment varianter som tror/håper at kryptovaluta skal revolusjonere politikk, næringsliv, etc. Vel, jeg tviler sterkt på det også.

Jeg synes stadig kryptovaluta manger det/de store selling points, og har fortsatt mange svakheter…

Blir spennendes å se, jeg har vertfall troen på at folket etterhvert vil forstå at en desentralisert kryptovaluta er mye bedre for oss enn valutaer styrt av sentralbanker/politikere osv. Kryptovaluta fanst ikke før forrige finanskrise, nå er den rimelig bra utbredt og har kapasitet til å utvide seg. Jeg har troen på mange vil ønske å være mer selvstendig fra bankene, etterhvert når kontanter blir forbudt vil enda flere skjønne viktigheten av nettopp å vær selvstendig. Negative renter og bail-ins vil ikke akkurat gjøre FIAT mer attraktivt.

Jeg har i årevis forventet at myndighetene ville forby Bitcoin, men når dem ennå ikke har gjort det tror jeg det blir vanskelig for myndighetene å snu utviklingen. Det kommer etterhvert til å bli mye mer brukervennlig og tilgjengelig for normale mennesker. Da vil det virkelig ta av.

Lykke til med shortingen, kanskje du får en sell the news shorte mulighet i morgen etter første del av Segwit implementeringen er fullført? Eller så kan den stige, jeg vet ikke helt. Vet egentlig bare at rundt november igjen vil det bli voldsomt mye styr! Da håper jeg at jeg har klart å forberedt meg til short, jeg driver å vurderer å selge meg ut engang i oktober for å håpe på en god inngang i november. Det vil selvsagt være ups and downs på veien, men hovedtrenden er svært sterkt oppover!

1 Like

Det er akkurat slik argumentasjon jeg ikke skjønner. Utdyp gjerne!

Hvorfor i alle dager er det det??
Det er en bra ting at nasjonalvaluter blir styrt, det har sammenheng med resten av økonomien og kjøpekraften din! Eller ville du kanskje for eksempel at kjøpekraften din skulle variere opp og ned med 10-20-30 % om dagen? Det hadde ført til et svært uforutsigbart og ustabilt næringsliv blant annet…

Mange tror at krypto vil gjøre kjempehopp ved neste finanskrise. Men hvorfor det egentlig? Jeg tror snarere tvert om. Når prisen på aksjer, boliger, etc synker hvorfor skulle ikke Bitcoins for eksempel også gjøre det? Og når relativ pris på mat, strøm, etc stiger så vil vel heller flere måtte selge sine Bitcoins for å klare seg økonomisk?

Hva er det denne selvstendigheten egentlig dreier seg om? Hvorfor vil du være selvstendig fra en bank? Ingen hindrer deg vel for eksempel i å bytte bank? De aller fleste i Norge har for eksempel boliglån og vil uansett være svært avhengig av sin bank…

Hvorfor skulle de ønske det mener du? De fleste myndigheter er opptatt av skatt og en viss regulering. Skatt på krypto er vel fair? Hvorfor ikke i såfall? Og regulering er jo stort sett til forbrukernes fordel. Mister du kreditkortet ditt eller blir svindlet så finnes det systemer for å fikse dette og for å erstatte tapet ditt. I kryptoverden er det bare “kjipt det kjakan” you’re on your own… og det er maaaange som har mistet sine krypto-verdier av en rekke ulike årsaker!

Helt sikker! Men likevel er det ingenting som stopper en stor kommersiell aktør i å lage tilsvarende tjenester og å konkurrerer både på pris, kvalitet osv! Paypal kan komme med sin variant av Bitcoins i morgen og på dagen få mye større utbredelse enn Bitcoins for eksempel. Hva skjer med Bitcoins da, 90% verdifall i løpet av noen timer?

Beklager virkelig at jeg ikke har tiden til å gå inn på alle punktene akkurat nå.
Sentralbanker bevarer ikke alltid kjøpekraften din. http://z822j1x8tde3wuovlgo7ue15.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/08/USD_PP1.png Dem ønsker inflasjon og printer penger/tar opp gjeld slik at mennesker som ønsker å spare osv taper i lengden. Finanssystemet er rigget for å tjene de rike, de er du vel enig i?
Selvsagt er kryptovaluta svært risikabelt slik det er nå.
Kommersielle aktører kan også komme, det blir opptil oss i det friemarkedet å bestemme hvem vi stoler på.
USA får omtrent ikke inn noe som helst i skatt fra krypto slik det er i dag, svært få rapporterer inn noe som helst. Så de har nok ikke tillatt det for å tjene penger på det. Derfor jeg forventet forbud er en blanding av at det forenkler kriminalitet, men mest av alt at det vil skade finansindustrien og statens inflytelse på sikt.
Mister du kontantene dine er de også tapt, mister jeg min lommebok ( om jeg hadde en Trezor eller Ledger ) Kan jeg kjøpe en ny å dermed har jeg ikke tapt pengene? Jeg finner dem også på nett. Så lenge du klarer å ta vare på passordet ditt er du i kontroll over pengene. Sikkerheten vil jo også bli utviklet bedre med tiden slik som med alt annet, derfor sier jeg at verdien vil eksplodere etterhvert som det blir enklere og tryggere å bruke. Det er i fullsving allerede!

1 Like

@cagey2 : Lyst å lage en liten guide hvor og hvordan man shorter bitcoins og andre valutaer.

1 Like

Lyst og lyst… :slight_smile: har det veldig travelt fremover, men deler gjerne av det jeg kan og har erfart. En guide ville jeg ønsket å lagt litt arbeid i så får se det litt an!

Uansett så er det ikke så lenge siden jeg startet med dette da. Men om noen har spørsmål så skal jeg i hvert fall svare relativt raskt og etter beste evne!

2 Likes

Mekk en ca guide på innside forumet. Trenger ikke være komplett. Er dog garantert flere her som vil begynne å som trenger litt inspirasjon.

1 Like

Dette er min mening om Bitcoin nå:

#PUMP $4000

Satt akkurat en ny Bitcoin short:

2 Likes

#segwit

Passer bra i tilfelle Segwit som kommer nå veldig straks fører til en dipp!
Lykke til!

1 Like
1 Like