Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Hva tenker du om miljøaspektet? Strømforbruket for å drifte bitcoin?

Strømforbruket til krypto er ikke veldig høyt relativt sett. Og akkurat som med internett, mobiltelefoner, biler osv, så kommer også dette til å utvikle seg i en bærekraftig retning. Det er tross alt veldig smarte mennesker (med ønske om profitt) som driver med dette.

2 Likes

Det er kanskje nå man skal selge?

4 Likes

Hiver meg bare på for å si at jeg også setter pris på at de som er bear også diskuterer her. Er selv Bull men ser på korreksjon som mulig. Veldig usikker på hvor vi er på kurven, håper vi ikke er på paradigmestadiet men fortsetter til 250k om ett år. En dupp ned 50% over natta før videre oppgang hadde forøvrig vært nydelig, så lenge det ikke er duppen før selve dommedag duppen! :stuck_out_tongue:

3 Likes

Enig, veldig bra å få med seg begge sider av saken! Selv er jeg som noen har fått med seg ganske bull; men er selvsagt også usikker. Jeg vet jo ikke når neste korreksjon kommer - kanskje blir den på 80% som noen håper på. Hvis det kommer en korreksjon, så la den komme raskt… For jo lenge vi venter på korreksjonen jo høyere blir bunnen og jo mindre får vi lastet opp.

Personlig tror jeg at Bitcoin-klanen klarer å få til både raskere transaksjoner og mindre behov for strøm ved mining. Foreløpig er Bitcoin en asset på lik linje med aksjer. Hvorfor kjøper man en aksje? Fordi man tror den skal opp i pris. Evt fordi man forventer utbytte. Men det er veldig mange aksjer som ikke gir utbytte, selv etter mange år i drift. Det vil ikke si at det er dårlige investeringer av den grunn.

1 Like

Evig kilde til bunnløs visdom

1 Like

Bitcoin kommer alltid til å spille en liten rolle i betalingsystemet.

Hvordan vet jeg det tenker du?

Jo nå skal du høre. 30% av alle transaksjoner ( i verdi) som gjennomføres i et vilkårlig sivilisert land består av skatter av avgifter.

Og hvilken valuta betales disse i? Jo den nasjonale, evt i noen tilfeller i USD.

Nå vil det komme kryptovalutaer basert på fornuftige blockchains, men bitcoin blir lit som en T-Ford i et marked hvor Tesla akkuratt er introdusert.

1 Like

Spørsmål / shower thought:

Er Bitcoin i dag tilsvarende Windows Me eller XP, der vi i dag har Windows 10 og Windows Server 2016?

Eller er Bitcoin i dag tilsvarende Symbian, der nesten alle i dag bruker Android?

Tenker at Bitcoin er ARPANET

3 Likes

80%? Nah. Tviler jeg på. Jeg tenker et sted mellom 30-50%. De hvalene som har hodlet siden $10 dollar sitter nok gjennom dette også. Jo flere som hodler, jo mindre BTC i omløp. Jo mindre BTC i omløp, jo mindre fall når noen først prøver å krakke den. Det som er genialt med limited supply.

2 Likes

Enten var analogien min perler for svin, eller totalt skudd til side for mål. :.p

Ja, min analogi var at Arpanet ga mye av teknologien som internett bygger på, men et avsluttet prosjekt i dag. Så både en suksess og en fiasko avhengig av perspektivet ditt.

1 Like

Veldig overfladisk men følg med på brudd under den streken her. Da ser dere hvor vi skal :slight_smile:

image

Hvis vi vrir litt på den sammenligningen, Ford har eksistert i over 100 år etter lansering av T-Ford-en. Tesla er sannsynligvis konkurs neste år.

3 Likes

Men T forden er dau.

Blockchain teknologien blir som ford, den kommer til å leve lenge. Men bitcoinen som har en latterlig dårlig blockchain kommer til å dø så fort folk blir leie av å spekulere i den.

1 Like

Men er det ikke mulig å oppgradere teknologien underveis?

3 Likes

Men så er spørsmålet, er dette et uløselig problem? Det jobbes hardt med bl.a. Lightning Network for å øke hastigheten til Bitcoin.

2 Likes

Man kan erstatte blockchain, men ikke oppgradere den. Bitcoin cash eller Bitcoin Gold eller Bitcoin diamond er jo oppgraderte versioner av bitcoin. Men uten at hele miljøet godtar endringen. Får man bare mange avarter.

1 Like

Vet du hva Lightning Network er og hvordan det fungerer?

Kort fortalt den flytter transaksjoner ut av blockchainen, som egentlig ødelegger hele poenget med sikkerheten i en blokcchain.

Kan egentlig love deg at store deler av miljøet aldri vil godta lightning network.

2 Likes

Ja jeg skjønner at å migrere alle verdiene til en ny og forbedret teknologistack og bevare verdiene må være verdens største longshot.

For meg betyr dette at risikoen med å ha masse verdier liggende i bitcoin virker helt enorm, finnes så ekstremt mange eksempler på at løsninger folk har sagt har vært the shit har mistet all verdi over natten.