Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin Teknisk Analyse

:innocent: :grin:

1 Like

Tipper den kan fly fortere oppover enn man skulle tro dersom sentimentet i aksjemarkedene nå har snudd og “alle” skal inn igjen i hvertfall en periode. Ingen skal misse dette toget

2 Likes

God analyse der @kristiankvamhansen. Med nylig CPI på 6,5% tror det sannsynligheten for et relief rally i USA er stor og det lover godt for bitcoin.

2 Likes

:+1::+1::+1:

Kan vel kanskje klargjøre at jeg tror at mye av ralliet har utspilt seg allerede.
Aksjemarkedet har allerede ralliet 20% fra lows (fra lows til 4200) og ligger ved ganske viktig motstand akkurat nå.
Det er ikke dermed sagt at Bitcoin ikke kan gå høyere og som sagt ikke sett mye svakheter enda, men ting begynner å bli ganske overkjøpt i de mer tradisjonelle markedene.

Siden du nevner CPI så kan jeg si kjapt hva min tanke var før CPI tallene (6,5% var forventet på forhånd) kom ut:

Over 6,8% = mega nuke.

6.5-6,7% ish = Ganske nøytralt. Ville tenkt at ES kan få vanskeligheter å pushe mye over 4050.
4100-4200 kunne nok vært mulig, men litt usannsynlig.

Under 6,5% = høy sannsynlighet for 4100-4200.

Det er ikke så lett å si hva BTC hadde gjort i de forskjellige tilfellene, men konklusjonen er at CPI kom inn akkurat som forventet, som er positivt, men ikke nok til å bli euforisk, så jeg heller nok fortsatt mot at vi er nært en macro topp, som kanskje har litt mer juice å gi i BTC. Det som kanskje taler for at BTC kan få en større pump er at det kommer mye aggressive shorts som kan fortsette å skvise oppover. Det forutsetter da at aksjene holder seg stabilt eller er positiv. Uansett så spår jeg ganske aggressiv selging jo høyere vi pumper nå. ES med volum over 4200 så begynner jeg og tro at vi kanskje har sett bunnen, men svært lite taler jo for det i mine øyne.

3 Likes

Synes den langsiktig trenden er mest interessant når det gjelder rsi. Kortsiktig overkjøpt/høy rsi er mange ganger bare bullish og taler for videre oppgang.

Nå ser vi den langsiktige trenden på weekly rsi for Btc er brutt opp.

3 Likes

Jeg ser relativt sjeldent på RSI alene, og spesielt ikke på så høy timeframe på BTC, men du har forsåvidt rett i din observasjon, men jeg ser personlig etter en mye lengre konsolidering eller en dypere oversolgt RSI i form av kapitulasjon for å si at bunnen er inne.

På macro så synes jeg aksjemarkedet er lettere å analysere og bruker ofte stoch rsi der, og synes det ser overkjøpt ut både på D og W, men som nevnt kanskje med rom for litt mer pump. Bare klarer ikke helt å se hvordan BTC kan fortsette oppgangen betydelig mye mer (25k ++) uten at askjemarkedet går samme veien. Det virker som at det er ganske bred enighet om at vi har endel mer pain fremover…

Men, det er jo samme regla hver gang, alle blir bullish på tider som nå, men ingen vil kjøpe noe som helst når markedet er dritt. Det eneste jeg vet er at mange smarte penger kommer til å ta profitt av trades de har fra når ES var 3500 og 3800. Jeg var mega bullish fra de nivåene når alle andre jeg kjenner var sikker på at alt var på tur i dass. Jeg begynner uansett å blir ganske bearish fra disse nivåene og høyere, og kjenner absolutt på at om folk er uenig med deg, så har jeg kanskje rett haha lol

1 Like

At alle er bullish nå ser jeg ikke helt. Men ja før denne oppgangen var vi nok svært få som gikk tungt inn ja.
Tror enda 2022 sitter i ryggen på en del. Veldig mange venter da til neste halvering med å kjøpe. Jeg klarer ikke helt da heller å se føre meg at Mr.Market da bare skal gi hele denne gjengen en fantastisk inngangskurs og ta de trygt med opp til nye ath’er.

Det er bred enighet om at akskemarkedet skal ned ja, men markedet liker også å overaske :slightly_smiling_face:
:slightly_smiling_face:
Men nei jeg vet heller ikke hvor langt dette “rallyet” varer, men tror ikke 35k er urealistisk.

3 Likes

Problemet er jo bare at ingen tørr å kjøpe når det er fantastisk inngangskurs, haha. Hele verden vil jo kjøpe BTC på ATH.

Jeg tror 35k er veldig urealistisk. Bare fordi da får vi HTF bullish struktur og da må nesten bunnen være inne, noe som jeg tenker er relativt liten sjans for nå gitt macro bildet i verden. Jeg vil se en stor kapitulasjons wick som blir kjøpt aggressivt på chartet, evt lang konsolidering før jeg tror bunnen er inne… Men det er bare min tanke

1 Like

Noen må da kjøpe :wink: helt ilikvid omsetning blir det nok ikke på bunn.

Færre kjøpere gir lavere priser, så dette prises jo inn. Best å handle billig før markedet lukter at den makroøkonomiske vinden vil snu innen 6-9 mnd.

1 Like

Selvsagt! Da de lure pengene akkumulerer.

Kanskje jeg ikke var klar nok, men en kapitulasjonswick er typisk en gigantisk hammer candle, hvor det er ekstremt mye panikk selling, men som blir aggressivt kjøpt opp med høyt volum. Så dette er det helt motsatte av en illikvid bevegelse.
Det markerer ofte klimaxet av sellingen, og kjøpingen kan typisk komme fra smarte penger og signaliserer at de tror bunnen er inne.

Det kan også være en veldig aggressiv V recovery på bunnen som vi så under covid. Alternativt i et langt bear marked kan man se en lengre konsoliderings fase fulgt av en oppgang med bra og økende volum.

Fullstendig klar over det altså. Det var bare et svar på at du skrev ingen kjøper på bunnen, men alle kjøper Btc på ath.

Under kapitulasjon så er det jo høy omsetning. Når noen selger så MÅ jo da noen også kjøpe.

Men dette gjelder jo selvsagt ikke de fleste. Langt ifra. Tipper 90% av folkene taper penger over tid, mens de som tjener på det tjener mye.

Tror ikke det er noe anderledes i aksjemarkedet.

Er flere longterm BTC hodlere som mener bunnen er inne. Normalt ville jeg vært enig med @kristiankvamhansen mtp. en capitulation, vi har sett det før etter slike parabolske bevegelser i BTC. Det som i midlertid gjør meg skeptisk er at “alle” var sikre på at BTC skulle ned til 12k, 10k, 8k osv. Mao - alle var bearish. Man ønsker ikke å være på den siden av båten alle trekker mot. Slik sett var det kanskje smart å være kontrær rundt 15k.

Det sagt så synes jeg bildet virker uavklart, og hvis bunnen ble satt rundt 15k så tenker jeg den bør testes eller i det minste at man får en ny higher low på en høy timeframe. Hvis så skjer og man bryter over nåværende high, så er det kanskje tryggere å si bunnen er inne?

2 Likes

Den wicken som du savner @kristiankvamhansen ser du her fra juni/juli (øverste bildet til høyre). Det som egentlig var bunnen. Vi kunne fått en lik situasjon som i 2015, hadde det ikke vært for FTX. Nå blir det i stedet en nesten lik situasjon. Wicken fra juni og bunnen nå dannet dobbelbunnen. Bare at kursen ble værende der nede en liten stund denne gang pga FTX. Likevel er veldig mye likt som illustrert her av Steve.

Fear/greed index signaliserer nå et skifte i momentum og at bulls er i kontroll.

1 Like

Prøver igjen å bryte opp fra 200 ema på daily :slight_smile: :sunglasses:

1 Like

Første test av 200MA vellykket :partying_face:

4 Likes

BOOM!! :slight_smile:

3 Likes

22k🚀 21400 var et viktig motstandsnivå.
Neste stopp 35! :rocket::muscle::star_struck:

Shorterne får svettepærler i panna nå :star_struck::star_struck::grin::grin::rocket:

5 Likes

Først må vi ta ut weekly ema 200 på 25k da :slight_smile:

3 Likes