Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Jeg følger ikke denne tråden, så beklager hvis denne har blitt postet før. Men denne burde vell alle her lese: Why This Computer Scientist Says All Cryptocurrency Should “Die in a Fire” ❧ Current Affairs

6 Likes
7 Likes

– En bankoverføring kan ta tre dager. Men hvis du sender en kryptotransaksjon, så er den der i løpet av fem minutter. Det er fordelen, sa Alex Bornyakov, statssekretær i det ukrainske digitaliseringsdepartementet, til Washington Post i april.

5 Likes

Et veldig godt intervju som får frem de fleste hovedpoengene, altså hovedinnvendingene mot krypto.

Symptomatisk at du ikke får en eneste like eller svar. Det leves som nevnt i en alternativ virkelighet…

2 Likes

Selvfølgelig får du ikke likes på slike ting her inne. Det er ytterst få som gidder å sette seg inn i ting, det er adhd generasjonen som skal stimuleres på 15 sekunder ala Tik Tok, veldig mange er ikke interessert i å lære noe, ei heller å legge inn treningen som kreves for å bli god, men de har forutinntatte holdninger til noe og står beinhardt på sine overbevisninger. Jeg har først funnet interessen for krypto siste året, og jeg har investert 100vis av timer for å skjønne og lære mer. Det er mye jeg ikke skjønner, på samme måte som det er i økonomien generelt, om det er teknisk analyse, fundamental analyse, makroøkonomi osv som blir enten for komplisert eller omfattende. Om man er fundamentalt uenig i noe så er man det, men det betyr ikke at man kan endre hodning. Det gjelder ikke bare de som er “imot” men man må kanskje på ett tidpunkt innrømme for seg selv at faen, jeg tok feil. Det handler om å konstant tilpasse seg å ta beslutninger på bakgrunn av til enhver tids tilgjengelige info. Mange har hatet Bitcoin, mange har snudd og skjønner det mer etter å ha investert tid og energi i det. Internett ville aldri kunne vise videoer på ett tidspunkt fordi det var ikke raskt nok. Krypto vil aldri lykkes fordi det er ikke bra nok. Ingen vil på noe tidspunkt ha bruk for PC, hva skal vi med biler når vi har hester. Nei, det er helt riktig, det er en lang vei å gå, og mye vil ikke lykkes, vi er på ett veldig tidlig tidspunkt hvor mye må modnes over tid. Det må prøves og feiles, det er ikke sikkert det lykkes, eller at noen av dagens prosjekter er de som vinner til slutt, men det investeres så mye ressurser og med flinke folk at det kommer til å lede til noe bra. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor noen ikke kan like “romantikken” i tanken bak Bitcon /desentralisert krypto, fordel for mange heller enn de få. Når de store får kjøre sitt eget løp så fører det alltid til at noen få vinner mens resten sitter igjen med svarteper. Selvfølgelig skal myndighetene ha sitt ord med i laget her, det skal reguleres, skattes osv. Kanskje det kommer en dag jeg må revurdere hele min overbevisning, kanskje jeg er har blitt lurt inn i ett spill sammen med alle andre?! Men på nåværende tidspunkt så ser jeg ingen grunn til ikke å lære mer om dette spennende område både økonomisk og romantisk endring for fremtiden og våre barn. Og ja, jeg har skummet gjennom det professoren sier og det er overbevisende og mange gode poenger. Men snakker du med en annen professor så dreper han disse argumentene like fort. Så må man velge hva man ønsker å satse på eller interessere seg for på bakgrunn av infoen man får servert.

9 Likes

Jeg er på samme planet som @paddy80 her. Har lest gjennom intervjuet til denne professoren, og han har en del gode poenger, men synes samtidig det blir litt “forut inntatt” og lite visjonært i mangel av bedre ord. Den første påstanden i intervjuet er jo at strømforbruket som går med på å sikre Bitcoin nettverket er fullstending bortkastet bruk av ressurser. En slik påstand krever jo at man har gjort opp sin mening om verdien av Bitcoin nettverket på forhånd.

Når folk kommer med innvendinger og motargumenter mot krypto så er de utelukkende basert på dagens situasjon. På samme måte som i Biotech så finansieres utviklingen i krypto gjennom spekulasjon med SKYHØY risiko og derav også mulighet for skyhøy avkastning, både underveis og på lang sikt dersom eksperimentet lykkes.

5 Likes

Om bankene velger å gå bort fra batch en gang i døgnet( som også har sine fordeler om noe er feil med transaksjonen) så kan de jo få dette til å sekunder. Krever bare samarbeid og felles integrasjoner.

Fordelen til BTC er at at man kan overføre uten tredjepart, men der stopper det.

1 Like

Bankene har tjent grovt på float i en årrekke, det er gjerne tre bankkjøringer i døgnet men et eller annet sted på veien er det en aktør som beholder transaksjonsbeløpet på sin konto og akkumulert tjener store rentebeløp. Antall dager blir mindre, men selv ett døgn med renter er å skumme fløten unødvendig.

Visa kjører rundt 1700 transaksjoner pr sekund (150mill om dagen). Andre aktører som feks Cardano er der ila høsten, hvor hvert “hydra hode” kjører 1000 pr sekund i simulering. Så da er det bare å legge til antall ønskede hoder.

“These heads can also be used for interoperability with other networks, such as the Bitcoin and Lightning network.”

Da vet du bedre enn digitaliserings ministeren i Ukraina. Mulig det :grinning: men så har jeg lagt merke til at du ikke har trodd på Bitcoin siden vi var på 1000 dollar. Og nå er kursen 30 000 dollar :grinning:

Det var på den tiden jeg dessverre ikke trodde på Bitcoin. Før jeg la inn en hel haug i trading alt for tidlig og gamblet bort det meste på dårlige aksjer. Nå derimot gambler jeg stort sett bort i dårlig krypto istedenfor solide ting som BTS og ETH :grin:

Men moro er det!

1 Like

700 000 BTC ble visstnok svindlet bort i en ponzi for mange år siden. Etter sigende ble ca 200 000 BTC beholdt av svindleren, altså ca 1% av BTC som noen gang kan mintes (pluss forks).

Etter sigende hadde svindleren noe slikt i sin signatur: “en ekte pirat, bare 200 år for sent ute”. En som liker å svindle andre mennesker. Ikke nødvendigvis for pengenes skyld, men for spenningen og kanskje også for å vise at de er bedre enn andre. Psykopat-tendenser!

Jeg er enig i at det er mye uhumskheter i kryptosfæren, noen ganger lurer jeg på om det står organisert kriminalitet bak en del av svindelen.

Men livet har lært meg at det også er en del organisert kriminalitet i den delen av finansverden som ses på som regulert og anstendig.

Du hadde blitt overrasket om du så hvor raskt “the scammed becomes the scammer” når folk blir utsatt for lureri de kan kopiere selv. Det ser man i alle MMOs :slight_smile: Man blir lurt en gang, så bruker man det for å prøve å lure andre, for å “ta tilbake det tapte” eller “lett-tjente penger”. Folk har litt forskjellig versjon av dette, men er en helt naturlig reaksjon fra de fleste oppegående mennesker å ville “ta igjen”. Og det gjøres da mot andre. Samme dynamikk som med mobbing og flere MLMs. I MLMs er det ganske sofistikert satt i system, hvor du lures til å kjøpe noe, for så å få som svar at du må selge dette videre med de samme metodene. Gjelder delvis også flere av disse altcoin-prosjektene, men da i mindre strukturert grad, hvor kjøperne blir de som står for markedsføringen av coinen de eier, i mange tilfeller uten å vite at det er det de gjør engang.

Man trenger ikke lure så mange ildsjeler før man har et operativt selvutvidende MLM-like system gående. Hvor hver eier selger ideen til sine venner og kjente, som igjen videreselger ideen. Så får man automatisk et pyramide-system hvor de som var tidligst inne sitter med mest profitt og de som kom inn sist tar høyest risiko, helt til korthuset faller til slutt når teknikken for videresalg falmer gjennom word of mouth som over tid blir mindre og mindre lik originalen.

Tenker et ganske godt scam prosjekt kunne vært en krypto som er stengt for salg eller har store restriksjoner på salg, hvor disse vil bli fjernet om f.eks. 5 år. Så alle kan kjøpe, men å selge er enten veldig dyrt eller ikke mulig. Så kan man la hodlerne få selge ideen i lang tid, mens kjøp kun kommer fra “prosjektet” sin pott av coins. Så kan det være noe goodfeel-opplegg i bunn som f.eks. at pengene skal gå til opprydning av plast i havet. Så vil prisen øke og styres kun av “prosjektet” og settes høyere og høyere, så følger-skaren fortsetter å kjøpe. Samtidig som man har en lovnad om at alle kan “cashe ut” når det åpner for salg om 5 år. Så tjener man penger utifra hvor mange som kjøper ideen ila. de 5 årene og enten rug-puller opplegget rett før eller bare lar det gå igjennom og se coinen stupe, fordi man selv som “prosjektet” har tjent på salg hele veien opp gjennom de 5 årene.

3 Likes

Ser absolutt poenget, akkurat som gamle synder kan gå i “arv”. Og kanskje over tid skaper faktiske gener?

Dette er selvsagt et stort problem i verden, en slags psykopatisering av hverandre, spesielt i machokulturer (som i mange bedrifter); profitten gjelder, samme hvem vi lurer av kunder.

Og så lenge bedriften tjener penger gjør den ansatte en god jobb, og belønnes for innsatsen.

Videre blir den ansatte mindre og mindre empatisk, og de minst empatiske får i noen bedriftskulturer ekstra belønning i form av å bli en eller annen form for administrator.

En liten digresjon til vår alles gode venn Bitcoin!

1 Like

Yup, husker fortsatt den “flinke” selgeren fra Canal Digital som skrev om kontrakten på stedet til at jeg kun var enig i at nabolaget burde få lagt fiber-nett, men leverte inn dokumentet uten endringer til kontoret så jeg fikk full TV-pakke+ruter i posten som jeg ikke skulle ha.

1 Like

Hehe kjenner meg igjen :confused: Og dessverre er det i andre sammenhenger problemet er størst; internasjonal handel og politikk. Tipper mange av dem som starter i politikken er naive idealister, og etterhvert blir mange av dem avslepne løgnhalser eller i beste fall en uinspirert regelrytter.

1 Like
4 Likes

Vi hadde inntil sist uke ikke hatt 7 uker på rad med rødt før i hele Bitcoins historie. Nå ligger vi an til en 8ende. Jeg tror vi kan få en god wick ned til kanskje rundt 27000 denne uka, men at vi ender i blått. :crossed_fingers:

“Retest of 20 000 highly unlikely”

1 Like

I dag var det nesten så jeg kapitulerte og solgte hele min bitcoin-portefølje. Måtte fysisk sette meg på henda mine.

3 Likes