Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Det egentlige spørsmålet her er om bitcoin vil ha økt i verdi innen 10 år eller vil kollapse til 0. Hvis man tror det første er tilfelle, som jeg gjør, er det bortkasta energi å spå de kortsiktige bunnene. Life-hacken er å ha en dca-strategi og være glad for både grønne og røde dager :call_me_hand:

Har fortsatt til gode å bli overbevist om risikoen for at bitcoin skal til 0, men jeg er alltid interessert i gode argumenter som utfordrer mine hypoteser. Og bear markeds fremtvinger som regel gode fundamentale diskusjoner på Tekinvestor.

10 Likes

Helt enig! God sagt.
Personlig trader jeg så jeg ser jo etter strategier og nivåer, men synes også det er håpløst å prøve å calle topper og bunner. Selv med trading er det bare å ha god risk management og tenke langsiktig.

Synes bare de er litt stressende å følge med om man uansett ikke skal selge. Når det skal være sagt, så er det ikke en god strategi å DCA inn i altcoins og hodle. Jeg kan gi 100 eksempler på at det ikke er fornuftig med mindre man er utrolig tidlig. Se på FTM og Luna som et eksempel. Eller hvordan som helst Defi coin eller Metaverse coin. 99% retail kjøper toppen, og dersom de ikke gjør så blir alltid inngangsprisen deres besøkt igjen om de ikke tar profitt. Alts handler om narrativer, og når de forandres så går fort verdien i dass.

2 Likes

Plan B er bearish :rofl:

Fersk rapport, big if true:

4 Likes

Vet du hvordan de skal redusere metangass med bitcoin mining helt spesifikt? Det står jo ingenting om det i det hele tatt. Jeg har ikke lest “rapporten”, men skummet den kjapt, og ser lite om hvordan det helt spesifikt gjøres.
Kanskje det er over hodet mitt (innrømmer at jeg ikke har lest grundig nok), men jeg antar alltid inntil det motsatte er bevist at dette er forfalskede nyheter. Store hedge funds har ingen problem med å fylle internet med nyheter som peker i den retningen de vil prisen skal gå. Når du ser hva de gjorde med UST/Luna, så er vel nærmest alt mulig.

1 Like

Man forbrenner metangass for å lage strøm som miner bitcoin. Vanlig brenning av metan (flaring) er bare 92ish % effektivt, men forbrenning for å lage strøm er 99-100% effektivt. Dermed reduseres mengden metan som slippes ut.

4 Likes

Ok det gir mening. Veldig interessant om det funker og kan implementeres. Trenger jo helt klar renere strøm til mining. Ikke meningen å være så skeptisk, det bare finnes så mye nyheter med ymse opphav. Men som oftest er det de negative tingene som er fabrikert

Dette er noe som har blitt diskutert i bitcoinkretser en stund så det er absolutt troverdig. Tror det er ti selskap som jobber med dette nå.

3 Likes

Kan strømmen brukes til datasentre, trenger ikke være til bitcoin?

1 Like

Hvorfor bruke energi og resurser på Proof-of-Work, når man kan bruke en overlegen konsensusalgoritme som heter Proof-of-Stake? Proof-of-Stake gir bedre sikkerhet, desentralisering og skalerbarhet enn Proof-of-Work.

Absolutt, strømmen kan brukes til hva som helst, men fordelen til mining er at du kan skru av riggen når som helst uten andre konsekvenser enn at du ikke får noe bitcoin i den perioden. Et datasenter må som regel ha 100% oppetid, og da må du ha flere energikilder for å sikre det. Evt muligens mellomlagring av metanen så man har en buffer.

I tillegg vil man sikkert ha raske fiberlinjer til et datasenter, mens du kan mine bitcoin via nettet du får via en mobil hotspot. En fordel hvis stedet du produserer metan er utenfor allfarvei :slightly_smiling_face:

1 Like

Du kan produsere hydrogen med strømmen.

1 Like

At proof of stake er overlegent er ganske kontroversielt, for å si det mildt.

Proof of stake betyr egentlig at de som har mest av den coinen bestemmer reglene for nettverket, så relativt likt som dagens finanssystem? :slightly_smiling_face: Når disse coinsene også har store «premines» før andre kan kjøpe seg inn er det klart det er lukrativt for de som kommer tidlig inn i pyramiden.

2 Likes

I dagens finanssystem bestemmes reglene av staten, som i mange tilfeller har mest gjeld og er interessert i inflasjon for blant annet å betjene gjeld. De som staker i PoS holder mynter og er ikke interessert i inflasjon eller andre regelendringer som kan påvirke prisen på myntene negativt. Premines er en sentraliserende faktor, men for Ethereum sin del så var det rundt 6000 som deltok. De myntene har nå blitt vannet ut av PoW, samt skiftet hender i markedet gjennom 7 år. I Bitcoin sitter Satoshi på en premine på 1 million mynter. Mye kan tyde på at nøklene til disse myntene er tapt, men det er absolutt ingen garantier for dette.

2 Likes
2 Likes

Er det fortsatt krypto som skal sikre kjøperne mot inflasjon?

1 Like

Jobbes veldig for å tyne den ned til 26000 igjen nå

Til de som lever i troen på at “pengene står på konto” når man ser saldo i nettbanken. De gjøkke det, det er bare banken sitt løfte om at du skal ha tilgang til de pengene, og det løftet kan de trekke tilbake på et sekund.

5 Likes

Tut Tuuut! :heart_eyes:

3 Likes