Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Man må nesten koble til noen verktøy skal man klare å få med riktig fees, men selv da blir det neppe 100% riktig dersom du har prøve mange dexer.

Selv skatteetaten vil mest sannsynlig ikke klare å få det 100% helt riktig.

1 Like

Ekstremt vanskelig med alle fees. Og sansynligvis er ca godt nok.

Skulle du være så uheldig å bli tatt ut til kontroll, så er det et annet ballgame. Viktigste er å prøve å få det så korrekt som mulig.

2 Likes

Betyr ikke nødvendigvis at man er ille ute å kjøre. Kan fort ha skattet 100k for mye også når all dette skal inn i regnearket.

Det beste er å holde seg til sentraliserte børser.
Dex’er og det som medfølger blir en verkebyll mtp skatt.

1 Like

Har blitt tatt ut til kontroll jeg. Fordi DNB fucka opp. Er bare litt mas og styr fordi man må dokumentere alt.

Men formålet til de som kontrollerer er jo faktisk bare å påse at du betaler rett mengde skatt.

3 Likes

Ja skatteetaten eller banken?

Når det kom inn store summer på kontoen min i banken så måtte jeg også dokumentere absolutt alt. Sendte inn selvangivelser som viste oppsparte midler på konto helt tilbake til 2015. Så kryptotransaksjoner.
Sendte nok sikkert inn mer dokumentasjon enn de trengte men banken var strålende fornøyd. Så det var bare å fortsette å handle krypto for deres del :relaxed:

1 Like

Dette var skattnord ;D

1 Like

2 Likes

Not your keys not your coins sies det. Vel når selv en av Bitcoins OG, Klarer å bli frarøvet nøklene sine…

så tenker jeg at mine coins er ganske trygge på en norsk børs.

3 Likes

Nå er det vel dette krypteringsprogrammet han bruker til å oppbevare nøklene sine som ikke holdt stand da og ikke en Btc-wallet eller enda bedre, en hardware wallet.

Det hjelper f.eks lite om man så kjøper seg et bankvelv til 30 millioner for å oppbevare penger om man bare legger nøkkelen til det på utsiden under dørmatta.

Mye info vi ikke har enda. Men han er en btc core dev. Så han bør ha peiling. 3,6mill usd i btc er tapet hans

2 Likes

Jo, men nå står det jo PGP key. Pretty good privacy altså.

Så han har nok mer enn god nok peiling på wallets osv ja, men hjelper lite om man har valgt feil plass å oppbevare gjennoppretningskodene.

Når jeg genererte kodene til min hardware wallet, så blir man jo minnet på flere ganger at de ikke skal lagres digitalt, ikke ta bilde av kodene med mobil osv…

2 Likes

Med tanke på at han er en hoveddevs bak bitcoincore så får vi virkelig håpe at han har hatt peiling.

Bitcoin core er en av hovedfunksjonene i bitcoin protokollen.

Men dette virker å være et målrettet angrep, og det virker å være kjiphet som tok han. Han ville ikke betale for en server i et låst bur, fordi det kostet 300usd vs 55usd som han betalte nå.

1 Like

Kjøp feks ledger, følg anvisninger, overfør ett par småsummer først så du blir kjent med programmet og gangen i det, ikke veldig vanskelig

2 Likes

Sikker på at det ikke var motsatt?

De gjorde 4 transaksjoner, den største av dem var fra Cold Walleten hans.

image

Jøsses, nesten utrolig.
Og nesten rart det ikke skjer daglig når det kan skje med en som han :thinking:
Skulle nesten tro det var noen som bodde i samme hus som står bak.

Er mye som skurrer. Men liksom har du 40mill kroner i krypto ber du ikke om donasjoner. Du kjiper heller ikke ut med serveren du kjører kritiske ting på.

2 Likes

Tenkte på skatt selv, men var usikker på hvordan de betaler skatt på krypto der.

Men ser nå at det spekuleres i at han later som det er stjålet for å slippe å betale skatt. Eller ihvertfall slippe å betale til “mysteriet” er løst.

1 Like

Jeg kan se at dette er et pre med krypto; kunne aldri fått til noe sånt med f.eks. aksjer eller fast eiendom på samme måten.

1 Like

Veldig veldig synd på han selvsagt. Er nok langt nedi kjelleren nå.

Jeg vet ikke om noen som har fått sin Btc-wallet hacket, utenom defi-hacking da som vi så veldig mye til ifjord.

Så ganske spessielt at det skjer med en som har jobbet som Bitcoin core developer siden 2011.

2 Likes