Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Hvis bankproblemene tiltar noe det kan se ut til at det gjør, så har jeg alt for lite Bitcoin :sweat_smile:

1 Like

Hva er hovedgrunnen bak bitcoin rally:

  • Frykt for å ikke få ut penger fra banken
  • Frykt for at inflasjonen vil stige
  • Halvering / naturlig bitcoin syklus
  • Risk on i markedene - krisen er over.
  • Bear market rally
  • Annet

0 stemmegivere

Jeg svarte annet, det pumpes penger ut i markedet på nytt, og det kommer mer

2 Likes

Ja jeg tenkte rett etterpå at jeg glemte å legge til forventet «ekspansiv pengepolitikk» som eget punkt, litt overlapp med «risk on»

5 Likes

Svarte «annet» da jeg tror det er en kombinasjon av flere av det du nevner, men primært ytterligere printing av fiat. Historien gjentar seg nå og man får på nytt en påminnelse om hvorfor Satoshi lagde bitcoin etter finanskrisen.

1 Like

Sikkert feil å ta det her, men skitt au.

Ingen som er nysgjerrig på sammenhengen med

https://bitcoinmagazine.com/business/goldman-sachs-partners-with-coinbase-for-banks-first-bitcoin-backed-loan

Opp mot bankkrise og ikke minst at CTO i COINBASE er ute å bjellesauer i kryptomarkedet?

Alle børsene som har fiat lån med sikkerhet i krypto(som COIN) sliter nok big time når banker som tilbydde tjenester i det segmentet går over ende. Regner med sikkerhetskravene er nokså løse i f.eks goldman sachs favør for at de skulle gå med på løsningen.

Min påstand er at tilbydere selv ønsker btc opp for å bedre balansen i bøkene - og det skal svimlende lite volum til i uregulerte markeder i forhold til mcap for å få prisen opp. Kryptomarkedet hadde vært dead and buried om enda en børs gikk over ende.

2 Likes

Yup !

Pluss Shortsqueeze kanskje?

En bank som har holdt på i 167 år. Da skulle man tro obligasjoner var trygt å eie, men neida. 185 milliarder i verdier skrevet ned til null med et pennestrøk. Flere vil få øynene opp for Bitcoin i disse dager :slight_smile:

9 Likes

Så lenge du ikke har mer penger i banken enn du har råd å tape så har du ingenting å bekymre deg for

/peter warren

11 Likes

Hahaha, den er morsom. Men ja, nå som obligasjoner er dødt. Som vanligvis er det man går til for sikkerhet, så blir vel bitcoin et sterkere motsyklisk alternativ i all den tid vi nærmer oss halveringen igjen. Gitt at bitcoin følger normal trend er vi 2-3x, kanskje mer om et år eller to. En sånn forventet avkastning er vel lokkende for de som nå leter etter gevinst, siden mye annet virker å gå til h kortsiktig.

Jeg tror ikke bitcoin er et godt sted å putte pengene med 1-4 mnders sikt, men med 1 år+ er det en formidabel plassering. :slight_smile: Kan hende jeg tar feil også selvsagt. :slight_smile:

1 Like

Aksjonærene kan nå ihvertfall glede seg over at lederne klarer seg godt uansett :rofl::rofl:

3 Likes

Jeg kjenner jeg blir irritert av å lese slikt, det lønner seg å komme på toppen av pyramiden :woozy_face:

2 Likes

Samme her. Man ser jo gang på gang at de som er årsaken til skuta går på grunn er også de som har tjent mest.
Forandring trengs i pengesystemet.

1 Like

Tror du samfunnet blir bedre om det kontrolleres av noen «crypto bros»?

3 Likes

Sånn fungerer det når ledelsen bestemmer alt. Men er de selskapene som presterer best. Markedet bestemmer, og nå elsker det risikovillige ledere som tar hundre årslønner per år.

Det er ikke folkene det er feil på, men pengesystemet, det skjønner vel de fleste nå? Ikke noe problemer at noen har mye, men når noen har mye fordi systemet er rigget og de kan produsere penger selv så blir det feil?! Private banker skulle aldri hatt mulighet til å printe penger selv

3 Likes

Mener du å gi lån?

1 Like

Jeg har sagt hele veien at jeg ønsker ikke at krypto skal ta over for fiat. Kun være et alternativ å investere i. For min egen del så investerer jeg ikke for gjøre samfunnet bedre. Det er vel av samme grunn som du driver med investering.

Men ja enkelte samfunn vil uten tvil bli bedre med krypto. Der hvor det er hyperinflasjon f.eks. Det er vel en grunn til at Bitcoin har blitt handlet med 60% premium i Nigeria f.eks :wink:

Hehe ja, tar man f.eks. Bitcoin/USD, så er jo ferden ganske bra, ser man derimot på Bitcoin/Turkish Lira f.eks. så ser det veldig annerledes ut:

3 Likes

Samfunnet blir bedre uten store sentraliserende banker som låner og belåner penger de ikke har som gjør at myndighetene må printe vanlige menneskers kjøpekraft i grøfta for å unngå global systemisk kollaps. Bitcoin er én av flere løsninger på dette. Krypto? Nei.