Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Solgte litt over halvparten, eller gevinsten min fra September når jeg gikk inn. Er skeptisk til at den skal gå ned til 32…

Men kjøper du deg inn igjen lavere… eller høyere? :wink:


Selv om 32k hadde vært helt topp, tror jeg ikke det skjer:

  • Det er det naturlige TA-nivået, så vil bli frontrunna på 39-42k samme måte som 12k ble på 16k.
  • Nedgangen skyldes nok delvis «sell the news», men primært GBTC salg/konvertering av låst bitcoin. Når dette roer seg, vil salgspresset avta.
  • ETF netto inflows på $800mill på bare to dager, hvor bl.a. Vanguard foreløpig nekter kunder å kjøpe, er super bullish.

Siden jeg uansett ikke vil treffe bra på noen swing-trade (spesielt medregnet skatt) fortsetter jeg min knallharde dca-strategi.

3 Likes

Hvilken ETF er det vi som ikke har peiling på BTC skal kjøpe ?

Det spørs hvilken valuta risiko du vil ha bl.a. Du kan kjøpe Bitcoin XBT på Nordnet. Da må du kjøpe med svenske kroner. Eller noen av disse nye i USA. Da må du kjøpe med dollar. Eller bare kjøpe på Firi og få ekte vare med NOK risiko.

Jeg har nå flyttet alt over til Firi.

Her er oversikten over de nye ETF’ene. Top 4 har alle lave/ingen forvaltningsavgifter i starten, og deretter 0,20-0,25%. Fidelity skiller seg ut med å kontrollere bitcoinen selv, resten har outsourcet kontrollen til Coinbase.

Ekte vare har man ikke før man kontrollerer nøklene selv.

Det er mer ekte enn etf i hvertfall :grinning:

1 Like

Tja. Begge deler er et verdipapir, som skal gjenspeile underliggende bitcoin man stoler på at er i tilbyderens kontroll. Forskjellen er at man ta ut btc fra Firi, mens man med en ETF må selge til usd. Frem til man tar ut bitcoin og kontrollerer nøklene selv, er begge deler kun et verdipapir.

3 Likes

Takker dere alle for info.

Kikket litt på Firi, da kjøper en jo «ekte» BTC. Trodde det var mye styr rundt det, men her virket det jo enkelt og greit.

4 Likes

Enten satser de på høyt volum eller låne ut masse til shorterne. Muligens begge deler. Nå viser det jo seg ofte at store shortposisjoner i krypto pleier å være bullish da.

Brukervennligheten på Firi er veldig god. Jeg har også ganske god confidence på at holdings.jeg har der er ganske trygge. Men etter Blockfi er jeg enda mer nyknyc enn før, selv om det endte godt

4 Likes

Mulig du har rett på kort sikt. På lang sikt handler det om å tidlig ta mest mulig markedsandel for sikre seg så mye bitcoin som mulig mens fiat går til 0.

Forsåvidt enig, men tidlig og tidlig. Folk har jo handlet bitcoin lavere enn både 1 usd og lavere enn 1 cent pr BTC. Betyr ikke dermed at den ikke kan stige videre selvsagt.

Btc har fortsatt kun 6% av marked capen til gull. For de av oss som tror bitcoin vil overta for, eller som et minimum konkurrere mot, dollaren om å bli den globale reservevaluta er man fortsatt tidlig ute. Selv USA har med ETF-godkjenning legitimert bitcoin. Så lenge internett finnes og sentralbankene printer fiat vil bitcoin sannsynligvis trende mot cent/sat-paritet, så bullcasen for 2040 er ganske sterk.

Oh oh auch

https://x.com/ashcryptoreal/status/1747278612997280196?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

Stemmer dette? Kjenner ikke til kontoen. Men virker solid basert på hvem som følger han. CZ f.eks.

Grayscale has to sell for the spot Bitcoin ETF because the SEC requires cash redemptions. So they need to sell their $BTC into cash. The SEC did this on purpose because they lost the lawsuit to Grayscale.

Hvis ikke Bitcoin skal ned nå ifbm halvingen så er det første gang. Jeg skriver ifbm halving for tidligere har bitcoin hatt korreksjon på 40-60% før og /eller rett etter før 3. fase i bullrunnet. 2012 56%, 2016/2017 40%, 2020 63% (ser man bort fra den brutale covid knekken så var det fremdeles på 54%) Nå er 35% fra topp ca 32k som samsvarer med siste motstand fra perioden i nesten hele 2023, 50% så er vi på ca 25 som var støtten i samme periode og 60% ca 20k.

3 Likes

Klar for inverse Bart

Bitcoin snudde på weekly RSI på 55 og på 54 i de to forrige syklusene (i denne korreksjonsfasen). I tillegg er det nå veldig bra støtte på fear/greed index på 54 som i innlegget mitt over.

Jeg kjøper da uansett om Bitcoin blir erklært ulovlig, krig bryter ut, børsene går konk eller hva som helst. Finnes ikke en eneste grunn til å ikke kjøpe da :slight_smile:

Men det ser fortsatt ut til at det blir et par røde uker fremover nå. Man kan (ut fra de siste to syklusene) anta at ca 60 dager etter at kursen nådde 48k så er faren over og vi er på vei videre oppover igjen. Mellom nå og da får vi en bunn trolig nær 34-35k. Det er også et nivå rundt 37k som jeg følger med på.

2 Likes