Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Ja, kan godt komme da også. Men strategisk er det søndag like før weekly close mest aktuelt :thinking:

1 Like

Fyller på litt

1 Like

Basert på gliset til Michael Saylor i et intervju i går, tror jeg vi får en Strategic Reserve eller noe som ligner i morgen. BTC over $100K igjen i helgen, så åpner MSTR opp over $400 igjen på mandag :wink:

3 Likes

Siden Trump eier mer ETH enn BTC, så vil jeg tro at ETH vil være med i en Strategic Reserve.

https://platform.spotonchain.ai/en/entity/2361

Bitcoin over all time high og Strategy 470+ more like! :wink:

Greit! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Med strategic reserve. Hvem tenker dere har denne reserven?
Ser dere virkelig for dere at FED skal inn å kjøpe krypto på disse nivåer og stimulere økonomien mer? :sweat_smile:

Egen investering i Krypto/bitcoin siden 2017 til side så er det mer sannsynlig at FED holder seg til tradisjonelle metoder som rentepolitikk og kvantitative lettelser snarere enn å involvere seg i kjøp av krypto på disse nivåene. Krypto kan være en interessant aktivaklasse, men det er fortsatt langt fra å bli sett på som et trygt verktøy for økonomisk stimulans på makroøkonomisk nivå. Just saying.

1 Like

Ja mtp inflasjon osv så er nok kryptokjøp det siste FED vurderer nå tenker jeg.
Skulle det bli krakk over hele linja og blodet virkelig renner i gatene og FED ønsker å få fart på økonomien en dag så er det ikke utenkelig.

I en ekstrem økonomisk krise som et fullstendig finansielt krakk kan vi vel ikke utelukke at FED eller andre sentralbanker vil måtte vurdere uortodokse tiltak for å stimulere økonomien, men kjøp av kryptovaluta er sannsynligvis slik jeg ser det i nuet et av de siste alternativene. Hadde helt sikkert blitt brukt de tradisjonelles verktøy som kvantitative lettelser og rentepolitikk som fremdeles ville vært de primære metodene. Kryptovaluta kan potensielt spille en rolle i en krise hvis tilliten til såkalte «fiat-valutaer» kollapser, men det er mer sannsynlig at sentralbankene vil prøvd å opprettholde kontrollen over økonomien gjennom eksisterende metoder før de vurderte desentraliserte løsninger som krypto.Tenker da på statsobligasjoner. Senking av renter. Bruk av valutareserver. Til å med gull.

1 Like

Ser for meg et pensjonsfond ala det Norge har, som vil kjøpe og holde ulike asset klasser.

2 Likes

Det blir noe annet ja og noe jeg også har troa på. At FED skal gå inn på disse nivåer samt slik økonomien er nå tror jeg nesten jeg tørr garantere ikke skjer. Men det er samtidig mye cowboyer som styrer rundt i verden nå, så blir vel sånn sett ikke overasket dersom det hadde skjedd.

1 Like

JUST IN: :vietnam: Bhutan’s PM tells how strategic #Bitcoin reserve helped finance their nation’s expenses :raised_hands:

https://x.com/bitcoinmagazine/status/1897605625229517154?s=46

2 Likes

US vil trolig kjøpe 1 million Bitcoin over 4 år. Fast antall per dag.

Akkurat som Mr 100.

https://x.com/saylor/status/1897398035661119783?s=46

Nå skjer ting fort! Hviterussland skal mine Bitcoin fordi de har så mye ekstra energi. Og i Texas vedtok senatet Strategic Bitcoin Reserve :rocket:

2 Likes

Liten tvil om at det er bullish ja, men er det noen som vet hva dette konkret innebærer?

1 Like

Lovforslaget om Texas Strategic Bitcoin Reserve, som ble godkjent av Texas’ senat 6. mars 2025, er primært knyttet til Senate Bill 21 (SB-21), fremmet av senator Charles Schwertner. Her er en mer detaljert oversikt over hva lovforslaget innebærer, basert på tilgjengelig informasjon frem til dagens dato:

Hovedpunkter i lovforslaget (SB-21)

1.	Etablering av reserven:
•	Lovforslaget oppretter “Texas Strategic Bitcoin Reserve” som et spesialfond utenfor statens generelle statskasse. Dette gir fondet større autonomi og fleksibilitet i investeringsstrategier.
•	Fondet skal administreres av Texas’ statsrevisor (Comptroller of Public Accounts), som får myndighet til å kjøpe, selge, handle og forvalte Bitcoin og andre kryptovalutaer med en gjennomsnittlig markedsverdi på minst 500 milliarder dollar over de siste 12 månedene. Per i dag er Bitcoin den eneste som oppfyller dette kriteriet.
2.	Finansiering:
•	Reserven skal finansieres gjennom en kombinasjon av:
•	Lovfestede bevilgninger fra statsbudsjettet.
•	Inntekter fra dedikerte kilder (for eksempel skatter eller avgifter betalt i BTC, som foreslått i et tidligere relatert lovforslag fra representant Giovanni Capriglione, HB 1598).
•	Donasjoner fra private aktører og borgere.
•	Inntjening fra investeringer og eventuelle kryptovalutaer mottatt gjennom kjøp, airdrops eller forks.
•	Senator Schwertner har antydet en mulig startbevilgning på rundt 20–21 millioner dollar for å sette i gang fondet, selv om dette ikke er endelig bekreftet i senatets versjon av budsjettet ennå.
3.	Formål og begrunnelse:
•	Lovforslaget fremhever Bitcoin som en “verdifull digital eiendel med strategisk potensial” for å styrke Texas’ finansielle robusthet. Det argumenteres for at BTCs desentraliserte natur og begrensede tilbud kan fungere som en sikring mot inflasjon og økonomisk volatilitet.
•	Målet er å posisjonere Texas i forkant av den digitale økonomien, fremme vekst og sikre økonomisk frihet, som Schwertner har uttalt.
4.	Sikkerhet og forvaltning:
•	Det stilles krav om sikre lagrings- og styringssystemer, inkludert bruk av “cold storage” (offline lagring) for å beskytte eiendelene.
•	Regelmessige revisjoner er pålagt for å sikre åpenhet og sikkerhet.
•	En rådgivende komité, bestående av eksperter innen kryptoinvesteringer og oppnevnt av statsrevisoren, skal overvåke fondet.
5.	Neste steg:
•	Etter å ha blitt enstemmig godkjent av Senate Committee on Business and Commerce med 9–0 (eller 10–0 i noen rapporter) i slutten av februar, og senere vedtatt i senatet 6. mars, går lovforslaget nå til Texas’ representanthus for videre behandling.
•	Dersom det også godkjennes der og signeres av guvernør Greg Abbott (som er kjent for å være kryptovennlig), vil Texas bli den første staten i USA med en offisiell Bitcoin-reserve.
2 Likes

2 Likes
1 Like

Kan se ut som mange ble skuffet da de innså at de ikke skulle ut i markedet å handle Btc nå :sweat_smile:

3 Likes