Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

En stor del av argumentet for Bitcoin er nettopp at det er dens energikrevende PoW som bidrar til nettverkets sikkerhet, desentralisering og verdi. Sammenliknet med andre samfunnsviktige (og -uviktige) bransjer, bruker Bitcoin også svært lite energi, som i økende grad dreies mot fornybar. Men så vil uansett ens fundamentale syn på Bitcoin påvirke om man mener energiforbruket gir samfunnsøkonomisk verdi.

Hvordan skal man argumentere for å bruke fornybar energi på bitcoin utvinning når hele Europa som skal gå til fornybar energi sliter allerede med strømforsyningen. Skal vi heller bruke energi på å mine bitcoin enn å la folk ha varme i huset for en akseptabel pris?

2 Likes

En åpenbart falsk dilemma, selvfølgelig må man ikke velge mellom Bitcoin og husvarme. Ganske mye tilsynelatende unødvendig strømforbruk i et samfunn, bare å lage en liste så kan vi bli enige om hva som kan kuttes. Det blir et prioriteringsspørsmål. Mener man Bitcoin tilfører samfunnet noe verdifullt, så kan man kutte ut det “verdiløse” forbruket, evt. forby det slik som man argumenterer for ovenfor Bitcoin.

2 Likes

Hvis man gjennom denne “prosessen” krypto bidrar til kan endre pengesystemet på en måte som gjør at eliten ikke kan rævkjøre den vanlige mannen i gata, så er svaret på det ett rungende ja. Og det handler ikke om enten eller men i tillegg til.

2 Likes

Poenget var vel at man kan utvinne bitcoin på steder der det ikke er lønnsomt å transportere strøm. Å transportere BTC er på den andre siden billig.

Fordi det denne industrien trenger å transportere varene til kundene, denne transporten er vel lite gunstig, på samme måte som det er lite gunstig å transportere strømmen der andre kunder trenger den…?

BTC som utvinnes der det er billig å utvinne, kan brukes som en sparebøsse, for å betale høy pris for strøm andre steder når det trengs. (?)

Uansett, hvorfor ikke vinne ut BTC der man ikke kan bruke kraften til noe annet nyttig, så belastes i hvert fall strømnettet mindre.

4 Likes

(Liker forresten denne tråden så mye bedre når Bitcoin krakker. Euforien hos oss bulls er borte, mens alle bjørnene kommer frem fra hiene sine for å erklære Bitcoin som død og/eller samfunnsfiende. Gir grobunn for interessante fundamentale diskusjoner.)

6 Likes

Hvertfall bevegelser oppp nå🤩

I mitt eksempel så tenkte jeg på at et strømselskap kan tenkes å lage en miningavdeling i selskapet hvis hovedformål er å utnytte stranded assets til å skape finansiering for den tradisjonelle forretningmodellen sin.

6 Likes

58.000 og 60.000 to nivåer å ta for at det skal svinge noe særlig

2 Likes

Yes, men syntes den begynte å slite med 55500, hvertfall forbi der nå. Får se hva som skjer videre i natt

Nå er det jo ikke akkurat et krakk som har vært nå, mer nesten en korreksjon

1 Like

Du har rett, -25% for Bitcoin er objektivt sett en helt normal korreksjon. Men emosjonelt føles det ut som et krakk hver gang.

1 Like

image

3 Likes

Et annet eksempel kan være nye offentlige bygg, som f.ek nye skoler med solcellepanel på tak. Her sammenfaller høyest strømproduksjon med minst behov (sommerferie).

Det er jo et reellt problem at disse byggene ikke får dele overflødig strøm over ordinært nettverk med tilstøtende offentlige eller private bygg. Og de sitter dermed med “stranded assets”.

Litt cryptomining kunne spedd på trange kommunebudsjetter :grin:

Ikke at jeg anser dette som et sannsynlig scenario altså. Men når energien faktisk er “stranded”, så gir det mening å utnytte den til noe som gir inntekter hvis muligheten og teknologien er der.

4 Likes

Dette kan jo løses ved at de fører denne strømmen tilbake til nettet? Det generelle problemet med solcelle energi er at det produseres mest energi når forbruket er lavest og dette må lagres et sted.

Ja, det hadde vært logisk. Men jeg har hørt om et par eksempler der netteier ikke tillater tilbakeføring til nett. Og at de har lov og regulering på sin side.

Men det er så dypt min kunnskap går, bare anekdotisk altså :man_shrugging:

4 Likes

MicroStrategy eier vel nå mer enn 0,5% av alle Bitcoin.

Tror det er mer nå, mener jeg leste i Juli/august en gang at de eide mer en 0,5% da

For en grådig type; om ikke han/de planlegger å dele så det kommer verdenssamfunnet til gode da! Det er faktisk en del folk som tjener mye penger nettopp for å jevne ut forskjeller, så de kan gi store pengegaver til veldedighet.

1 Like