Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoinsnorway.com: Hacking (?) og tvangssalg

Mekker egen tråd siden det sikkert er folk her inne som er rammet.

5 Likes

Bra insj med egen tråd! Jeg trenger desperat å forstå hva som egentlig skjer her

2 Likes

Leverandøren til Bitcoinsnorway virker å være hacket. Tipper det garantert er tap av coins. Og det virker som situasjonen har vart en stund. ref folk som ikke har fått ut coins siden mai.

Har du brukt Bitcoins Norway?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Er du utsatt for hackingangrepet?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Begge avstemningene skal være anonyme. :candle:

Tipper at eier solgte btc selv eller shortet de og ble skvist

4 Likes

Husker jeg så reklame for dette selskapet absolutt overalt, med løken som stirret skjeløyd på deg med en teit hatt (eller tilsvarende) bygningsarbeidere må bruke på byggeplasser. Mulig han trengte denne fordi et siste puff på nøtta ville betydd game over.

bilde

Uansett, Hver gang tenkte jeg nope.jpg

8 Likes

Har foreløpig 2 teorier om hva som har skjedd med bitcoins Norway.

  1. De er hacket, masse coins er mistet og det de selger unna er det som de har hatt lagret i cold storage.
  2. De er hacket, hackerene prøver seg på et phishing angrep mot brukerene for å stjele personinfo. Det kan også forklare hvorfor den personlige facebooken til sjefen er tatt ned.

De som har mistet pengene bør anmelde asap, slik at Politiet kan utstede arrestordre på fyren bak ( han er vistnok på ferie og pressen får ikke fatt i han). Mao får man ingen uttalelser på hva som faktisk har skjedd.

1 Like

@Christian smeller inn posten din her også.

E24 har ikke fått bekreftet at et slikt hackerangrep har funnet sted.

Hackerangrepene skal ha funnet sted den 7. mai, men Bitcoins Norge valgte å avvente situasjonen etter AlphaPoints anbefalinger, heter det i mailoen de sendte ut til sine kunder.

Bitcoins Norges daglige leder Ole Andre Torjusen skriver videre at «da det oppsto usikkerhet om AlphaPoint og deres forsikringsselskap ville være i stand til å dekke kundenes krav fullt ut, bestemte Bitcoins Norge seg for å varsle sine kunder».

E24 har gjentatte ganger forsøkt å nå Torjussen mandag, uten å få svar.

Heller ikke den angivelig hackede leverandøren AlphaPoint har svart på E24s henvendelser, de er basert i USA.

image

Kort sagt, hadde du bitcoins hos dem 7. mai, så får du utbetalt det de var verdt da, ikke det de er verdt nå. Så 50% mindre sånn rundt regnet.

… å putte pengene sine i en uregulert “bitcoin bank” er fullstendig latterlig. Hva som faktisk har skjedd her er jo ikke god å si, men for meg ser det ut til å veldig godt kunne være en scam som er vanskelig / umulig å avsløre.

1 Like

Mailene som er sendt fra bitcoinsnorway.

Bedre utgave.




Jeg leser punkt 3 og bare, “aha - det blir jo ikke noe problem å betale tilbake når du solgte alt 50 % dyrere”.

2 Likes

Verdt å merke seg at det ikke finnes noen andre nyheter der ute om at AlphaPoint visstnok skal være hacket - kun artikler om dette i Norge. Så det er jo åpenbart BS, da dette ville utløst en flodbølge av drama / nyheter i kryptoverden.

3 Likes

fra sirkus 8min, sier han at de er forsikret mot datakriminalitet. Da ville jeg tenkt at den siste tids hendelse gjaldt for det.

IF bare

Men Bitcoins Norges forsikringsselskap, If, avviser at forsikringen dekker eventuelle tap på børskundenes Bitcoin-posisjoner.

– Forsikringen dekker ikke finansielle tap på spekulasjon i et marked eller tap på grunn av feil i en bitcointransaksjon. Det er viktig at det ikke blir åpnet for misforståelser rundt dette, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If til DN.

Han forteller at kryptobørsen har en datakriminalitets-forsikring hos If.

Det er ikke bare Bitcoins Norge som har markedsført dette litt feil og gitt inntrykk av at selve transaksjonen og investeringen også er forsikret. Det er det ikke, sier if-direktøren.

Kudos til DN for å kontakte IF :grinning: Regner med at dere leser her

1 Like

Ser det går noen rykter om at eieren kanskje har shortet/solgt brukerenes bitcoins for å skumme fløten… og at dette tydelig har slått tilbake…

Mye spekulering nå.

Igjen, de som er rammet, anmeld.

2 Likes

Vil man klare å avsløre noe sånt? Når krypto er såpass anonymt som det er?

Nei, og det kan fort ha vært hele planen til pelsluejohnny.

Leste litt mer, og tydeligvis har kundene latt BCN oppbevare coinsene sine. Trodde ikke folk var så kokkos i 2019? Selv jeg har fått med meg at krypto skal oppbevares i din egen private wallet.

6 Likes
9 Likes

image

2.7. 2019

Til: Alle kunder

Bitcoins Norges kunder får pengene sine denne uken

Etter salg av all kryptovaluta tilgjengelig på vår handelsplattform, har Bitcoins Norge nå midler tilgjengelig til å kunne tilbakebetale de beløpene våre kunder hadde plassert hos oss per 7. mai i år.

Pengene vil bli overført til kundene våre i løpet av neste uke.

Totalt forsvant kryptovaluta til en verdi av 500.000 dollar den 7. mai, som følge av datainnbrudd på systemene til vår underleverandør Alpha Point Corporation. Dette beløpet utgjør kun en liten andel av den totale beholdningen til Bitcons Norges kunder.

Vi jobber nå videre med mulighetene for å oppnå forsikringsdekning for tap kundene våre har hatt ut over beholdningen den 7. mai.

Beslutningen om å selge all tilgjengelig kryptovaluta ble gjort den 30. juni, som følge av at styret i Bitcoins Norge hadde vært informert om at AlphaPoint Corporation, leverandøren av selskapets handels- og teknologiplattform, hadde blitt utsatt for flere alvorlige dataangrep.

Den første informasjonen om dette fikk Bitcoins Norge den 7. mai.

Kort tid etter angrepet opplyste AlphaPoint overfor styret at de hadde forsikringsordninger som ville dekke tapet som selskapet var blitt utsatt for, og styret ble følgelig overbevist om å ikke offentliggjøre informasjon om dataangrepet på daværende tidspunkt.

Mot slutten av juni 2019 ble imidlertid styret informert om at det hadde vært et nytt sikkerhetsbrudd på systemene til AlphaPoint. Til tross for en rekke forespørsler fra styret har foreløpig ikke AlphaPoint kommet med en skriftlig redegjørelse på hva som har skjedd, men AlphaPoint har opplyst at både FBI og øvrige politietater i USA er involvert i den pågående etterforskningen.

Bitcoins Norges samlede erstatningsansvar overfor den enkelte kunde er begrenset til det opprinnelige valutainnskuddet på kundens konto. Alle våre kunder vil likevel få betalt ut et beløp i norske kroner tilsvarende verdien de hadde i kryptovaluta hos oss den 7.mai. 2019.

Kunder som har betalt innskudd etter 7.mai vil ikke bli påvirket, men få tilbakebetalt beløpet i sin helhet.

Daglig leder Ole-André Torjussen arbeider kontinuerlig med å sikre kundenes verdier. Vi ber om at mediene respekterer at dette er en krevende situasjon og ikke kontakter familien. Det gjøres en fortløpende vurdering av på hvilket tidspunkt Torjussen vil bli tilgjengelig for intervju.

Med vennlig hilsen

Bitcoins Norge AS

1 Like