Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoinsnorway.com: Hacking (?) og tvangssalg

La oss holde oss litt saklig på temaet

1 Like

Det oppdaterte brevet.

Slår meg at ingen har snakket med hovedpersonen bare mailene som går ut… som hvem som helst kan stå bak!.

Link til skjemaet for de som vil se det.

Det som slår meg at med 25k kunder og 500TUSD tapt, så burde tapet ha vært på ca 20$ pr kunde, ikke 50% som det effektivt sett blir.

3 Likes

Hvor er penga mellom 7 juni og idag blitt av? Er jo mer enn 500k$
Jeg forstår ingenting.

Jeg kan ikke se at det er levert inn regnskap for 2018, men årsresultatet for Bitcoins Norge i 2017 var 2,8 millioner kroner. Så merkelig at han ønsker at kundene skal ta hele regninga for hackingen og i tillegg ønsker han å beholde gevinst fra 7. mai frem til salg av Btc.

“Ofte opplever Torjussen at mange er usikre på hvordan de best skal ta vare på kryptovalutaen når de først eier den, og tilbyr derfor også sikker lagring som en tjeneste.”

3 Likes

Han sier jo selv at de 4.3 millionene bare er en liten del av det kundene hadde så her er det et eller annet som stinker. Blir veldig interessant å se hva som skjer videre.

2 Likes

Vanlig praksis ved forsikringer, man for lov til å betale og tro at man er forsikret. Skjer det noe så gjelder ikke forsikringen :joy::joy::see_no_evil:

Fra e24 2017:

– Vi er forsøkt hacket, men det har gått bra. Vi har være for sterke for inntrengerne, sier Torjussen som legger til at de også har datakriminalitetsforsikring hos IF som forsikrer alle verdier knyttet til driften.

Produktansvarlig Line Gjengedal Ruud i IF bekrefter forsikringen til E24.

– Det er vanskelig å si nøyaktig hva som ville skjedd i dette tilfellet, men vi dekker potensielle krav kunder retter mot den forsikrede i forbindelse med tap, sier hun.

2 Likes

“Min oppfatning er man vil se en million per bitcoin neste år.”

:clown_face:

Er egentlig ikke så merkelig at han ønsker at kundene tar regningen :wink: Noen som har sett kundeavtalen de bruker ?

Hahaha, nei har holdt meg veldig langt unna dette. Fordelen med kryptovaluta er jo an man har nøklene selv og slipper å stole på en tredjepart. Jeg må jo stole på en exchange i de minuttene jeg veksler, men så er det rett tilbake i walleten når det er gjort.

Jeg brukte siden til å handle på et par ganger men hadde ikke noe middler der. Merker at jeg skal sende over en melding til Datatilsynet senere idag iforhold til personvern. Sånn at noen offentlige begynner å se litt nærmere på hva som har foregått

2 Likes

Virker veldig useriøst ut hele opplegget :

“Han hevder å ha forsøkt å selge seg ut av bitcoin tidligere i juni, etter at bitcoin-prisen steg markant. Bitcoins Norge sa de ikke kunne utføre uttak grunnet tekniske problemer, men la til at det skulle ordne seg ved utgangen av juni.”

1 Like

NB korrigering av dato for dataangrep.
Etter korrespondanse med Alpha Point Corporation har vi blitt gjort oppmerksomme på at datoen for sikkerhetsbruddet hos Alpha Point var 1. mai, og ikke 7. mai slik vi har opplyst. Denne endringen medfører ikke endringer for våre kunder.

Bitcoins Norges kunder får pengene sine neste uke

Etter salg av all kryptovaluta tilgjengelig på vår handelsplattform, har Bitcoins Norge nå midler tilgjengelig til å kunne tilbakebetale de beløpene våre kunder hadde plassert hos oss per 1. mai i år.

Pengene vil bli overført til kundene våre i løpet av neste uke.

Totalt forsvant kryptovaluta til en verdi av 500.000 dollar den 1. mai, som følge av datainnbrudd på systemene til vår underleverandør Alpha Point Corporation. Dette beløpet utgjør kun en liten andel av den totale beholdningen til Bitcons Norges kunder.

Vi jobber nå videre med mulighetene for å oppnå forsikringsdekning for tap kundene våre har hatt ut over beholdningen den 1. mai.

Beslutningen om å selge all tilgjengelig kryptovaluta ble gjort den 30. juni, som følge av at styret i Bitcoins Norge hadde vært informert om at AlphaPoint Corporation, leverandøren av selskapets handels- og teknologiplattform, hadde blitt utsatt for flere alvorlige dataangrep.

Den første informasjonen om dette fikk Bitcoins Norge den 1. mai.

Kort tid etter angrepet opplyste AlphaPoint overfor styret at de hadde forsikringsordninger som ville dekke tapet som selskapet var blitt utsatt for, og styret ble følgelig overbevist om å ikke offentliggjøre informasjon om dataangrepet på daværende tidspunkt.

Mot slutten av juni 2019 ble imidlertid styret informert om at det hadde vært et nytt sikkerhetsbrudd på systemene til AlphaPoint. Til tross for en rekke forespørsler fra styret har foreløpig ikke AlphaPoint kommet med en skriftlig redegjørelse på hva som har skjedd, men AlphaPoint har opplyst at både FBI og øvrige politietater i USA er involvert i den pågående etterforskningen.

Bitcoins Norges samlede erstatningsansvar overfor den enkelte kunde er begrenset til det opprinnelige valutainnskuddet på kundens konto. Alle våre kunder vil likevel få betalt ut et beløp i norske kroner tilsvarende verdien de hadde i kryptovaluta hos oss den 1.mai. 2019.

Kunder som har betalt innskudd etter 1.mai vil ikke bli påvirket, men få tilbakebetalt beløpet i sin helhet.

Daglig leder Ole-André Torjussen arbeider kontinuerlig med å sikre kundenes verdier. Vi ber om at mediene respekterer at dette er en krevende situasjon og ikke kontakter familien. Det gjøres en fortløpende vurdering av på hvilket tidspunkt Torjussen vil bli tilgjengelig for intervju.

Om det som sies å komme fra Alpha Point Corporation stemmer så er det nok flere som er ute på tynn is.

E24:
Alphapoint ble rammet av såkalt pishing og «SIM swap scam» (fremmede tar kontroll over kontoen, jour.anm.)», skriver selskapet i e-posten til E24.

Den er signert PR-agenten til Bitcoins Norge-leverandør.

«Skadene ble minimert», heter det i e-posten.

Videre skriver leverandøren at de har forsikring, og at verken maskinvare eller teknologi har blitt kompromittert.

Mandag ble det kjent at Bitcoins Norge sendte ut en melding om at deres leverandør AlphaPoint ble utsatt for et hackerangrep, og at de måtte «selge unna så raskt som praktisk mulig».

Derfor jeg sa til @h3nk1 at man bør la tvilen komme tiltalte tilgode, selv om det så veldig suspekt ut… :wink:

2 Likes

Viktig det - riktignok en bråte med spørsmål som gjenstår :sweat_smile:

2 Likes

Om jeg hadde vært kunde og først fikk vite om dette i går hadde jeg nok vært ganske pissed. Hvorfor vente så lenge med å informere kunder om det som skjedde?

Btw, hvis noen trenger hjelp med oppbevaring av bitcoin, bare send de til meg på privat melding :smiley:

Bortsett fra de gangene jeg har klart å miste/slette hundrevis av innlegg her inne har jeg plettfri track record! ~100%

Beklager offtopic mods :wink:

9 Likes