Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Beregningen er NYSE UVOL/(UVOL-DVOL).

Som du selv poengterer så er det såkalt «market internals» analyser, og skal se på fundamentale endringer i markedet som du ikke ser i vanlige charts.

Jeg beregner nada selv, har ikke tid. Følger noen folk som oppdaterer om det inntreffer. Og det ble det i stad.

En annen indikator inn mot reversal(her er velocity viktig) er en mer vanlig NYSE 52 week high - 52 week low hvor bunn inntraff 16 mai.

Dette sier jo seg selv men det er åpenbart ikke en leading indikator, men markedet må slutte å ha høyt antall nye 52 week lows hvis markedet skal kunne ha en reversal.

Folk sier at “bredden har falt så mye i indeksen”, mens bredden har vært helt alright på nyse gjennom 2021, før man havnet kraftig minus fra 2022. Den er nå positiv, dvs flere nye highs enn lows. Trenger ikke bety noe annet enn peak heller, men greit å ha med seg hvis det samsvarer med UVOL/DVOL

1 Like

Teknisk om markedene i USA etter gårsdagen, publisert for fem timer siden, veldig ærlig uten bias den ene eller andre veien. Verd å få bruke 19 minutter på:

2 Likes

Nasdaq 100 opp +0.6% futures. Reversal til Back to back to back oppgang. Bear rally!
Opp +7,5% fra bunn! :facepunch:

SP500 på 3880 ville jeg aldri shortet på første hit. Hvis vi kommer tilbake dit gang #2 er det annerledes, men på retrace til 4050 i går (ca +5% indeksen) begynner det allerede å bli mer interessant å shorte. Ikke store posisjoner, men det er mer aktuelt. Foreløpig må man se an om bear rallyet fortsetter.

Alle tradesa siste tiden har vært bull, det er ikke tilfelle nå lengre. Tipper miksen blir 50/50 i bull bear trades. Hvis det er bærekraftig vil jeg gjerne ha indeksen opp mot 2/3 av forrige drag(tommelfingerregel for bear marked “pain” for shortere) som er ca 4400. Det er opp 10% til, og vil være smertefullt for de som er perma bear, og de som får håp om bunn vil ha blitt lokket ut med cash fra sidelinjen fra 4000 og oppover. Ca 15%+ fra bunn.

Aldri glem denne! 2000 bear markedet hadde 15 rallyer på 2,5 år med snitt bear rally på 23%. Det er ordentlig brutalt!

5 Likes

Skyld på putin, skyld på putin! Markert i rødt ser dere hvorfor EU har skutt seg selv i foten og total energiproduksjon er kraftig ned. Dette er strukturelle endringer i energiproduksjon og energisikkerheten hvor det grønne skiftet går for fort i forhold til tapt energiproduksjon.

Plutselig miste 30 GW på noen dager pga dårlig vindforhold. Bærekraftig…

5 Likes

De hadde belaget seg på gass for de stille dagene. Som kjent har det vært sabotert av Putin siden 2021.

Energiprisene du ser et mao prisen for strøm laget av gass.

Tradere som deler hvordan de tenker og hvilke trades de gjør er noe av det mest interessante innholdet på forumet, men det oppfordres til å enten ha sin egen porteføljetråd, eller bruke tradertråden

@Oivran sin tråd er jo en av de største klassikerene på hele forumet

2 Likes

Det må vel være bull? Kanskje ikke Fed trenger å gjøre så mye likevell?

4 Likes

Folk kommer til å spare mer. Rentehevinger får dobbelt effekt siden noen vil ta høyde for enda mer rente fremover. I tillegg fører inflasjonen i seg selv til at folk må prioritere. Det er ikke slik at renten må opp på det nivået inflasjonen er på nå for å roe det ned.

Er det PPI eller CPI som må toppe før vi når den egentlige bunnen?

Angående CPI så er frakt i ferd med å roe seg ratemessig ref kontainerindeksen:
Freight Rate Index / Freightos Baltic Container Index

1 Like

The numbers: A measure of inflation preferred by the Federal Reserve rose just 0.2% in April to mark the smallest increase in a year and a half, aided by a decline in gas prices.

image

Jeg følger med på gasbuddy for bensinpriser i USA: ser ikke ut som de får lignende hjelp i Mai.

2 Likes

Når det gjelder rentene så har markedet allerede gjort mye av jobben der, uten at Fed har gjort så store endringer. Så spørsmålet er om markedsrentene ikke skal så veldig mye høyere i hvert fall. Da faller jo presset en god del.

1 Like

Ja, inflasjonsmålet er vel fortsatt 2 %, så 6,3% er fremdeles høyt. Men samtidig må jo prisveksten for Olje fortsette i samme takt (på årsbasis) for å opprettholde like stort bidrag til inflasjonen. Bra trøkk i oljeprisen om dagen, men vi får se hvor lenge det fortsetter. Det er selvfølgelig en del ringvirkninger av økt oljepris som er litt vanskeligere å forutsi.

1 Like

Prisveksten for olje sin effekt til PPI på varer og tjenester er ikke fullt ut absorbert i det vi ser av CPI. Enten må CPI øke eller så blir det inntjeningsskrell.

For min del ser jeg mot høsten/vinteren som mer problematisk enn sommermånedene. Jeg blir ikke overrasket om inflasjonen roer seg gjennom sommeren, men så potensielt begynner å stige igjen. Jeg tror det er veldig vanskelig per i dag å konkludere om man er gjennom det verste, eller det verste står foran oss - og eventuelt når.

Eksempelvis er økning i kostnad ved å bo (leie) på ingen måte fullstendig bakt inn i inflasjonen enda, måten man måler det på gjør at det lagger virkeligheten med en betydelig tidsperiode.

2 Likes

Bear rally.
Prøvde i det minste å advare om et stort potensial!

Reversal 2.5%
+1.6%
+2.6%
+2%

+8.5% nå.

Nå er det sent-ute tradere. Nå ville jeg igjen vært forsiktig med bull produkter.

5 Likes

Ingenting å advare om. Jeg snitter ned på hver teknisk motstand av betydning.

Kjører ny Bear dax med giring…syk giring.
Kun basert på magefølelse :man_shrugging:t2:

1 Like

Helt insane rally på den svenske børsen i dag. Ingen tvil om at det går an å gjøre gode trades selv i Bear-marked.

3 Likes

OMX v Nasdaq.

Ja, vil tro den svenske børsen er den som korrelerer mest med Nasdaq.

1 Like

Da er vi 2, men short ndx nå.

Krypto med overraskende dårlig respons på likviditetsboosten.

3 Likes