Det jeg tror er basert på kunnskap jeg tillegner meg, (uten at jeg skriver en bok om alle detaljene og legger ut her), akkurat som det du beskriver. Men i hovedtrekk så mener jeg at sjansen for et bærekraftig rally akkurat nå, som sagt er liten. Vi skal lenger ned og det skal bli panikk-selging, før jeg tror det kommer noe bærekraftig rally. Med mindre det kommer noen nyheter som kan endre noe selvfølgelig.
Jeg beskrev hovedårsaken til at jeg mener det ikke blir bærekraftig i forrige post. Altså, fondsforvaltere over hele verden sitter bare å venter på å et rally hvor de kan selge og reposisjonere seg for videre nedgang. Den andre årsaken er at vi ikke har hatt noe panikk-selging enda. To vesentlige punkter, men allikevel bare en liten del av det store bildet, som jeg ikke har tenkt å forsøke å skrive en bok om.
Forøvrig er det fin teknisk motstand på ca. 300 og på 301 treffer vi i tillegg 20 dager SMA. Jeg tør vedde penger på at den ikke klarer å etablere seg over, og det er akkurat det jeg har planlagt å gjøre om den kommer dit.
Hvis du tror det motsatte, er det akkurat som meg, noe du “tror”. Verken jeg eller du vet hvordan dette blir.
Det fungerer fint å se på QQQ i stedet for eller i tillegg til Nasdaq, for den følger indeksen så slavisk. QQQ speiler Nasdaq. Så det er ikke noen fordel i å kun se på Nasdaq. De går temmelig nøyaktig (med minimalt avvik) like mye opp og ned. Kjøper man QQQ så kjøper man Nasdaq-indeks.
Hvorfor skal jeg sitte å studere Nasdaq? Dersom jeg plutselig ønsker å kjøpe Nasdaq-indeks, er det uansett QQQ jeg må se på. Det blir akkurat det samme som SPY i forhold til S&P 500.