Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Tror ikke du skal være redd for dårlig spread, da market maker sine roboter sørger for å kjøpe å selge slik at forholdet med indeksen det er basert på er mest mulig korrekt.

Du burde se på expense ratio, bare google navnet på instrumentet du vil kjøpe etterfulgt av expense ratio, så får du det kjapt opp. For eksempel så har SQQQ samme expense ratio som QID, selv om SQQQ er 3x og QID er 2x, de har expense ratio på 0,95%

Til sammenligning har TLT (som IKKE har noe som helst med Nasdaq å gjøre, men er noe du kjøper dersom du vil gamble på at rentene skal ned), en expense ratio på kun 0,15%, så den kan du sitte med veldig lenge, mens SQQQ og QID ikke er noe særlig å sitte med over lang tid.

Dere får rette på meg dersom jeg misforstår expense ratio i denne sammenhengen. Jeg er ingen ekspert.

Den europeiske sentralbanken (ESB) kommer ifølge rådsmedlemmet Olli Rehn til å senke vekstprognosen ved det neste rentemøtet 9. juni.

Rehn sier i en tale onsdag at inflasjonsrisikoen har økt i kjølvannet av krigen i Ukraina, og at det i et pengepolitisk perspektiv er avgjørende om stigende energi- og råvarepriser påvirker lønninger, inflasjonsforventninger og bedrifters prisadferd. ESB er ifølge Rehn nødt til å ta hensyn til faktorene som bidrar til den kraftige inflasjonsøkningen, men også den raske nedgangen i veksten.

Det kommer…

3 Likes

Jeg har nettopp lest artikkelen, Jeg klarer ikke å se at det har kommet noe som helst positivt for markedet fra FOMC minutes. Hvofor det er grønt i USA? Ikke vet jeg, men det er vel noen krampetrekninger?

3 Likes

Det var utrolig fristende å ta SQQQ når QQQ nettopp var på 293. Men jeg har ikke baller til det. Får bare sitte på sidelinja. Går den mot formodning til 300 på QQQ, skal jeg heller ta en liten posisjon (med mindre fremtidsutsiktene på kort sikt har endret seg). Ja, ja. Jeg er ikke noen @havana12

2 Likes

Screenshot 2022-05-25 at 21.42.10

Hva slags galskap holder Biden med. Evt. embargo i Europa mot RU oil fører til ressesjon og han belønner India som tar alt imot som de kan få av RU med store rabatter her med å være på hans (les USA´s) dominans til å kontrollere Asia? F… F… altså …

3 Likes

Det falt ganske mye i etterhandelen på Nasdaq. Årsaken er at Nvidia som leverte Q1-resultateter etter close. De skuffet på guiding: Nvidia falls short on guidance, stock down 9% after hours

"Nvidia, however, missed on its Q2 revenue expectations. The company says it will see $8.1 billion in the upcoming quarter, while Wall Street was expecting $8.44 billion. Nvidia says it will miss out on some $500 million in revenue in the quarter due to the war in Ukraine and the impact of COVID lockdowns in China.

Shares of Nvidia were down more than 9%."

Mens jeg skrev dette fikk Nvidia en dead cat bounce og er “kun” ned 8% i etterhandelen.

4 Likes

Synes egentlig det er rart ikke selskapenes inntekter faller mer enn de gjør. Når matprisene begynner å fyke oppover utover sommeren vil det være enda trangere i pengebøkene og en mindre andel penger tilgjengelig for “unødvendige” ting og tjenester.

3 Likes

@anon99399956 de snakker mest om tapte revenue… men kost økninger / bunnlinjer i trouble. NVDA sitt vedlagt. Operating expenses up!

1 Like

Korthuset har begynt å vakle, men man ønsker ikke å være inne når det faktisk raser sammen.

2 Likes

Er den perfekte storm med lån til pipa, økende renter, lavere produksjon, sterk dollar (som er valutaen det meste handles i før man betaler med lokal valuta), dårlig vareflyt, råvarer som fyker opp i kost.

3 Likes
1 Like

Nasdaq ca +3,5% fra callen. S&P opp fra 3900-4040 samme periode.

4 Likes

Jeg har ingen tro på noe større rally. Det sitter fondsforvaltere over hele verden som bare har ventet og ventet og ventet, på at det skal bli et lite rally, slik at de kan selge unna og reposisjonere seg. I tillegg ser jeg ikke hva driveren skal være, det har ikke skjeddd noe positivt i det siste. Det eneste positive er at alt er så oversolgt, og det er vel den eneste grunnen til at det går opp nå.Tviler på at det er levedyktig mer enn maks tre dager, altså til og med i morgen i beste fall. Tviler på at den klarer å etablere seg over 300 på QQQ.

3 Likes

Hva du tror og ikke tror spiller ingen rolle, du må jo se på data og indikatorer?

Det er hele poenget med bear rally. Det starter fint uten fundamentale årsaker. Sjekk tidligere historie i bear markeder, .studer de ulike bevegelsene og hva de skyldes. Har et par bøker som bare spesialiserer seg på trading for bear markeder. Og skal du snakke om teknisk så er det merkelig å bruke etf som target når du har en hel indeks som underliggende.

Når man trader med giring så trenger jeg ikke 10% opp. 10x er 40% avkastning på traden så fungerer på en helt annen måte. Tidshorisonten har alt å si.

4 Likes

Det jeg tror er basert på kunnskap jeg tillegner meg, (uten at jeg skriver en bok om alle detaljene og legger ut her), akkurat som det du beskriver. Men i hovedtrekk så mener jeg at sjansen for et bærekraftig rally akkurat nå, som sagt er liten. Vi skal lenger ned og det skal bli panikk-selging, før jeg tror det kommer noe bærekraftig rally. Med mindre det kommer noen nyheter som kan endre noe selvfølgelig.

Jeg beskrev hovedårsaken til at jeg mener det ikke blir bærekraftig i forrige post. Altså, fondsforvaltere over hele verden sitter bare å venter på å et rally hvor de kan selge og reposisjonere seg for videre nedgang. Den andre årsaken er at vi ikke har hatt noe panikk-selging enda. To vesentlige punkter, men allikevel bare en liten del av det store bildet, som jeg ikke har tenkt å forsøke å skrive en bok om.

Forøvrig er det fin teknisk motstand på ca. 300 og på 301 treffer vi i tillegg 20 dager SMA. Jeg tør vedde penger på at den ikke klarer å etablere seg over, og det er akkurat det jeg har planlagt å gjøre om den kommer dit.

Hvis du tror det motsatte, er det akkurat som meg, noe du “tror”. Verken jeg eller du vet hvordan dette blir.

Det fungerer fint å se på QQQ i stedet for eller i tillegg til Nasdaq, for den følger indeksen så slavisk. QQQ speiler Nasdaq. Så det er ikke noen fordel i å kun se på Nasdaq. De går temmelig nøyaktig (med minimalt avvik) like mye opp og ned. Kjøper man QQQ så kjøper man Nasdaq-indeks.

Hvorfor skal jeg sitte å studere Nasdaq? Dersom jeg plutselig ønsker å kjøpe Nasdaq-indeks, er det uansett QQQ jeg må se på. Det blir akkurat det samme som SPY i forhold til S&P 500.

2 Likes

Du overlever ikke med de argumentene der, du må hundre ganger dypere. Jeg tror ingenting, jeg bruker data og indikatorer. Deler jeg det her? Nei, men noen få grafer deler jeg

Hvis du går oppover og ser tradesa jeg har publisert her har jeg truffet på

1. peak indeks i desember
  2. bunn #1
  3. bear rally #1
  4. foreløpig bunn #2
  5. foreløpig bear rally #2

Jeg shorta fra topp, var utenom bear #1, shortet mindre mot bunn #2 og trader bull posisjoner nå.

+1.50% i går, +2.25% i dag.

3 Likes

Hvis du ikke “tror”, da vet du. Og du vet ikke. Lykke til.

1 Like

Herregud er det mulig? Det er forskjell på å si at jeg tror noe, eller at jeg følger et system som gir meg et utfall. Jeg tror ingenting, jeg posisjonerer meg, om dataen min viser noe annet om 1 time så snur jeg kappen etter vinden.

Lykke til for deg ja? Opp +400% i år på 2 ulike tradingaccounts med 5+mill i avkastning, treffer på ca 65% av trades, med mye større posisjonering på hit-rates. Jeg er veldig bearish samtidig som jeg går kraftig bull, det er åpenbart du ikke i nærheten av. Sånne kommentarer er bare tullete.

Jeg får null for å sitte her og dele tradesa mine. Det har vært en psykologisk greie for min egen del for å dele litt trades, tanker og posisjonering - lett å backtracke seg selv.

8 Likes

Det var du som arresterte meg for å bruke ordet at jeg “tror”. Det skader ikke å være litt ydmyk.

3 Likes