Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Selvskryt er ikke populært her. Likesågodt å slutte med det.

1 Like

Èn gang tidligere har jeg delt resultater for tradesa jeg caller her inne, så selvskryt eller statsa på tradesa? Har vært helt transparent hele veien. Kan godt droppe hele greia, det var noen som var interesserte tilbake i tid hvertfall.

Når flere kommer med bearish spådommer og hva dem tror om veien videre, og jeg caller dem midt i mot, så syntes jeg det er helt fair å vise det når det backfirer med en gang.

Nasdaq opp over +3% nå, +5% siste to dager :slight_smile:

3 Likes

Nei, ikke gjør det. Synes det er veldig interessant å ha noen som snur kappen så kjapt etter vinden som deg. Posisjonene sier best hvor du står.

15 Likes

De færreste har et fungerende system og tilstrekkelig med disiplin og tid. Men, det er fullt mulig å bli rik rikesen av nettopp trading. Og det er alltid interessant å følge disse her inne (og andre steder).

1 Like

Hæ? Tuller du eller?

Jeg sitter med 4 skjermer og trader intradag alt fra 30 sekunder til 2 dager - jeg kommer faktisk ikke til å bruke mer tid på å dele her inne, enn det jeg har gjort. Jeg har callet ganske mange trader hvor jeg sier at nå går jeg maks bull, maks bear, shorter, går long, sizingen. Alt av tradingen er dynamisk, så på detaljnivå har jeg ikke tid til å “oppdatere”. Hvis jeg kjøper på 4 ulike nivåer på 10 minutter eller shorter 6 punkter intradag for snitt så kommer jeg åpenbart ikke til å skrive om 20 trades om dagen? Ekke live havana12 trading.

Skrev jo akkurat at jeg har en hit-rate på rundt 65%?

Nei det er derfor når du går inn på saxobank, IG eller CMC markets så står det på cfd trading at 80% av retail taper penger. Så det er åpenbart ikke lett, eller så hadde alle gjort det. Noen klarer det og du må bruke 10.000+ timer på det, akkurat som tommelfingerregel i toppidretten.

Jeg har brukt mange år og tapt masse penger på å komme dit jeg er i dag. Det er en smertefull tid på mange år hvor man taper enormt opptil flere ganger før man knekker koden, hvis ikke det mentale har tatt deg først.

13 Likes

Finnes utallige bøker og «stjerner» det ute. Minervini er en som er populær blant mange her inne. For ikke å glemme Quallamaggie.

Felles for dem som lykkes er at de (helt riktig) er tydelige på at det ikke finnes noen snarveier, men at det krever store mengder tid, studier og disiplin. Noe de aller færreste har.

4 Likes

Har du i det hele tatt lett etter den informasjonen? :sweat_smile: Fordi den finnes i mengder og flere steder.

Jeg skjønner ikke hvordan tryllekunster fungerer. Men det finnes folk som utfører tryllekunster likevel. Det at jeg ikke skjønner det har ingen betydning.

Du får ta en telefon til f.eks. Spetalen eller Fredly og høre hvordan de gjør det. Finnes vel foredrag der Spetalen snakker om dette også.

1 Like

Hva er det du kaller trading da? Slik som Mavrick på nordnet kanskje? Finnes en podcast med ham også.

1 Like

OK, sjekk ut podcasten med Mavrick da.

4 Likes

Er så lett å glemme hvor folk kommer fra. Spetalen er en utmerket trader. Han trader også helt annerledes enn det jeg gjør. Og i dag trader han helt annerledes enn han gjorde på 90 tallet.

Samme gjelder mavrick- jeg hadde tapt penger på mavrick sin tradingmetodikk, det funker ikke for meg. Jeg trader mer som Peter Warren, men allikevel helt annerledes.

Som jeg nevnte, det er stats på cfd trading på alle plattformer. Det som overrasker meg er at det er 8/10 som taper på indekstrading, og de 80% tror ikke de 2/10 som går i pluss klarer det.

Tradingen må passe personligheten din, risikoprofilen din, psykologihåndteringen rundt tradesa må trenes opp, håndtering av følelser og disse tingene har ingenting med selve metodikken din eller systemet du har laget, det er et eget problem. Du kan bruke mental coacher som kan hjelpe deg feks.

Og ikke undervurder en ting - trading på denne måten kan være ganske ensomt. Jeg gjør dette fulltid 24/7. Jeg lever mentalt i USA og har f,eks fri på memorial day på mandag, mens mange har fri i dag.

12 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

DEAD CAT BOUNCE

The earliest citation of the phrase in the news media dates to December 1985 when the Singaporean and Malaysian stock markets bounced back after a hard fall during the recession of that year. Journalists Chris Sherwell and Wong Sulong of the Financial Times were quoted as saying the market rise was “what we call a dead cat bounce”.[4] Both the Singaporean and Malaysian economies continued to fall[5][6] after the quote, although both economies recovered in the following years.

The phrase was used again the following year about falling oil prices. In the San Jose Mercury News, Raymond F. DeVoe Jr. proposed that “Beware the Dead Cat Bounce” be printed on bumper stickers and followed up with a graphic explanation.[7] This quote was referenced throughout the 1990s and became widely used in the 2000s.[8]

Jeg skrev tidligere i dag hva jeg tror (sitat nederst), altså at rally ikke er bærekraftig, varer maks til og med fredag, og at Nasdaq (QQQ) ikke klarer å etablere seg over motstand på ca 300 og trefningspunktet til 20 dager sma på ca. 301.

Så langt har den ikke klart å bryte gjennom, og har nesten touchet 20 dager sma. Fascinerende å se hvordan den sliter med å bryte gjennom på nettopp disse stedene. Jeg forventer videre nedgang til ca. 270 området som starter senest til uka. Her er skjermskudd jeg tok nå netttopp:

qqq-motstand

Føl dere fri til å henge meg ut til spott og spe dersom jeg tar feil. :slight_smile:

Forøvrig, det er veldig lavt volum i dag. På QQQ er det en halvtime før stengetid kun omstatt for ca 47 mill, på en god dag pleier det å omsettes for 80 til 90 mill.

6 Likes

Jeg synes det er meget flott hvordan du deler ditt syn med oss. 1000 takk!

Tipper at husholdningene ikke har tatt med inflasjon ute av kontroll i beregningen.

Så 9,1 % høres ikke feil ut det. Blir nok mye mer også.

3 Likes

Finansdept har sikkert rett, men det er pga energiran, høyre pris på alt, renter, osv osv… logisk at forbruk skal går opp i NOK tall, det heter inflasjon… mange som ikke had de 10% til overs for å i møte komme den tsunami. :frowning:

Ser det mer som et teknisk rally foreløpig.

Trenger ikke være noe fundamentalt eller nyhetsdrevet. Det er rett og slett “oversolgt” på kortere timeframe.

Alle skal på død og liv knytte hver bidige bevegelse mot nyheter. Finnes plenty av eksempler hvor aksjer viser underliggende styrke over lengre tid uten å bryte opp. Men så plutselig ut av det blå kommer rallyet. Men det fantes muligens masse positive nyheter i lengre tid i forkant.

Holder selv på med å katalogisere alle rally jeg finner på aksjer som har gått 100% eller mer. Sammen med bilder, oppsett, visse basic indikatorer osv. Man blir svært overasket over hvor mye likheter det er på dem i startfasen av et rally. Strukturen i forkant kan variere. Men alle jeg har funnet hittil har visse basic tekniske kvaliteter. Kunsten blir selve utførelsen og oppdage dem før det er for sent. Målet på sikt er å kunne screene vekk støy, og kunne fokusere på “gullkornene”. For selve utvelgelsen etter screening skjer litt på observasjon av volatilitet, priceaction, P&F chart og lengden på tradingrange.

Jeg tror når man begynner å lese positive nyheter i mediene om bedring i økonomien og vekst vil markedet ha snudd for lenge siden.

Skal man på død og liv gå long på litt lengre sikt istedenfor å sitte på henda, se på relativ styrke og trade deretter. Trade bullposisjon i en nedadgående trend tar baller og mye kunnskap. Og som jeg tror ytterst få behersker. Man bør iallefall ha stålkontroll på om man er i en trend eller sideveis formasjon både på høyere og lavere timeframe.

Selv kjørte jeg flere trades på SOFF, EIOFF og DOF under deres stigning nå nylig. Utgangspunktet var relativ styrke mot resten av markedet.

7 Likes

Liten observasjon fra idag.

Bevegelsen var en liten milepæl i det mindre bildet.
Den brøt midlertidig ut av en nedadgående trend som har vært i spill siden 21 april. (Bildet under er er fra ES1! og ikke selve indeksen, men samme oppførsel.)

Spørsmålet nå er om rallyet er ferdig, eller man får et par dager til før test til nedsiden igjen.
Man kan potensielt få en test noe lignende dette. (Bildet er av weekly på Photocure)

En annen ting jeg har lagt merke til er OBV indikatoren på selve SP500. Lengre trend er i ferd med å flate ut. Og til tross for markant lavere indeks, har ikke OBV speilet dette. Normalt skulle den blå linjen på OBV indikatoren i bunn ha lagd lower lows sammen med pris. Det er et avvik.

OBV