Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ja, det er strategien min. Jeg venter til jeg får troa på aksjer igjen, og jeg har i utgangspunktet tenkt at det bør kunne knyttes til når FED snur til ekspansiv pengepolitikk igjen. Det kan fort være neste år for alt jeg vet per i dag.

Det kan selvfølgelig skje mye annet på veien som gjør at jeg får troa på enkeltaksjer notert i Norge, men per i dag følger jeg mye mindre med, og venter til markedsforholdene endrer seg.

Hvis vi får full kapitulasjon så skal jeg nok kjøpe, men da mener jeg vi må se limit down på indeks osv, og at realøkonomien er betydelig forverret først. Årsaken er at i en sånn situasjon vil jeg forvente at uavhengig av FED så vil politikere begynne å pøse ut fiatpenger i ren desperasjon, da det er stort sett det eneste de er kompetente til å gjøre. Da ville jeg forvente at inflasjonen forverres, og at ett finansmarked priset i fiat går opp.

8 Likes
2 Likes

Roper på hjelp fra Fed

Inflasjonen er spøkelset som henger over investorene, og hedgefundforvalter Bill Ackman mener kun en mer offensiv sentralbank, eller en markedskollaps, kan stoppe inflasjonen.

I en lengre tråd på Twitter beskylder forvalteren sentralbanken Federal Reserve for ikke å gjøre jobben sin. Dermed må markedet gjøre Feds jobb, og det er det som skjer nå, skriver Ackman.

Han viser til at antall ledige jobber i USA stiger samtidig som arbeidsløsheten er på lave 3,6 prosent.

– Det er ingen utsikter til en materiell reduksjon i inflasjonen med mindre Fed øker rentene offensivt eller at aksjemarkedet krasjer, katalyserer en økonomisk kollaps og krever destruksjon, advarer han.

Ackman er ikke den eneste som frykter fremtiden i aksjemarkedet.

Det har vært urolige aksjemarkeder de siste ukene etter at den amerikanske sentralbanken annonserte sitt høyeste rentehopp på flere tiår. Markedet klarer ikke å holde på oppgangen over flere dager. I en periode tirsdag var den teknologitunge Nasdaq-indeksen ned nærmere fire prosent.

1 Like

Ackmann treffer bunnen enda en gang?

I dag blir det rett opp eller ned i USA. Jeg har ingen tro på at det blir sidelengs i dag. Enten mister vi gulvet under oss, eller så blir det rally. Triggeren til å miste gulvet eller rally tror jeg blir “Braindead” sin prating 12:15 PM i dag, og mest viktig FEDs FOMC minutes 02:00 PM: U.S. Economic Calendar - MarketWatch

braindead-fomc

FOMC minutes = “FOMC minutes provide more detailed information on the range of Committee members’ views on the appropriate policy stance, on the U.S. economic outlook, and on the near-term monetary policy inclination.” https://www.newyorkfed.org/medialibrary/media/research/epr/2013/0913rosa.pdf

1 Like

Det er ett par uker til det mer interessante skjer slik jeg ser det. 10. juni (fredag om 2 uker) med inflasjonstall for mai, og 15. juni med nytt FED møte og oppdaterte økonomiske prognoser.

Meget mulig markedet går opp herfra til månedsskiftet, eller i begynnelsen av juni, men fra mitt ståsted blir bevegelsene mest støy. Den interessante posisjoneringen tror jeg finner sted rundt midten av juni i forbindelse med de to datoene nevnt over.

Hvis man ser fortsatt høy inflasjon (som jeg antar), så er spørsmålet om FED holder kursen og vil se an utviklingen gjennom sommerferien, eller om de eventuelt signaliserer potensielle endringer i kontraksjonær retning.

Jeg tror at hvis de ikke endrer kurs i juni så vil det ikke skje endringer i juli og da er vi framme ved rentemøtet 21. september (med 3 inflasjonstall i mellomtiden) før FED eventuelt endrer politikken sin. Som er “evigheter” til, og hvor mye rart kan skje. Samt at man får Q2 rapporter i mellomtiden, som selvfølgelig vil påvirke markedene.

3 Likes

Hvordan går det med “Build Back Better”?

Vanskelig å se at Biden skal få gjennomført en så ekspansiv finanspolitikk med inflasjonen og presset i økonomien vi ser nå.

99.9% død.

1 Like

Mye bra her.

https://www.direxion.com/etfs

Med aktiviteten i amerikansk økonomi, som fortsatt er svært høy, så er nok det veldig bra. De får heller kjøre på hvis FED helt knekker investeringsviljen de neste 12 månedene. :stuck_out_tongue:

1 Like

Finansinspektionen har avdekket at det på et tidspunkt ble gjennomført «omfattende» nakenshorting.

5 Likes

De har jo sneket inn en større stimulus egentlig. Kongressen “ga” $40 billion til Ukraina.

Men mye av dette er jo i praksis støtte til våpenindustrien i USA.

Så man kan jo på en måte se på det som at kongressen er “veldig mot” å bruke mer penger pga inflasjon, men samtidig mener at de er tjent med å bruke mange milliarder ekstra på våpenindustrien og militæret - som jo også er en del av økonomien. Så man finner penger til det, men ikke penger til barnetrygd osv. Og måten de gjør det på er å bruke ekstra - ikke spare penger andre steder.

Blir litt off topic, men ting er ikke alltid like rett fram i amerikansk politikk. Men, den store endringen i retning av ett vest-europeisk velferdssystem er i praksis død for tiden. Og med mindre demokratene vinner mellomvalget i år vil det være dødt de neste to årene.

Slik jeg ser det er det abort og masseskytinger som kan gi demokratene seieren til høsten, men det blir litt komplisert av at demokratene i hovedsak får skylda for kriminalitet og skyting / drap generelt. Og så lenge inflasjonen holder seg høy er det vanskelig å tro at demokratene skal snu stemningen i landet, som stort sett er veldig negativ for venstresiden for tiden.

Men mye kan skje på 5-6 måneder.

Vinner republikanerne kongressen så vil de vel forsøke å sabotere alt Biden prøver, for å vinne presidentvalget om to år. Så da er det jo fint at man ikke har noen kriser å løse i mellomtiden…

Uansett: den store finanspolitiske stimulusen som kunne gitt boom i markedene og drevet inflasjonen enda høyere på kort sikt er nok død.

3 Likes

De virker ca like populære som AP/SP er i Norge? Spesielt SP får svi, de har mistet omtrent halvparten av velgerene sine siste året.

Man kan jo også se på dette i USA som en slags stabilisering de siste månedene. Og at noe større må skje for at Biden snur det opp, eller det kollapser helt.

Men man kan også gjøre amerikansk politikk ekstremt enkel:

image

Bensinpris til himmels = krise.

1 Like

Stjålet fra oljetråden. Antall rigger i USA. Med dagens oljepris, så vil jeg anta dette tallet kommer til å stige jevnt på samme måte som i 2009 - 2012. Her er det penger å tjene! Selv med Russland 100% online, så virker det som oljeprisen kommer til å holde seg såpass høy at dette burde kunne pågå endel år.

1 Like

Alle analytikere jeg har kikket innom på YouTube, Twitter etc, tror det nå blir rally i USA denne uka. Derfor gambler jeg (ved å sitte på sidelinja) på at det ikke blir rally, men kommer til å falle ytterlig. At det er åtte røde ukentlige candlesticks på rad på blant annet Nasdaq, er bare én av mange andre argumenter som benyttes. Det blir surt på sidelinja hvis det blir rally, men jeg ser ingen grunn til at FED skal være positive under FOMC minutes senere i dag, og holder meg altså utenfor. FED har ingen grunn til å uttale seg positvt for å hjelpe markedene, ikke før en av de store institusjonene/bankene får kredittproblemer, og vi er ikke i nærheten av at det skal skje enda.

Når QQQ nærmer seg ca 267 skal jeg blir kortsiktig bull.

5 Likes

Enig. Futures gikk fra grønt nå til rødt.

2 Likes

Kan vel kjøpe SQQQ

2 Likes

Sure. Den er 3x bear. Har aldri kjøpt den selv. Så langt har jeg ikke likt å ta mer risiko enn 2x bear.

1 Like

Er det slik å forstå at jo større giring på papiret desto dårligere spread og mindre egnet for å holde på papiret over lenger tid (dager / uker)?