Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ting kan fortsette som dette, eller så blir det bedre.

Mangler det ett alternativ i setningen over? :slight_smile:

2 Likes

Alle forutsetter jo nå at det kommer en resesjon med økt arbeidsledighet? Dvs at det skal bli verre?

Jeg tenker at man kjører det i grøfta innen kort tid og så blir det nye runder med QE eller sletting av gjeld ala jubileum style.

I US har man vel allerede slettet studielån til en vis grad.

Er ikke mange land som overlever rente på 3-5%. Vi som bur her på berget har jo flaks som vanlig.

Tenker at vi får en avklaring på veien videre sent en fredag kveld eller lørdag.

4 Likes

En løsning er jo at man går over til full MMT og planøkonomi: dvs, at FED “kjøper” alt de ønsker av statsobligasjoner men får 0% rente på det de tar. I praksis: statsobligasjoner bare overføres til FED, som så står for kjøp og salg ut fra planøkonomisk tankegang for å manipulere økonomien til ønsket inflasjonsnivå / arbeidsledighetsnivå.

For noen få sentraliserte byråkrater vil aldri ta feil beslutninger.

Jeg bare lurer på om vi ikke skal innom litt priskontroll, og mangel på alt av varer med påfølgende rasjonering først.

3 Likes

På nåværende tidspunkt gjør jeg betraktninger på baksiden av en serviett, så jeg vet ikke. Logikken sier nei, og flagger samtidig lav kompetanse på forståelsen for temaet.

Om noen kan argumentere for at f.eks 3% renter er ett godt alternativ i en verden med 5-6% inflasjon så få det på. Mulig det kan føre til multippel - kontraksjon. (kun ett ord jeg har hørt i en podcast)

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor nominell inntjening ikke kan balansere dette ut, så lenge inflasjonen er høyere enn rentene. Antar det er en forutsetning at inflasjonen ikke tiltar på oppsiden, da klarer neppe marginene å følge etter med mindre selskapet heter Råvare AS.

Kan man argumentere for at så lenge renter er lavere enn inflasjon så er det stimulerende for økonomien?

3 Likes

Ja det er argumentet. Renter under inflasjon gir incentiv til å bruke penger i dag i stedet for å spare og få mindre for pengene om ett år.

Jeg skrev ett hinsides langt innlegg om dette for ett par år siden. Argumentet er at med nullrente kan pe 50 være like fornuftig som pe 9 ved høyere rente.

7 Likes

Det må da være enkelt?
Hvis du kan låne si 20 mill til 3% rente for å starte ei sjappe som du har regnet hjem som grei butikk og prisøkningen er det dobbelte hvert år (altså inflasjonen er på 6%) Da tjener du på bare å henge på lasset og øke prisene likt med inflasjon. (selvsagt mye mer komplisert, siden inflasjon øker prisene på dine egne innsatsfaktorer i varierende grad, men la oss anta at alt er flat prosentregning) Da er du ikke bekymret før rentene er kommet et stykke over inflasjonstallene. og/eller etterspørselen går i dass (som betyr at du må senke prisene for holde omsettningen og de faste kostnadene) Som så medfører at inflasjonstallene faller…

Så kan du kaste inn i miksen at inflasjon pga for høy etterspørsel kureres med høyere renter. Inflasjon på grunn av manglende tilbud, er nok en annen form for selvskading, der økte kostnader, renter, skatter og reguleringer vil være en særdeles gifitg miks. som hindrer eller begrenser investeringer som kan bedre tilbudssiden og dermed senke prisene.

Så når du opplever ekstreme energipriser i dagens underinvesterte grønne esg suppe, da er den mest idiotiske politiske ideen på planeten “windfall profit tax”, priskontroll og handelsbegrensninger (eksportforbud/begrensninger)

En tanke (vil gjerne ha tbm):

I et marked men stigende inflasjon antar jeg det gjelder å finne selskaper som selger varer eller tjenester med lav priselastisisitet, som kan lempe hele kostnadsveksten over på kunden uten at det medfører særlig endring i volum.

Ofte kan slike bedrifter ta ut enda mer enn kostnadsøkningen og dermed oppnå høyere profitt enn tidligere.

I et bear-marked vil disse ofte(?) få juling sammen med røkla, men vil vise seg å være gull over litt tid

Riktig eller noen logisk brist her?

1 Like

Har det vært tidligere vært perioder over flere år med uvanlig høy inflasjon, men med fallende asset-priser? (børs og bolig)

Det ser jo ut som alt stiger nå inkludert renter strøm og drivstoff, men boligmarked krypto og børs virker overpriset (samt krig og koronaeffekter som skaper usikkerhet.)

Er det i det hele tatt mulig å ha høy inflasjon og synkende boligpriser over et par år uten at boligpriser reduserer inflasjonen?

1 Like

Nedsiden er større nå :slight_smile:
Alle vet at boligpriser kan falle. Bare se på Sandnes og Stavanger som hadde 3-5 år med elendig marked fra 2014. Tenk om det skulle skje nå i Oslo?
Spørsmålet mitt var egentlig om langvarig fall i boligmarked vil dra ned inflasjonen.

Hvis «the everything bubble» sprekker, kan man likevel ha høy inflasjon? (og ingen plass å gjemme seg bortsett fra sølv gull?)

1 Like

Når man ikke kan kjøpe bolig i større byer med god lønn som eneforsørger, og vi har en generasjon fra 2006-2007 som aldri har opplevd høye renter og måtte spare så kan det bli stygt. Hva om vi er i startfasen av en lengre periode på flere år med skyhøye priser på ting vi må ha som mat, drivstoff og strøm,og i tillegg får renter på 5+ prosent?

3 Likes

Ikke nødvendigvis. Det er mer nivået på utleiepriser som påvirker inflasjonen. Hva det koster å leie, eller hva man tror det ville koste å leie bolig tilsvarende den man har.

2 Likes

Hvor mye hever FED renta på onsdag/tors ?

  • 0.50
  • 0.75
  • 1

0 stemmegivere

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-29/traders-price-near-even-odds-of-75-basis-point-fed-hike-in-june

4 Likes

Nasdaq var ned -0.7% på onsdag
Nasdaq var ned -2.75% på torsdag
Nasdaq var ned -3.52% fredag
Nasdaq futures åpnet på -1.3% nå mandag

Over -8% på 4 dager…

2022 handler fortsatt om å tape mest mulig, mange som enda ikke har skjønt dette

LT treasury buy kan virke helt insane å gjøre nå, men kommer det hard frykt fremover kan man tjene noen prosenter på dette. Er ikke en dum trade fra yield 3.2-3.5 feks.

Btc ned -10%, under 26k
Nasdaq -2% nå
2year opp 11 basis punkter på morgenen til 3.2%! Høyeste siden 2007!
10y treasury 3.2%!
Treasury inverterer igjen
Usdyen 135

8 Likes

Dagens ord: Deleveraging - Wikipedia

7 Likes
3 Likes

Ja jeg tenkte mitt når det var en del som påstå at krypto var en trygg havn ved krakk.

5 Likes

Overraskende? Jeg er ikke veldig overrasket. Salget på min arbeidplass har nesten stoppet opp pga prisøkningene vi har sett de siste årene. Kundene velger heller å se på andre alternativer, utsette investeringen etc.

Dette tror jeg vil bre om seg i flere næringer etterhvert

8 Likes

Nasdaq var ned -0.7% på onsdag
Nasdaq var ned -2.75% på torsdag
Nasdaq var ned -3.52% fredag
Nasdaq futures er nå -2.3% nå mandag

-9,3% på 4 dager.

Trading i dag kan bli ganske crazy. Jeg jakter bull hele dagen, kan bli spicy.

7 Likes