Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Så resesjon fra Q3 i år?

Så, invester en gang rundt Q1 neste år? Eller noe sånt.

4 Likes

Kanskje noe i den gata. Å treffe bunnen er vel alltids tilnærmet umulig. Er et knippe joker nord muligheter for at det kommer er løft, raskt. Tenker da særlig på at politikerne ser seg nødt å finne en «løsning» på Ukraina-krigen som kan avhjelpe litt på de strukturelle problemene som følger av sanksjoner mv.

Jeg tror og vi må se på depresjon og ikke resesjon. De forrige Resesjonene ble vi reddet av lav inflasjon + renten kunne brukes som hjelpe middel (nå er den nesten 0 og vi har lav vekst) og spareraten var vesentlig høyere. Gjelden nå er gigantisk i forhold til 2000 og 2008 og 1970. Jeg tenker fall på 60 + prosent og så begynne faste kjøp i fond eller solide selskaper pr mnd, ikke mye om gangen. Men tror muligheter på andre områder kommer frem når lik begynner og falle ut av skapene i nedgangen.

Men vi kommer jo til og få suckers rally i mellom slagene så er det bare og treffe

@havana12
Jeg har hørt det samme, kanskje er vi i resesjon allerede men kanskje q3 blir bekreftelsen.
Folk har begynt og stålsette seg og straks Apple ser at iPhone salget faller vil vi får større utslag enn nå. (De parerte mange spørsmål på q1 som ikke lover bra for q2)

Det er sikkert en video om det på YouTube (skal søke litt i helgen)

4 Likes

Jeg tror vi får energikrise i august. Forutsatt at krigen i Ukraina fortsatt pågår.

5 Likes

Vi har vel energi krise allerede, men at det blir enda verre er jo sant.
Jeg er usikker på hvor lenge strikke kan strekkes før det ryker , men hvis fed ikke setter opp renten rasker er jeg helt enig. Men ikke bare energi , alt blir verre…

2 Likes

Ser allerede stopp i nye prosjekt her til lands.

Heftig korreksjon allerede i USA.

6 Likes

Ja ingen kan flytte for da går lånet fra 2-3% til 6-7% så det kommer veldig få boliger for salg. Nye boliger er ekstremt dyre pgr råvare cost så det bremser omsetningen.
Prisene fortsetter opp over pgr av dette helt til arbeidsledigheten stiger og folk må selge, eller refinansiere.

= stagflasjon

3 Likes

Hvordan kan prisene på byggevarer fortsette oppover hvis etterspørselen synker pga. stopp i bygging/nye prosjekter?

Snakker vi ikke “demand destruction” da?

Ser allerede futures kontrakter på tømmer i USA er nede på 2018 nivå.

7 Likes

Inflasjon er jo demand destructing i sin natur, forutsatt at lønningene ikke følger med “on the fly”. Tipper at når Q2-tallene kommer inn får vi det virkelige fallet på S&P, hvis ikke det kommer noen PWer før det.

Verden tåler ikke høye renter over tid, så for meg som makrohobbysynser virker det fornuftig med en veldig rask rentepeak før vi igjen skal ned på den nye normalen, et lavrentenivå litt over det vi har hatt til nå.

4 Likes

Noen som har kikket på denne?

Kjøpte nå siden det er blått i US

1 Like

Er det en EFT?

Ser slik ut. Dvs produktet har ihvertfall lengre «holdbarhet» enn endel andre produkter. Se f.eks på utvikling over 6 mnd og 1 år

De bruker selv betegnelsen «inverse ETF»

SP er ned 23% i år. Og denne er opp mer enn 3x faktisk. 75%
Og veldig lav spread

1 Like

Jeg tror inflasjonen kommer til og endre denne strukturen. At lavrente siste 10 år ikke holder og vi må nå skape ett nytt nivå.
Husk inflasjon har aldri før forsvunnet uten at renten er over inflasjonen. Og det er trykket så sinnsykt da mener jeg sinnsykt 80% nye penger på 2 år. Så rente på 1-2% tror jeg er historie og alt over blir den nye normen 4-8% ish med peak over 10% før det rier seg til disse nivåer.

Xact bear ser spennende ut teknisk her synes jeg med stengning over 100 ukers snitt. Satser på at den har mer å gi de neste par ukene.

2 Likes

Hvor mye er omsetningen på per dag?

Da tror jeg du må forklare hvordan slike rentenivåer er mulig å håndtere for stater, selskaper og husholdninger.

Tror man trenger en halv serviett for å se at det ikke er mulig uten en ekstremt destruktiv spiral av tvangssalg og konkurser (som jo kan være det man ønsker å oppnå?).

Idealet til noen gamle kjenninger? (Artikkel fra 2016)

3 Likes

Varierer en del, 43 millioner i dag

1 Like

Det stemmer, så konklusjonen om stagflasjon er noe som jeg tenker vil gjelde i ganske kort tid, noe avhengig av bransje selvfølgelig.

2 Likes
2 Likes

Stater og land kan gjøre akkurat det som trengs. Usa kan si i morgen er ikke dollar en del av gullstandarden lenger (oi det er gjort allerede) eller de kan devaluere dollar de kan sette pris tak, de har all makt. De har trykket 80% mer dollar som betyr at pengene i usa har mistet enorme verdier (som en emisjon)

Vi har listet enorm kjøpe kraft. For 10 år siden var dollar 6kr og nå 10kr vi har mistet 60-70% mot import.(og vi importere alt)

Du vil bli overrasket hva de kan gjøre eller har gjort med og trykke 80% mer dollar på 22 mnd (se mitt innlegg over)

2 Likes