Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Burde være duket for litt rekyll om dette holder seg?

Stockholm

Ja alt er jo “contributing factors” selfølgelig. Men det er jo absolutt Galskap og er bare peannuts i forhold til dette. (vi snakket jo om 50% av all dollar var trykket etter 2020 men det er mer, MYE mer)

80% av all dollar som har eksistert er trykket siste 22 mnd. og vi snakker jo ikke om milioner, men trillioner, faktisk 20 trillioner dollar in circulation. (og 16 siste 22 mnd)
Og gjelden stiger nå er det bare consumer debt er på 15,84 trillioner + selskaper har vel sin del. Så det er vel rom for gearing på disse 20 trillonene på toppen.

–By October 2021, that number climbed to $20.0831 trillion dollars in circulation-- Se link under
NB se video den er ok om dere ikke kan historien, men "med så mye printing betyr det inflasjon har bare begynt…)

Tenk at du plutselig stopper ALT og øker renten til 5% eller 10% (hvis de kommer så langt)
Så skal du selge alle asset, hvem skal kjøpe dette ?
Nei det er veldig utfordrende tider i møte og jeg tror ikke bunnen er nådd, og tror ikke det blir en V form denne gangen på børsene, men heller en LLLLang… L

|MORTGAGE DEBT|(+) $250|(+) $1,020|$11.18|
|HOME EQUITY LINE OF CREDIT|(-) $1|(-) $18|$0.32|
|STUDENT DEBT|(+) $14|(+) $6|$1.59|
|AUTO DEBT|(+) $11|(+) $87|$1.47|
|CREDIT CARD DEBT|(-) $15|(+) $71|$0.84|
|OTHER|(+) $7|(+) $32|$0.45|
|TOTAL DEBT|(+) $266|(+) $1,198|**$15.84**|

4 Likes
2 Likes
2 Likes
2 Likes

La oss si 100% og 0-6mnd så snakker vi.

So, how do stocks perform when the economy is faced with a recession? The S&P 500 surprisingly rose an average of 1% during all recession periods since 1945. That’s because markets usually top out before the start of recessions and bottom out before their conclusion.

In other words, the worst is over for stocks before it’s over for the rest of the economy. In almost every case, the S&P 500 has bottomed out roughly four months before the end of a recession. The index typically hits a high seven months before the start of a recession.

During the last four recessions since 1990, the S&P 500 declined an average of 8.8%, according to data from CFRA Research. In over half of the 13 years with recessions since World War II, however, the S&P 500 has actually posted positive returns.

“Prices lead fundamentals—therefore the stock market falling into a decline is traditionally an indication that most investors believe we are headed for a recession,” explains Sam Stovall, chief investment strategist for CFRA Research. “When we do finally fall into a recession, that’s usually a good time to get back into the market.”

6 Likes

Ettersom markedet grinder ned og ikke har overraskende store fall, så får man tall som dette:

From BofA: “More than 90% of stocks in the S&P 500 declined today. It’s the 5th time in the past 7 days. Since 1928, there have been exactly 0 precedents. This is the most overwhelming display of selling in history.”

Apropos resesjon:

Jeg deltok i en call i går med hedgefondforvaltere i US.
En fra US som jobber i et gigantisk produksjonsselskap og har besøkt Tyskland, Ukraina, Frankrike og Italia siste 2 ukene. Han sier at resesjon er done deal 100% for lengst, at han står på bakken med kritiske produksjonsselskaper som produserer de viktigste tingene innenfor råvarer, metaller og energi.

De får til å levere de forhåndsbestilte varene før ukraina krisen inntraff, men når nåværende avtaler og produksjonslinje som har vært på varelager tømmes, så vil de opplegge enorme mangler.

7 Likes

Så resesjon fra Q3 i år?

Så, invester en gang rundt Q1 neste år? Eller noe sånt.

4 Likes

Kanskje noe i den gata. Å treffe bunnen er vel alltids tilnærmet umulig. Er et knippe joker nord muligheter for at det kommer er løft, raskt. Tenker da særlig på at politikerne ser seg nødt å finne en «løsning» på Ukraina-krigen som kan avhjelpe litt på de strukturelle problemene som følger av sanksjoner mv.

Jeg tror og vi må se på depresjon og ikke resesjon. De forrige Resesjonene ble vi reddet av lav inflasjon + renten kunne brukes som hjelpe middel (nå er den nesten 0 og vi har lav vekst) og spareraten var vesentlig høyere. Gjelden nå er gigantisk i forhold til 2000 og 2008 og 1970. Jeg tenker fall på 60 + prosent og så begynne faste kjøp i fond eller solide selskaper pr mnd, ikke mye om gangen. Men tror muligheter på andre områder kommer frem når lik begynner og falle ut av skapene i nedgangen.

Men vi kommer jo til og få suckers rally i mellom slagene så er det bare og treffe

@havana12
Jeg har hørt det samme, kanskje er vi i resesjon allerede men kanskje q3 blir bekreftelsen.
Folk har begynt og stålsette seg og straks Apple ser at iPhone salget faller vil vi får større utslag enn nå. (De parerte mange spørsmål på q1 som ikke lover bra for q2)

Det er sikkert en video om det på YouTube (skal søke litt i helgen)

4 Likes

Jeg tror vi får energikrise i august. Forutsatt at krigen i Ukraina fortsatt pågår.

5 Likes

Vi har vel energi krise allerede, men at det blir enda verre er jo sant.
Jeg er usikker på hvor lenge strikke kan strekkes før det ryker , men hvis fed ikke setter opp renten rasker er jeg helt enig. Men ikke bare energi , alt blir verre…

2 Likes

Ser allerede stopp i nye prosjekt her til lands.

Heftig korreksjon allerede i USA.

6 Likes

Ja ingen kan flytte for da går lånet fra 2-3% til 6-7% så det kommer veldig få boliger for salg. Nye boliger er ekstremt dyre pgr råvare cost så det bremser omsetningen.
Prisene fortsetter opp over pgr av dette helt til arbeidsledigheten stiger og folk må selge, eller refinansiere.

= stagflasjon

3 Likes

Hvordan kan prisene på byggevarer fortsette oppover hvis etterspørselen synker pga. stopp i bygging/nye prosjekter?

Snakker vi ikke “demand destruction” da?

Ser allerede futures kontrakter på tømmer i USA er nede på 2018 nivå.

7 Likes

Inflasjon er jo demand destructing i sin natur, forutsatt at lønningene ikke følger med “on the fly”. Tipper at når Q2-tallene kommer inn får vi det virkelige fallet på S&P, hvis ikke det kommer noen PWer før det.

Verden tåler ikke høye renter over tid, så for meg som makrohobbysynser virker det fornuftig med en veldig rask rentepeak før vi igjen skal ned på den nye normalen, et lavrentenivå litt over det vi har hatt til nå.

4 Likes

Noen som har kikket på denne?

Kjøpte nå siden det er blått i US

1 Like

Er det en EFT?