Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ser slik ut. Dvs produktet har ihvertfall lengre «holdbarhet» enn endel andre produkter. Se f.eks på utvikling over 6 mnd og 1 år

De bruker selv betegnelsen «inverse ETF»

SP er ned 23% i år. Og denne er opp mer enn 3x faktisk. 75%
Og veldig lav spread

1 Like

Jeg tror inflasjonen kommer til og endre denne strukturen. At lavrente siste 10 år ikke holder og vi må nå skape ett nytt nivå.
Husk inflasjon har aldri før forsvunnet uten at renten er over inflasjonen. Og det er trykket så sinnsykt da mener jeg sinnsykt 80% nye penger på 2 år. Så rente på 1-2% tror jeg er historie og alt over blir den nye normen 4-8% ish med peak over 10% før det rier seg til disse nivåer.

Xact bear ser spennende ut teknisk her synes jeg med stengning over 100 ukers snitt. Satser på at den har mer å gi de neste par ukene.

2 Likes

Hvor mye er omsetningen på per dag?

Da tror jeg du må forklare hvordan slike rentenivåer er mulig å håndtere for stater, selskaper og husholdninger.

Tror man trenger en halv serviett for å se at det ikke er mulig uten en ekstremt destruktiv spiral av tvangssalg og konkurser (som jo kan være det man ønsker å oppnå?).

Idealet til noen gamle kjenninger? (Artikkel fra 2016)

3 Likes

Varierer en del, 43 millioner i dag

1 Like

Det stemmer, så konklusjonen om stagflasjon er noe som jeg tenker vil gjelde i ganske kort tid, noe avhengig av bransje selvfølgelig.

2 Likes
2 Likes

Stater og land kan gjøre akkurat det som trengs. Usa kan si i morgen er ikke dollar en del av gullstandarden lenger (oi det er gjort allerede) eller de kan devaluere dollar de kan sette pris tak, de har all makt. De har trykket 80% mer dollar som betyr at pengene i usa har mistet enorme verdier (som en emisjon)

Vi har listet enorm kjøpe kraft. For 10 år siden var dollar 6kr og nå 10kr vi har mistet 60-70% mot import.(og vi importere alt)

Du vil bli overrasket hva de kan gjøre eller har gjort med og trykke 80% mer dollar på 22 mnd (se mitt innlegg over)

2 Likes

Er ikke de 80% du refererer til fra artikkelen M1-penger, altså sedler og mynter? Er vel M2-pengemengden, som inkluderer kontoinnskudd etc., som er relevant å se på når man skal snakke om penger nå til dags?

bilde

M2 har økt kraftig den også, altså, men ikke 80%-trykket-siste-22mnd-nivå i det hele tatt.

4 Likes

Skjer ikke. Markedene er knust til pinneved og inflasjonen forsvinner som dugg for solen når alt krakker.

Jeg tviler på at markedet i det hele tatt tåler 3% rente nå.

Allerede nå aner vi konturene av hva vi har i vente. Hvis En av Norges største næringer stopper opp blir det stygt.

– Det gjelder overalt. Bygg og anlegg er Norges største landbaserte industri. Det vil ha enorme konsekvenser for det som er arbeidsplasser for folk flest og det som er mye av arbeidslivet i distrikts-Norge. Hos oss rammer det underleverandørene først.

3 Likes

Jeg er enig. Yngre mennesker virker å leve helt på limiten av inntektene hele veien allerede på nivåene vi er på nå. Lokalt koster mange tomter i dag mer enn vi betalte for enebolig på ca 300 kvm for 10 år siden. Du kan kjøpe hus fra 60-tallet relativt rimelig, men det koster en formue å totalrenovere med byggevareprisene som er nå.

3-4%, da lukter det svidd i mange lommebøker og avdragsfrihet en masse. 8% skjer ikke.

4 Likes

Vi er allerede i resesjon. Men det vises ikke på regnskapsnivå før vi kommer over i q3,q4 og over i 2023.

Ordreinngangen til veldig mange selskaper har skrumpet kraftig inn gjennom hele 2022. Pdd lever mange på «gammel moro» men nå når påfyll av nye prosjekter og bestillinger har stoppet opp, så begynner det å bite.

Markedene krasjer i løpet av noen få rentehevinger til, og den krasjen vil skape dype ringvirkninger. Så skal vel man stimulere markedene til ATH etter det med nye runder QE og rente mot 0-2%

7 Likes

Jeg ser hva du sier og det blir ikke bra. Men hvis ikke renten går over inflasjonen forsvinner den ikke …MED mindre alt rakner som du sier. Da forsvinner den pgr demand blir så lite folk mister jobben og vi har full resesjon og kanskje depresjon.

Boliger er jo urimelig høye i forhold til inntekt.
Men får alle 50% mer lønn eller 100% så er det løst.:joy: (er det 3% vi får nå)

Ja i begge scenarioene blir det ille. Renten opp til krakk

Problemet med ny runde qe er at det ikke hjelper pgr inflasjonen eller stagflasjon vedvarer. Så har man devaluering spøkelse igjen.

1 Like

En gang var mat urimelig dyrt i forhold til inntekt, så tidene forandrer seg. Med en rente på rundt 3% er ikke bolig veldig dyrt i Norge.

Men det skjer jo. Så lenge renten skal jogge etter inflasjonen, så rakner dette før du klarer å si stagflasjon baklengs

3 Likes

Enig at det er trist, men man burde ikke forvente at alt skal være likt uavhengig av hvordan livet forrandrer seg.

Først ble hun mor, så ble hun enslig og måtte gi opp sykepleierturnusen som innebar gunstige helge- og nattetillegg.

Greit nok at andre utgifter også øker men, man kan ikke forvente å klare alle utgifter etter noen prosenter ned i lønn ifb med turnus som ikke kan jobbes da hun ble enslig. For alt vi vet så var tidligere samboer også med i huslånet.

Tror økonomien hadde veltet her uansett.

2 Likes

Av og til må man jobbe ekstra hvis utgiftene stiger over inntektene eller endre levestandard som du sier.
Vi i Norge jobber jo “lite” i forhold til folk i usa men det er vel likt med eu. Og nå blir vi straffet og må stå lenger i arbeid. Tenk om de i stedet hadde sagt at en arbeidsuke nå er 45t menns kan du pensjonere deg når du er 60 ville folk det?

Jeg jobbet alltid 400t overtid (maks etter ekstra søknader) når jeg var i 20 åra og bygget opp buffer til kriser. Investerte og fikk kjøpt bolig osv. betalte cash for bilene og aldrig kreditt kort gjeld. Du kan fint ha 2 jobber en periode og. Men nå skal vel de fleste reisebrevene rundt først og så jobbe 6t pr dag da blir det mye gjeld og høy risiko.

Hun kan jobbe på kveld hjemme mens barn sover osv, eller selge og leie for en periode til hun finner ny rikere mann…

4 Likes

Dessverre så stemmer det nok, gitt de nye uforutsette forandringene.

Hun er jo i arbeid og har opplagt ikke et ekstravagant levesett og da er det veldig trist at man ikke klarer seg.

Virker som om barnebidrag og/eller barnetrygd er for lavt.

5 Likes

Hahaha, du lar ikke typ en 4 åring være alene på natta :woman_facepalming:

1 Like

Jeg mener jobbe hjemmefra.:flushed: jeg er enig 4 år = stress har hatt 3stk av de :joy:

2 Likes