Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Her mener jeg du bommer. Intradagsbevegelser i US kan man diskutere seg grønn på, men du kan ikke sammenligne elendige selskap (inntjeningsmessig) som Snap og Twitter med Google. Google tjener 0,58 dollar for hver dollar de har i inntekt. Snap og Twitter gidder jeg ikke snakke om, de har vell negativ P/E. Google har et moat som knapt noe annet selskap i verden har, kanskje Disney og Apple. Jeg eier ingen aksjer i Google men følger med da den nærmer seg 1700-1800(90-95)usd hvor jeg finner en meget god margin of safety med konservative antagelser om fremtiden. Software-selskaper som leverer mer «kritiske» og velfungerende løsninger vil bare vokse videre, mens de som er mer på grunder-stadiet og er avhengig av kapital for å overleve vil kunne kollapse. Det gjelder forsåvidt andre bransjer, ikke bare software. Mange leverandører av spesialist-maskineri som går dukken i dag, se bare på giganten Marel, nedbemanning på 10% av arbeidsstokken denne uken.

2 Likes

Nok om software tho, sorry for arrogansen. Hvor tenker du at pengene flyter fremover når det ikke går inn i treasury (for safety)? Real-assets som bolig og enkelte sektorer med verdi-aksjer? Eller må man bare stålsette seg på at nobody knows og kanskje alt skal ned i dragsuget for en skikkelig clean-up?

Er en del ulike syn her

Heading into the first half of the year, the Fed was clearly going to embark on a new tightening cycle. A rising rates environment is a recipe for lower P/Es (lower valuation on stocks). The P/E on the broad market has indeed fallen, from well north of 30 (ttm) to around 20.

Heading into the second half, there is a fair case to be made that this tightening cycle is near the end – perhaps as early as next week (with one more hike).

Add to this, the job market remains strong. And consumers and business balance sheets remain strong (as just confirmed in bank earnings reports).

This sets up for a good second half.

I believe that the Fed will keep raising rates until something breaks. Then they’ll stop. Then they’ll give us more, then another wave of inflation, etc. Stop, start, stop, start until we have the courage to restructure the system (primarily the debt and entitlements).

Particularly challenging is the crazy high level of debt in the balance of the developed world. Germany at 313% debt to GDP. Really, Germany? The UK at 445%. Boris, gone. Italy at 352%. Mario, out. The U.S. is at 349%. And this doesn’t include the unfunded entitlement programs. How far can these governments even raise rates? Not much. What a trap.

What breaks? It could be any of the countries sitting along the debt fault line.

2 Likes

Jeg bommer? Hva er det du snakker om?

Det er ikke jeg som sendte Google ned. åpenbart at noen meget store investorer sendte Google med vekting 7% ndx på omsetning 1,7x avg omsetning og ned -6% for ca største fall i denne korreksjonen for selskapet.

«Kan bare vokse videre»… den er god…

Da regner jeg med at du så Google som stoppet all hiring for 3 dager siden for å vurdere hva de skal gjøre videre

Det er hele poenget. Det beveger seg masse kapital til treasury, men treasury vil fortsette å bli presset. Cash is king.

Når man snakker om input/output i aksjemarkedet og bonds så snakker man gjerne om net inflow /outflow på range fra +15 til -15 mrd usd. Vanlig er 2-5 mrd/uke

Hver måned fra september skal BS runoff være på minus 600 milliarder kroner. Plus 300 milliarder i MBS. Så må man tenke litt, hvordan funker dette? Det er mange som ikke forstår hvordan QT funker!. Grunnen til at man ikke har sett BS ha runoff enda er fordi både mbs og treasury auksjoner lagger, men denne vil komme synlig frem fra og med neste uke.

Når myndighetene skal investere i prosjekter, dele ut prosjekter til privat sektor eller betale for kostnader så forsvinner kapitaltilgangen. Dvs økonomien krymper. BNP vil falle. Kraftig. Myndigheter trenger kapital for å investere i økonomien. Det kommer gjennom gjeld. Men verdens største kjøper forsvinner.

Hver gang en myndighet utsteder gjeld, så er det for å funde noe. Når 30% av all treasury kjøpes av fed, vil det si at 30% av eierne ikke vil kjøpe mer. Dvs kjøpssiden er borte. Og ikke bare er verdens største eier borte fra kjøpssiden, men du vil få verdens største selger.

Folk forstår ikke at balance sheet runoff er det samme som å fjerne kapital fra myndigheter. Normalt sett så lar man eksisterende eiere fornye eksisterende låneavtaler(penger gitt til myndigheter) men fed skal ikke fornye det. Dvs at man får en dobbel effekt. 1) kjøperen i auksjon ved nye utstedelser pga behov for kapital er hovedkjøperen borte 2) eksisterende gjeld må utstedes i nye auksjoner for å dekke behovet fordi man ikke fornyer kjøp. Så hva skjer da? Privat sektor må inn og kjøpe gjelden. Og det er ikke nok kapital. Derfor ser man for første gang på lenge at auksjonene går til high range i yielden på auksjonene. Man krever større risikopåslag.

Hvem i alle dager skrev det der eller? Siste der med fed er enig i, men noe må knekke først og det betyr mye, mye lavere aksjekurser.

Har du sjekket analytikers nedjustering av earnings? Analytikere ligger milevis bak! Bankene hadde earnings slump på -30% til -40%. Legg inn i p/e også går p/e opp uten at du gjør noenting annet enn at earnings taper seg.

“Whaat hæææ, hvordan kan p/e for BOFA være samme som i mars, men bank of america aksjen var 38, mens den nå er 33,5 og er -13% lavere og p/e samme” … welcome to earnings recession.

5 Likes

Jeg har kjøpt logikken fra dette innlegget i desember 2020 fra Evergreen Gavekal:

MMT has been tried repeatedly in the past and it has consistently led to asset booms initially, such as we have now, followed by asset price “corrections”. The thrill-kill is almost always inflation. With the Fed utterly relaxed about inflation crashing the party it has created in assets values of almost all types—just as it was oblivious about tech in late 1999 and housing in mid-2007—a student of history might be inclined to take the over…like way, way over 2% on the CPI by year-end 2021.

De traff på denne.

Inflationary bust. Holder kontanter til det ser ut som om nedturen i realøkonomien er ferdig. Ikke at nedturen begynner - som er der jeg personlig tror vi er nå. Har ikke fått høy arbeidsledighet eller noen som helst form for realøkonomisk krise enda, og jeg tror det kommer.

6 Likes

MMT er bare en leketanke som ikke fungerer i praksis. At sentralbanker er på mission for å drepe økonomien for å få ned inflasjon er helt åpenbar svar på dette. Hadde du skullet hatt mmt må du også endre strukturen på hvor beslutningsmyndigheten ligger hos, ergo fjerne sentralbankmakten/endre mandatene. Kjør fiscal print for å dekke monetary nå, så skal du se en fed som må knekke markedet enda raskere enn politiske analfabeter kan øke sine. Det kommer til å gå i et så fort tempo. Siste der er jeg enig i.

Men det rammeverket der er alt for “enten eller”. Mye mer dynamisk enn det. Krig fører til inflasjon. Deglobalisering fører til inflasjon. Økonomisk nedgang fører til deflasjon. Redusert deficit fører til redusert BNP. Redusert spendning fører til deflasjon. Starter i inflasjon, ender i staglasjon/deflasjon. Kommer til å bevege seg mellom de.

Husk at dersom den hardere resesjonen kicker inn i H2 22/H1 23og det er mange dårlige nyheter så sier den legendariske Walter Deemer:

  • “Spør konsensus-økonomer når de tror resesjonen er ferdig, og når de sier de tror resesjonen er ferdig om 4 måneder har du 1 måned på deg til å kjøpe alt du har før markedet eksploderer”.
  • “Når tiden kommer for å kjøpe, så ønsker du ikke å kjøpe. Det vil kun være negative nyheter og du vil se ut som en gal person som kjøper. Det vil være midt i resesjonen.” - Ergo man er i konsensus og i en resesjon. Ikke nå hvor man spekulerer i hvor hard resesjonen som mulig kommer er. Det er ikke i nærheten.
2 Likes

Det er når alt er dritt man skal kjøpe ja. Der er vi ikke. Det er småproblemer så langt.

4 Likes

Da har vi offisielt en ny pandemi til glede for dere bjørner!

Og med en ny pandemi i Europa og nye mutasjoner, så har myndighetene snart mulighet til å drepe inflasjon ved å fjerne etterspørselen med å innføre strenge restriksjoner og rasjonering istedenfor at rentene skal til himmels?

Forbudt med unødvendige reiser og store sammenkomster. Maks antall og avstandskrav på utesteder og restauranter.
Datokjøring for personbiler.
Restriksjoner/rasjonering på vannforbruk pga vannmangel og strømkrise.
Øke toll på utenlandske varer maks.

1 Like

Apekopp-«pandemien» er en enda mer åpenbar hoax enn den forrige. Jeg trodde de kom til å droppe den pga. krigen i Ukraina men tydelig at de vil prøve å kjøre på likevel.

Dessverre for dem har nok krigen forstyrret mediebildet såpass at de ikke klarer å piske opp den nødvendige frykt denne gang. Eventuelt så er det fred rett rundt hjørnet.

Dere får spørre dere selv om dere er eksponert mot det eller ikke….

  • I løpet av våren og sommeren 2022 har viruset spredd seg uvanlig raskt blant mennesker i store deler av verden. Det antas at viruset hovedsakelig har spredd seg via seksuell kontakt mellom menn som har sex med andre menn.
1 Like

Jeg er litt enig. Men tror ikke på noe stort sukkers rally… som vi bjørner her inne på kanten til 1 års jubileum (for min det sep 21 solgte jeg alt) så vet vi at det er fundamentale økonomiske problemer i systemet. Fra 08 har di trykket penger uten konsekvenser, så kom covid og de måtte trykke enda flere penge trykke maskiner for og holde kunstig liv i pasienten.
BI effekten er desverre en kronisk sykdom kalt inflasjon. Den kan ikke kureres med trykking av mer penger som trengs i en svak økonomi. Her trenger vi at pasienten er totalt død i 1-2 år for så og gjenopplive (dvs rente på 7-10% + )

Men som du sier så tror jeg de vil “igjen” redde pasienten med en cocktail som gjør at en fortsetter og være fysisk til stedet men sykdommen fortsetter og vokse.

Så kortsiktig kanskje men økt inflasjon betyr høyere og høyere dose av morfin /crystal/heroin (penger og stimuli) samtidig vil sakte men sikkert ta knekken på pasienten. Så jeg tror det blir en god reset til slutt men ingen vil haskylden så det blir langvarig seigpining …

1 Like

Det der er veldig raskt ikke tilfellet, så både kontraproduktivt og lite ålreit å fremheve som et vesentlig poeng.

1 Like

Og menneskeheten forøvrig kan glede seg over at SOFTOX stadig gjør fremskritt.

1 Like

Helt enig. Det er også investor Morten Astrup i dagens Finansavis.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Ikke dersom det stimuleres like mye denne gangen også.

Ser ikke helt klart hvilke fond du anbefaler her, er det Alfred Berg Aktiv C? på forhånd takk :slight_smile:

Gambak var Norges beste fond på 10 år. Så den anbefaler jeg. (Men jeg har og Alfred Berg aktiv som diversifisering )

1 Like