Make tech / growth great again!
Existing home sales -5.4%, Exp. -1.1%
Existing home sales 5.12MM, Exp. 5.35MM
Bolig/eiendomskrisen i Kina blir bare værre og værre:
Om olja får seg en knekk, følger nok OSE med i dragsuget:
July’s ‘flash’ PMI® data from S&P Global showed a contraction of activity in the Germany economy, the first recorded in 2022 so far and the worst performance for over two years. Declines in both domestic and export demand was indicated by the latest data as a combination of an uncertain business environment, supply shortages and stretched client budgets weighed on the sector. Expectations about the future sank into negative territory for the first time since May 2020,
Following June’s marked slowdown, July ‘flash’ PMI data for France signalled a further erosion of growth momentum. A significant drag on the economy was weakening demand conditions, with survey data pointing to the first decline in private sector new business since February 2021. This enabled companies to channel extra resources to tackling their backlogs, which fell in July for the first time in almost a year-and-a-half. On the price front, there was a fractional uptick in the rate of output price inflation during
Etter at vekstbremsen i eurosonen ikke ble like stor som fryktet i starten av andre kvartal som følge av utbruddet av krigen i Ukraina, kommer det nå tydelig frem at utsiktene på starten av tredje kvartal er langt mørkere.
I juli falt PMI-indeksen for industrien i eurosonen under 50 poeng for første gang siden juni 2020.
PMI er en spørreundersøkelse blant innkjøpssjefer og måler vareflyten i bedriftene. Indeksen slippes hver måned i mange av de viktigste økonomiene i verden, og regnes som en temperaturmåler for industrien. Verdier over 50 indikerer økt aktivitet, mens verdier under 50 indikerer fallende aktivitet.
– Det er svakere enn ventet over hele fjøla, noe som peker mot negativ vekst. Det tallene sier nå, er at det er en åpenbar resesjonsrisiko, sier sjeføkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets.
PMI europa kollapser.
PMI usa kollapser.
Treasury rallier voldsomt i dag, største fall i tysk 2 year yield siden 2008.
Folk leser det feil som bull, det er mega flight to safety. folk tror lavere yield = bedre risk assets. Kan godt være bear rallyet fortsetter, men dette leser jeg som ekstremt bearish og at det er mer nedside.
Sjekk spesielt estimate vs actual. Helt insane bom. Skal nesten ikke være mulig.
U.S. Jul. Composite PMI: 47.5, [Est. 52.4, Prev. 52.3]
U.S. Jul. Services PMI: 47.0, [Est. 52.6, Prev. 52.7]
U.S. Jul. Manufacturing PMI: 52.3, [Est. 52.0, Prev. 52.7]
EURO ZONE S&P GLOBAL JULY FLASH SERVICES PMI AT 50.6 (VS 53.0 IN JUNE)
EURO ZONE S&P GLOBAL JULY FLASH MANUFACTURING PMI AT 49.6 (VS 52.1 IN JUNE)
EURO ZONE S&P GLOBAL JULY FLASH COMPOSITE PMI AT 49.4 (VS 52.0 IN JUNE)
GERMAN S&P GLOBAL JULY FLASH COMPOSITE PMI AT 48.0 (VS 51.3 IN JUNE)
GERMAN S&P GLOBAL JULY FLASH SERVICES PMI AT 49.2 (VS 52.4 IN JUNE)
GERMAN S&P GLOBAL JULY FLASH MANUFACTURING PMI AT 49.2 (VS 52.0 IN JUNE)
Alle sektorer er under 50, og i dypere resesjon juli.
Nå priser fed funds futures et kutt i Q1 på 0,25 bps. Det betyr en fed put innen 5 måneder.
Jeg begynner å lure på om markedet skal oppover en stund. Aktørene begynner å innse at USA og EU fortsatt driver med pengetrykking. Bernanke sa en gang at inflasjon ikke er et problem. De kan bare øke rentene.
Men renter på 0-2% når inflasjonen er 9 er alt for lavt. Dessuten sa EU mellom linjene at de fortsatt vil kjøpe assets “det som skal til”.
FED har prøvd å skremme vekk inflasjonen. Jeg tror ikke det virker. Begynner å tro på oppgang igjen inntil FED/EU innser at de virkelig må heve rentene. Problemet er at det tåler ikke Italia.
Derfor - oppgang i sommer, så alvorlig krakk senere (2023 ?)
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Nasdaq opp +0.1% på det jeg mente var en helt feil bevegelse av extended bear rally og feiltolkning av yieldbevegelsene.
Nasdaq -1,7% nå.
Nærmer vi oss kanskje slutten på dette bear market rallyet? jeg håper det
Mikkel Rev
Satt og skrev
På ei lita boble
Bobla sprakk
Mikkel skvatt
Oppi pappas flosshatt
-
ECB President, Christine Lagarde, said, “we expect inflation to remain undesirably high for some time.” Policymakers at the ECB also agreed to help the eurozone’s biggest debtor countries, primarily Italy, with a new bond purchase scheme called the Transmission Protection Instrument (TPI). The program is designed to stop governments’ excessive rise in borrowing costs.
-
The ECB is in a difficult position, similar to most central banks, which is how to raise rates high enough to stop inflation without taking a sledgehammer to economic growth. It seems unlikely that a zero interest rate environment will be able to quell continued inflation in Europe.
Altså fortsetter QE under nytt navn.
De tør ikke gjøre det som trengs for å stagge inflasjonen.
Amerikanerne sitter å ser på innleggene dine med google translate.
I know, jeg har lest alt som kan leses om det.
Det er ikke QE. Uenig med de som sier det er QE pakka inn i papir. Da har de ikke brukt nok tid rundt det.
Hovedpoenget med TPI er for ECB å prate yielden til Italia ned (minke BTP-BUND spread). Aka at de som investerer i gjelden til enkelte EU land skal føle på en tryggere ramme rundt de landene som sliter mest. Dvs Frankrike, Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland osv er milevis unna å havne under TPI kjøp.
Ergo yielden blir lavere fordi det er en put der dersom enkeltland havner i krise.
TPI er:
-
Til bruk i «ekstreme» situasjoner, ergo markedet må falle veldig hardt først, så da hadde jeg uansett kjøpt en haug med aksjer. Ergo puten er mye lavere, og støtter ingenting før det blower opp.
-
Det er basicly Italia/hellas det er snakk om. Alle skjønner dette, men de har ikke lov til å si det. Gpd/debt/negative growth osv. dødsdømt.
-
ECB har 4 vilkår for om TPI kan brukes
- Compliance with EU fiscal rules
- Absence of severe macro imbalances
- Fiscal/debt sustainability
- Sound & sustainable macro policies
Her er det mange land som må ha stålkontroll på det politiske landskapet, ikke at Draghi går av i et politisk kaos som det er nå. Dette er basicly bullshit krav, Italia har ikke sjans.
- TIPS øker ikke ECB balance sheet permanent. Dette er helt ulikt av QE. Det går først og fremst inn i den offentlige sektoren og skal i førsteomgang unngå privat sektor, men kan det også.
Dette må det komme mer detaljer rundt dersom de bruker kriseverktøyet.
Det blir et mye mindre verktøy enn QE. Dersom EU brenner skal de hjelpe de kriserammede landene først, altså de største landene i FR og TY får ikke hjelp.
Interessant å se at aksjer går ned i dag samtidig som renter også går ned… (dvs. verdien på lange bonds opp) - legg spesielt merke til at Nasdaq er ned mest som er den som har pleid å gå motsatt vei tidligere.
Det er flere grunner til det
- PMI viser contraction, og økonomien går mot resesjon. At yield faller pga resesjon er ikke positivt for å si det pent. Da treasury doblet seg under finanskrisen var det ikke bull risk-assets…
Flight to safety. - Snap og twitter med horribel earnings. Software recession kan være i spill, og hvis det er tilfelle så ryker spesielt Google. Derfor er GOOGLE ned -6% i dag, og Meta -7% Google har det største fallet i denne korreksjonen. Det er de som står for det store fallet i dag. Apple og Tesla(+ gamma) holder indeksen oppe. Det er egentlig en horribel dag.
- SNAP er ned -40%. 120 milliarder kroner borte over natten. Noen får margin calls og må selge andre tech relaterte investeringer.
Her mener jeg du bommer. Intradagsbevegelser i US kan man diskutere seg grønn på, men du kan ikke sammenligne elendige selskap (inntjeningsmessig) som Snap og Twitter med Google. Google tjener 0,58 dollar for hver dollar de har i inntekt. Snap og Twitter gidder jeg ikke snakke om, de har vell negativ P/E. Google har et moat som knapt noe annet selskap i verden har, kanskje Disney og Apple. Jeg eier ingen aksjer i Google men følger med da den nærmer seg 1700-1800(90-95)usd hvor jeg finner en meget god margin of safety med konservative antagelser om fremtiden. Software-selskaper som leverer mer «kritiske» og velfungerende løsninger vil bare vokse videre, mens de som er mer på grunder-stadiet og er avhengig av kapital for å overleve vil kunne kollapse. Det gjelder forsåvidt andre bransjer, ikke bare software. Mange leverandører av spesialist-maskineri som går dukken i dag, se bare på giganten Marel, nedbemanning på 10% av arbeidsstokken denne uken.