Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

The Producer Price Index for final demand increased 1.1 percent in June. Prices for final demand goods rose 2.4 percent, and the index for final demand services advanced 0.4 percent. Final demand prices moved up 11.3 percent for the 12 months ended in June.

USA PPI: 11.3%, estimat 10.7%.

Ledende indikator for inflasjon.

Lykke til :slight_smile:

4 Likes

Kjøper du enkeltaksjer også eller bare fond ?

Det er egen tråd for fond på forumet, så foreslår at vi holder oss til bjørnefond her

1 Like

Er det Bjørnefond?

Kunne skrevet enormt mye om siste dagene. Den viktigste bevegelsen den siste uken uken har vært forsøket på safety trade, fed fund futures og dollar(safety). Men markedet er idioter og forstår ikke hva som skjer. 10y yield økte 30 bps på 3 dager etter flight for safety -50bps uken før. For de som ikke skjønner hvor ekstremt komplisert dette er for markedene må sette seg opp i stolen.

Dette er ikke noe dere leser om. Kunne fått betalt for dette.

Noen aktører fortsetter å putte cash inn i markedene, mens andre selger det som blir kjøpt, for å kjøpe treasury. Det betyr at i praksis at cash og reserver blir brent opp hver dag. At yielden ikke faller mer er ekstremt komplisert, fordi det skjer enorme skift fra aksjer til renter og så lenge renten er attraktiv på dette nivået vil vridningen skje. Mange flykter til treasuries, men treasuries faller ikke nok ift hvor stivt aksjer er priset. I perioden for 2 uker siden gikk renten opp 0,3 bps i 10 åringen og fed hadde 20mrd dollar som falt av balansen. Hvordan kan det skje? Balansene som eier 25% og 40% av sin egne treasuries(fed+ecb) kjøper ikke lengre, og fed har begynt å rulle over balansen. QT er i full gang.

Hva betyr det jeg skrev nå? At noen ser på 3% som svært attraktivt og hver gang markedet går mot 3% vil folk selge aksjer for å kjøpe treasury. Så hva er det egentlig som skjer, og hvordan kan det funke? En idiot som har cash heter xxx kjøper nå aksjene som yyy eier som igjen dekker for feds/ecb manglende støttekjøp. Så hvis ikke treasuries faller hardere, så er det farlig for markedet. Man kan få en dag hvor kjøperne som dytter inn cash forsvinner, fordi det fortsetter å dyttes inn. I dag annonserte JP morgan kvartalstall og full stans av støttekjøp. Dvs verre likviditet.

Hva betyr det? Markedet kan falle bratt og uventet.

Hvorfor er det komplisert? Fordi fed fund futures priser inn KUTT i renter q1 2023. Dvs at mellom nå og Q1 prises det inn en fed put. Dvs en resesjon mellom nå og q1 som får markedet til å falle hardt.

CPI har mest sannsynlig peaked på dette møtet. Men det betyr ingenting, fordi inflasjon vil være høy over lang tid. Om den er 6% eller 9% er ikke viktig. om den er høyere enn 2-3% som er viktig. De strukturelle problemene er for store til å løse inflasjonen.
Flere ser 100 bps neste møte.

2s10s spread er nå ** dypere negativt enn under finanskrisen.**

Jeg har sagt hundrevis av ganger at obx vil komme 6-8 måneder etter resten. Fått høre flere ganger at jeg har tatt feil fordi obx fortsatt har vært høyt priset., selv om jeg har vist mange ganger at jeg treffer på markedsbevegelsene

Så til alle som har meldt mot meg om equinor, obx, olje og energi: . Bare det, punktum.

Olje 95,7$, ned -25% fra peak. Nå er det 100x smartere å kjøpe enn da crowden gjorde det.
Equinor -8% siden jeg sa det var en god short.
OBX ned -6% siden jeg sa det var en god short.

Så når dette nedsalget stopper opp, da vil det være lurt å kjøpe nordisk oljeprodusenter. Men vent til energiresesjonen har gjort seg ferdig. Det kan bli den eneste long som kan funke på en stund.

Lag deg alfa. Gå long oljeprodusenter dersom nedsalget blir signifikant, short XLP eksempelvis. Gå net short. Vær defensiv. Dette er ikke et enkelt marked.

21 Likes

ETF er er en form for fond (Xact bear) det finnes også vanlig bjørnefond i Sverige, men tror ikke det kan handles i Norge. Ville uansett gått for ETF

Ligger an til å bli en grei dag for oss bjørner

Litt morsomt å lese hva @havana12 skriver om olje og energi, da dette er noe som gjenspeiler hva jeg har sett/ser i mitt excel ark siste ukene.

Kan se at det begynte en forverring av ranking på instrumenter innad i indexen for ca 4 uker siden.

Nyeste til venstre.

Dette kommer også frem på ranking av indeksene, hvor energi har falt siste 3 uker. (Formel og utregning på disse er forskjellig, mer følsom på instrumenter en index, derfor forskjell på når endringene dukket opp)

2 Likes

bilde

Perfekt storm med høyere renter og lavere inntjening

2 Likes

Jeg ser på treasuries hver dag gjennom hele kurven i flere land, og det er første gang jeg har sett treasuries oppføre seg slik som i dag, intradag. Fight mellom bull/bears.

Verdens største gjeldsinstrument har gått fra:
2.92-2.96-2.93-2.99-2.92-3.01-2.95

Sett det i perspektiv - hvis boliglånsrenten din hadde økt fra 2.8% til 3.3% på en uke, falt neste uke til 2.8% igjen, for så å øke til 3.1% for så falle ned til 2.9% også intradag svinge fra 2.9% til 3% opp og ned flere ganger på èn dag. Det hadde vel vært litt slitsomt hvis du hadde fulgt med på det? Sånn er det for markedet nå, og det er verdens viktigste gjeldsmarked.

Når du eier gjeld så er det 4 primærfaktorer som prises inn som yield i treasuries, aka riskpremien du krever for å eie gjelden:
-renterisk
-inflasjonsrisk(duration risk)
-reinvesteringsrisk(fed må dekkes opp fra private markedet)
-Kreditt/default risk (måles ofte gjennom credit spreads, lite priset inn)

Foreløpig har vi primært sett rente og inflasjonsrisk. Nå ser vi reinvesteringsrisk. Kreditt/default ser man ikke enda, kun i krypto. Selv om HYG har falt betraktelig, er det for de 3 førstnevnte, og ikke sistnevnte.

Nå som indeksen bouncer, får vi rally i råvarer. Igjen er man på punktet hvor resesjon prises inn dersom indeksene faller, øker de vil råvarer komme opp. Olje har reversert 100-95-100 dollar fatet på en dag ettersom indeksen(resesjonsfrykt) har rørt på seg.

7 Likes

Veldig glad for at jeg trampet i denne bjørnefella gitt

Når er det billig igjen å handle aksjer, hvor skal de store pengene plasseres fremover som gir avkastning? Psykologisk trenger vi en større korreksjon for å snu sentimentet, men er det 20% eller langt verre?

1 Like

Det er vel det som er det store spørsmålet alle spør.
Min strategi er: Markedet er ca 6 mnd foran i tid, Nå prises det inn at neste 6 mnd blir tøffe og vi får litt tall om hva som faktisk skjedde i q2-22. Vi vet jo ikke hva som skjer men for min del så handler dette om inflasjonen. Straks vi ser at denne blir under kontroll (Med faktiske MAKRO tall) ikke alle megleren som sier at nå er alt priset inn, nå er det over osv…

Så er CPI under kontroll ? … :crazy_face: Absolutt ikke. FED er alt for langt etter og alt de har gjort til nå har ikke virket. Hvis vi nå ser renten stiger til OVER Inflasjonene (CORE CPI) 5,9% ( excluding food and energy).

Så en rente på 5/6% må vi nå eller at markedet krasjer. (jeg tror krasjet kommer først)
Skulle vi nå 5/6% så betyr det at jeg får 5-6% risk free penger i banken ++ eller 10-15% hvis jeg låner ut med sikkerhet i eiendom.

Med mindre markedet krasjer totalt og alt blir 2008 billig så kommer jeg til og kjøpe Fond i en periode, Faller markedet 30-40-50% til, kommer jeg til og låne mye penger og investere i store norske aksjer. Men da må Schillinger list / PB / PE ned kraftig.

Ellers er jeg fornøyd gjelds fri, risk er for stor i markedet og jeg kommer til og bygge formue sakte men sikkert med faste trekk til fond/eget fond over flere store aksjer.

2 Likes

Spørsmålet er vel også når markedet begynner å prise for resesjon istedenfor inflasjon.

2 Likes

Eller kombinasjonen, da er FEDs hender bundet og kan ikke redde aksjemarkedet som de pleier

1 Like

Bankene:

Wells Fargo rapporterte for litt siden (s&p 64 største selskap, 1400 milliarder nok)

Total revenue ned -17% yoy
Net income Q2 21’ vs Q2 22’ yoy fra 6.604 til 3.119 Dvs -48% i profitt

JP morgan i går(s&p nr 10 største selskap, 3170 milliarder nok):

Revenue +1 % vekst
Net income fra 11.948 til 8.649. Dvs -27% net income.

Derfor er bankaksjene hamret. Og dette er før markedet har falt ytterligere(exit q2 verre enn snitt q2)

4 Likes

Oiii det betyr oppsigelser… sammen med alle banker i usa som driver utlån. Boligmarkedet med så høy rente betyr jo at det blir mye lindre transaksjoner. Folk som har fast rente på huset på 2/3/4% kjøper ikke nytt hus med 6/7%.

(Xxl burde kanskje og redusere kostnader litt)
Snart kommer og bulken av lønns kostnader stiger 4% dette utgjør jo mer for selskapene.

1 Like

Can you move a fixed rate mortgage to another property? Yes, this is known as ‘porting’ a mortgage and it’s theoretically possible since many fixed rate mortgage products are portable .May 13, 2022

3 Likes

Det viste jeg ikke. Takk for oppdatering. :slight_smile: