Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

This time is different

image

Fortsatt halvering om vi følger dotcom boble mønsteret og -40% om vi følger finanskrisen.

3 Likes

Det, eller at folk ikke klarer å ta innover seg realiteten rundt det som skjer i verden.

1 Like

Men om inflasjonen fortsetter å holde seg høy, hvor skal pengene plasseres? Om inflasjonen er 9% så må de store gutta tjene 11-12% iallefall.

Gull og sølv

2 Likes

Folk tror dette er over fordi alle er bearish. Vel, det er en veldig god grunn til å være bearish i hvert fall når inflasjonen fortsatt er ute av kontroll, krig i ukraina som fortsatt pågår, kommende energikrise i vinter osv…

Du forskutterer at dette ikke allerede er priset inn i markedet antar jeg?

1 Like

Gull er så gjennommanipulert at det er skummelt å tenke på.

1 Like

Markedet slutter aldri å overraske seg selv med å bli overrasket når fremtidige realiteter utspilles.

1 Like

Gull mot Nok har i hvertfall klart seg ganske godt hittil. Men nå har jo alt blitt solgt. Så gull/sølv kan virkelig ta av hvis det ikke blir gjort nokk og inflasjonen vedvarer.
Men jeg har ikke gull for og tjene penger, mer som ennforsikring mot ubrukelige sentralbanker som trykker litt vel mye penger.:joy:

1 Like

Fallet i råvarepriser er helt frakoblet fundamentale forhold og vil raskt reverseres, tror Tor Svelland. Den erfarne råvaretraderen mener selv ikke en liten resesjon kan stanse olje og shipping nå.

4 Likes

– Den største overraskelsen denne morgenen er at amerikanske aksjer ikke har falt mer enn de har gjort. Markedet priser inn en renteøkning på 100 basispunkter senere denne måneden, skriver ING-teamet ledet av analysesjef Robert Carnell.

1 Like

Imponerende fond. Jeg har hatt dette fondet flere ganger opp igjennom og tjent godt med kroner her. Ikke sikkert det fortsetter men så “enkelt” er det og bli rik. Jeg har jo prøvd meg på enkelt aksjer men skal jeg være ærlig så er det KUN flaks at jeg har slått dette og jeg har tatt ekstremt mye høyere risiko.
Så det jeg sier til alle jeg kjenner, spar fast i dette fondet, + Alfred berg aktiv + 3 indeks fond, Global og gjerne teknologi og så Norge. 20% i hver. Jeg Begynner med det når jeg tror markedet er kommet ned litt til (eller 1.Juli.23 Uansett da er all gjeld vekke og skal sette fast sparing i disse 5)

Prøver og tvinge Barna mine til og gjøre dette. (kanskje etter 10 år blir summen brukt til bolig) så en må starte som 30 åring men da med lavere rente og boligutgifter)

Fast sparing 5000kr pr mnd (ca 10% av lønnen din (v 600k lønn) noe aller har råd til, eller hadde før inflasjon) Vips 20 år og du har 7.5 mill på konto som 40 åring (hvis du staretet som 20 åring.)
Og som en 60 åring vil du ha 159 mill. Tenk hvor enkelt det er.

image

1 Like

4 Likes

No shit.

Svelland? Hvordan sparer du i dette fondet ? Kan man signe opp som privatperson på hjemmesiden?

Det aller billigste er gjenom Sbanken. Da betaler du bare 1/2 forvaltnings avgift. Sbanken er generelt fantatiske på fond og sparing.

Men kan sikkert gå gjenom de så blir du invitert til seminarer og div… (for 1% ekstra av pengene dine) Jeg er en gjerrig knark og leter alltid etter billigste alternativ.

https://secure.sbanken.no/Savings/Fund/ListPublic/overview

2 Likes

Ikke mulig å kjøpe hos Nordea, så da får jeg vel vurdere å bli SBanken kunde da

Hvis du er seriøs for og kjøpe fond og fast sparing så kan jeg virkelig anbefale Sbank. De er billigere en nordnet og hvis du vet hva du skal ha trenger du ingen megler eller kontakt. Bare lage en spareavtale i Sbanken, (gratis) sett over penger hver mnd Glem det i 10 år og du er en rik mann.

Jeg har som sagt 5 fond. 2 aktive og 3 indeks. (leter etter ett enormt godt aktivt global fond skagen fondne kontiki er jo katastrofe som var mitt forrige)

1 Like

Skal helt klart gjøre. Takk! Ikke mulig å signe opp, blir bare kastet ut
Noe må være feil

Blackrock fond har jeg god erfaring med

1 Like