Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Uheldige omstendigheter skapt av idiotiske politikere uten tanke for langsiktige konsekvenser av ting de synes ser bra ut på papiret.

Rinse, repeat.

Indeksene bryter ut bull.

4 Likes

Problemet med å kjøpe aksjer her er at det eneste som kan drepe inflasjonen er en resesjon og negativ EPS vekst for selskapene.

2 Likes

Vi vet jo ved markedsobservasjoner at markedet priser inn resesjon i råvarer dersom indeksen faller mot ~3800 eller treasury faller(lange renter over 3%)

Spotmarkedet i råvarer er ekstremt tight og inflasjonsforventinger har falt hardt med råvare og energipriser.

Problemet er at med en gang indeksen går mot 3900-4000 så fjernes resesjonsfrykten, råvarer rallyer, energipriser stiger fordi supply er for tight dersom markedet ikke priser resesjon.

Da skapes det økte inflasjonsforventinger som igjen vil drive indeksene ned pga forventing om tightere rentemarked+hardere QT. Dette vil pågå så lenge markedet ikke faller nok og bevegelsene blir mindre korrelerte

Veddemålet er vel i praksis at når realøkonomien får store problemer så vil inflasjonskampen bli nedprioritert ?

Det er min forståelse: at folk rett og slett ikke tror at FED vil gjøre som de sier og fortsette kampen mot inflasjon hvis realøkonomien får ordentlige problemer.

2 Likes

Derfor har jeg beholdt PM

1 Like

Veddemålet er at Realøkonomien faller så mye at inflasjon forsvinner.

Fed må oppfylle mandatet sitt.

Fed har allerede sagt at inflasjon er større risk enn en større knekk i økonomien.

1 Like

Slik jeg tolker retningslinjene til sentralbankene, så er inflasjonsmålet et middel for å fremme gode stabile systemer, ikke målet i seg selv, selv om navnet sier noe annet.

De har vel tolket at markedet skal tåle litt stress for å stabilisere ut arbeidsmarkedet. Men det blir spennende å se hvor mye de overshooter.

Sentralbankene seg i mellom opererer helt ulikt. Feds dual mandate består av inflasjon og arbeidsmarked.

FED, ECB, BOF og PBOC har helt ulike tilnærminger.

Du kan ikke ha stabile systemer uten stabil inflasjon.

2 Likes

Dette er jo størrelser som “optimaliseres” parallelt for å slippe oscillerende systemer, noe som er en vanskelig øvelse. Men ja, det er indikatoren de styrer etter. Markedet skal havne i likevekten på 2 %-ish, men det skal skje på en kontrollert måte.

1 Like

Problemet er at de kun har prioritert arbeidsmarkedet og snakket om inflasjon som om det er en historie som hører til fortiden, og plutselig sitter de der etter verdens sykeste økonomisk eksperiment.

Og «kontrollert måte» er praktisk talt umulig å få til. De turte så vidt å sette opp 0,25 i mars, og nå er det snakk om man skal tighte 0,75 eller 1,00 back-to-back fra 0,75 økning. Noe knekker i slike sykluser, selv om de ikke ønsker det

7 Likes

Igjen. Fra 2.90 til 3.01 til 2.95.

Nasdaq var +1.5% i stad, -0,3% nå.

Noen prøvde å være bull, yielden var over 3% og indeksen gir etter. Flight to safety. Ned til 2.95 Repeat.

7 Likes

Med andre ord bull leveraged 10y og 20y treasury bonds i en periode fremover?

1 Like

Jeg har økt litt i fond med eksponering 10-30 år US bonds

1 Like

Har kjørt TMF 3x leverage 20y og TYD 3x 10y ETF

1 Like

Dersom du tror på hardere resesjon eller at lange renter kommer til å prise inn rentekutt og deflasjon så er svaret ja!

Hvis du tror fed/ecb sin BS er for stor og kommer til å holde yield høyt oppe og at private markedet ikke klarer å fylle tomrommet, om ikke høyere(pga krav om økt risk ref treasury risk som ikke enda er priset inn) så nei.

1 Like

Swissinfo.ch, 18 July 2022 14:36. Exclusive - Russia’s Gazprom declares force majeure on some gas supplies to Europe. LONDON (Reuters) -Russia’s Gazprom has declared force majeure on gas supplies to Europe to at least one major customer, according to a letter from Gazprom that will add to European fears of fuel shortages. Dated July 14 and seen by Reuters on Monday, the legal force of the letter is to shield Gazprom from compensation payments for disrupted supplies, but risks escalating tensions between Russia and the West over the invasion of Ukraine that Moscow calls a “special military operation”. The letter said Gazprom, which has a monopoly on Russian gas exports by pipeline, could not fulfil its supply obligations because of “extraordinary” circumstances. It said the force majeure clause, invoked to lift a business from contractual obligations because of factors beyond its control, was retroactively effective from deliveries starting from June 14. A trading source, asking not to be identified because of the sensitivity of the issue, said the letter concerned supplies through the Nord Stream 1 pipeline, a major supply route to Germany and beyond.

Noen som nevnte supply chain issues? Ikke rart prisene går i taket

4 Likes

Mer vingletrading, men som jeg utrolig nok tjener på: solgte igjen xact bear her i håp om kjøp til billigere pris, men den kan også løpe fra meg. At jeg vingler så mye her handler om at det er et relevant område for en skikkelig bounce, men jeg tror på lavere børser senere i år. :thinking:

3 Likes

“Our view remains the same here that rallies towards 4,000-4,100 should be viewed as an opportunity to reduce risk ahead of a breakdown later this summer,” he said.

2 Likes