Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Gi politikerne kontroll på algoritmen mener du? :slight_smile:

1 Like

Renten styres jo bare på bakgrunn av inflasjon. Styrer seg selv den;)

Hadde man gjort det hadde man satt renta til 6% nå.

Getting to the answers is a primer in Summers’ view that the heart of economics is arithmetic. He reckons that “underlying inflation,” excluding food and energy, is running at 4% to 4.5%, pretty close to the PCEPI (personal consumption expenditure price index) numbers that guide the Fed. (The PCEPI is calculated by the Bureau of Economic Analysis and widely used by the federal government, including to adjust Social Security payments.) In the Summers playbook, taming inflation requires a “real,” Fed funds rate that’s 1.0% to 1.5% higher than the pace of bedrock inflation.

Hovedproblemet er ikke at FED setter opp renta.

Hovedproblemet er at de setter opp renta for sakte og for lite og at politikerne i USA driver med stimuluspolitikk som heller bensin på bålet i håp om å vinne mellomvalget.

Hvis man mener at inflasjon er midlertidig, løser seg selv, og at det er ille å sette opp renta for mye så bør man være glade for at det er mennesker bak beslutningene til FED. En algoritme ville gjort kort prosess.

2 Likes

Enig.
Men jeg tror vi skal være glad for at de startet QE etter finanskrisen. De skulle bare ha stengt krana for lenge siden.

Olja stuper videre .,.,.,
Mon tro om vi får billigere drivstoff :slight_smile:

Ja jeg støttet da og jeg støtter fortsatt pengebruken under pandemien.

Det jeg ikke støtter er å fortsette å stenge ned pga covid i vinterhalvåret 2021/2022, og å fortsette å pøse ut penger etter at alle i risikogrupper hadde blitt vaksinert.

2 Likes

Hvorfor det skal snu her… :grimacing:

  • ingenting faller evig, de beste rallyene er bearmarket rallies, de er skapt for å suge mer folk inn, nøytralisere tekniske indikatorer, og dermed sette opp for nye fall (typisk bear flags).

  • det er 2 måneder til neste rentemøte. Snart kommer nye inflasjonsdata. Hvis disse viser bedring kan det være et påskudd for rally.

  • rent teknisk er moment banket ned i gjørma i veldig mange caser jeg ser på (mest vekst og tech). Det er ikke utypisk at når pessimismen er så stor som nå, så kan det være lurt å begynne å bevege seg vekk fra doomsday crowden.

  • Igjen teknisk: vi nærmer oss tidligere lows som @h3nk1 er inne på. Jeg ser ikke for meg at vi går rett gjennom som varm kniv i smør…

…men det er viktig å presisere at dette er rent kortsiktig / tradingmessig. På lang sikt vil dette vare lenger enn folk regner med, og det vil være muligheter begge veier (men mest ned :wink:)

3 Likes

Enig i teorien (oversolgt), men det eneste resesjonsflagget som ikke lyser er arbeidsledighet. Men den vil trolig lyse fra 7de oktober (USA)

1 Like

Teorien oversolgt gjaldt ikke da finanskrisen slo inn vel, da fortsatte krakket i lang tid

2 Likes

Hvis børsen åpner ned på mandag også så lønner det seg å sitte med bear x3 over helgen, ikke sant?

Så klart

1 Like

Veldig fascinerende å se på. Obx ned snart 4%.

Edit:
Hvor langt ned skal vi? Jeg tipper rundt 20% ned. OBX stopper på rundt 820.

2 Likes

Så da kjøper du bear for alle penga ?

Nei jeg tar en pause. Følger med fra sidelinjen :relaxed:

3 Likes

Tror det kan være smart i denne tiden, gjør det samme

2 Likes

Hmmmmm…

When the time comes to BUY, you WON’T

6 Likes

Jeg tror som sagt det blir et nytt BMR fra pluss-minus noen prosent fra disse nivåene. Og jeg er ikke like bekymret som andre for at verdipapirer ikke er holdbart fremover. Markedene har historisk vært lavere før resesjonene og hentet seg inn før ting blir bedre.

2 Likes

Oslo-børs har vel så vidt startet nedturen. Tror også den børsen skal et stykke ned. Tipper 20%++ som jeg skrev. Men synes det er deilig å slippe stress forbundet med investeringer, så dropper bear/short-veddemål.

3 Likes

Joa, men om olja skal ned, så trenger vel ikke det trekke alt annet med seg?

Tenker så lenge de gigantiske situasjonene er helt uavklart og truslene henger over oss, sammen med inflasjon og rente galopp, så er det ikke mye som taler for en bull periode med det første

Husk at du ikke aner hvem den enkelte er eller hva de har gjort før :wink:

2 Likes