Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Tenker så lenge de gigantiske situasjonene er helt uavklart og truslene henger over oss, sammen med inflasjon og rente galopp, så er det ikke mye som taler for en bull periode med det første

Husk at du ikke aner hvem den enkelte er eller hva de har gjort før :wink:

2 Likes

When the time comes to sell, you WON’T

7 Likes

Jeg har 14 handler i dag. 8 short, 6 long. Jeg ser etter gruppetenkning og psykologi. Det er akkurat det jeg finner.

Helt riktig. Det var i november og desember 2021 og jeg SKREK her inne(ikke deler av small cap, kom før). Mange ganger. Jeg hadde så mange innlegg og møtte så mye motstand. Så den kunne ikke truffet bedre. Aka småinvestor “faen hva skjer med nano, desert control og mpcc i dag, er det korrupt, den er undervurdert”?

2 Likes

Jeg ville gått long (US) indeks nå, hva ville dere?

• Long
  • Short

0 stemmegivere

Tja, skal vi si en uke, kanskje 2? Ville jo fulgt med og sett om eventuell rekyl hadde noe substans.

Close 23/9:

Tidshorisont update?

Ikke for å stikke deg i siden, men ble ikke du wiped? Var i bear marked rally om jeg ikke husker feil.

Går jo begge veier i det du sier, man vet aldri hvordan man kan time markedet.

Når det kommer til nano så feilet studien totalt, ikke noe med makro å gjøre

Tradingvolumet er 7sifret igjen, så jeg kan svinge hardt ja! Gikk drit fort. Takk som spør. Er en privat dm hvor jeg gir daglige observasjoner, tradingideer og tradingupdates.

6 Likes

September og oktober er bjørnemåneder, mandag og tirsdag er bjørnedager, men vi er oversolgt så da kan det ikke falle videre.

Jeg er fornøyd med min utvikling denne uka - håper det går bra for dere også, god helg!

2 Likes

Vi er langt unna der blodet flyter i gatene.

FED skal punktere markedet først. Når så har skjedd, da kan man gå inn i aksjer igjen

2 Likes

Men HVA skal dere kjøpe?

Jeg har ingen tro på at jeg kan spå fra dag til dag, men jeg har i ca 1 år, altså før invasjonen, pekt på resesjon til vinteren. Krigen bare forsterker dette.
Dere andre får ta dere av daytradingen. Det er ikke for meg. Jeg bare setter noen små trades for gøy når jeg ser helt spesielle oppsett.
Det lange synet ligger fast. Vi er lavere til våren.

« Men HVA skal dere kjøpe?»
Indeks. (DNBOBX etf)

4 Likes

Børsene steg med en halv prosent mellom 15:24 og 16:09 i dag så bulls vant i dag igjen.

2 Likes

Dollar på 10,6 nå.
Hva tror dere om USDNOK fremover?

1 Like

Brudd opp igjennom motstand tyder vel på videre styrking av USD. Men når valutaekspertene kommer med spådommene sine og spår styrking av USD mot NOK, så tipper jeg det motsatte skjer.

Jeg tror USD skal styrke seg fram mot desember. Mot alt, og det også NOK. Årsaken har ikke så mye med Norge å gjøre, det har å gjøre med hvor ille ute Europa er hvis jeg tolker situasjonen korrekt og det blir eventuelt en kald vinter.

1 Like

Når dollar snur (ligger rett ved fib extension 1.618) tipper jeg vi får en fin liten rally!

En viktig effekt av renteøkningene, er som kjent å temme inflasjonen, men som de fleste sikkert har fått med seg er “delmål” også å øke arbeidsledigheten siden et stramt arbeidsmarked kan bidra til for høy lønnsvekst, og da er man inne i denne lønnsvekst-inflasjons-spiralen. Vel, det er i alle fall den konvensjonelle visdommen.

Et viktig poeng her er 401k, eller amerikanernes private pensjonssparing.

Hittil i 2022 må rente-økningene sies å ha ønsket effekt.
Grunnen er at hva det dårlige børs- og obligasjonsmarkedet har gjort med 401k sparemidlene, følgende utsagn er fra midt august 2022.

" The average 401k balance dropped to $103,800 in the quarter, down 20% from a year ago when it was $129,300 and 15% from Q1 2022, when it was $121,700. The average 403b account balance decreased to $93,300, down 18% from a year ago ($113,300) and a decrease of 13% from last quarter ($107,600)."

Så til poeng 1:
Mange amerikanske arbeidstakere som nå ser sine pensjonsmidler svinne hen må derfor revurdere sine (tidlig)pensjonsplaner.

Poeng 2: hvis vi får en bounce back i aksje- og obligasjonsmarkedet, så slipper jo mange wanna-be-pensioners å stå lengere i arbeid enn opprinnelig tenkt.

Mao, å senke verdien på folks spare-midler er et nødvendig onde for å komme i mål med et mindre stramt arbeidsmarked, og en lavere inflasjon.

Det over er også en god grunn til at rekylen i aksje- og obligasjons-markedet ikke nødvendigvis trenger å komme så raskt. Demografien er også med på å bestemme her.

Hva mener folket, er dette en viktig faktor for hvor markedet går hen de neste årene?

BTW, for norske folk med innskuddspensjon, og det meste i aksjer, så har heller ikke 2022 vært noe strålende år:

6 Likes

Godt poeng, og tenk også på alle NFT kunstnere og shitcoin hodlere som nå må krype tilbake til McDonald’s og spørre om å få tilbake jobben sin

4 Likes
2 Likes