Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Vært strålende for oss unge, dette er jo penger mange av oss ikke skal se snurten av på 30-50 år

Hør hør

Hvor mange uker/måneder før fed pivot? Kortere enn folk flest tror tipper jeg

En ting er hvor mye “helt” powell vil spille her. En annen ting er hvor langt lar de som faktisk bestemmer her (politikerne) det gå før de pisker powell til å snu.

Med rentemarkedet på brinken av totalt ute av kontroll blir de neste 3 månedene spennende, og utrolig viktig for hvordan dette utspiller seg de neste årene

2 Likes
3 Likes

«Alle»?

Tror inntrykket av at «alle» «jobber» med nevnte er medieskapt uten rot i virkeligheten

Hva tror “folk flest” ? Desember eller Mars er mine tanker.

1 Like

Tror vi står på kanten av stupet. Men ja, seinest innen Mars før vi ser total kollaps og kapitulasjon.

Egentlig overrasket over vi enda ikke har sett en større sell off i markedet. Det er jo totalt galskap å sitte med aksjer når vi «vet» at FED skal sette renten videre opp.

2 Likes

Fordi alle tror at FED snur “snart” og redder finansmarkedene.

Så folk selger ikke.

Så FED snur ikke.

Men på ett eller annet tidspunkt så er avkastningen på 100% sikre US Treasury securities så god at man selger alt for å kjøpe sikker avkastning antar jeg, og da drepes alle andre markeder.

2 Likes

Nei, FED snur ikke før det kollapser. Da opphører jo inflasjonen også.

Kan jo godt tenkes at dagens rentenivå er og fornuftig i det lange løp, men sentralbankene har jo ikke ro i ræven til å se dette an. Her skal det bare krasje for en enhver pris.

Selv tror jeg at en rente på 2,5 ish + inflasjon er mer enn nok for å bremse etterspørsel og vekst. Men man må la renteøkningen få virke 6-12 mnd før man ser en utflating.

Dagens hodeløse politikk tror jeg bare skaper en enda større boble litt nedi veien

Jeg tror bare folk må forstå at FED heller vil ha en resesjon enn hyperinflasjon / langvarig alt for høy inflasjon. Alt for høy inflasjon er ekstremt destruktivt for samfunnet, og mye verre enn en resesjon. Og sannsynligvis vil du ikke unngå en resesjon i en sånn situasjon, du vil bare utsette den.

I Norge har vi heldigvis politikere som forstår at man må jobbe på lag med sentralbanken. Når man trenger stimulus kan man bruke mer penger OG sette ned renta, når man må stramme inn så må man øke renta OG kutte på budsjetter.

Det man har i USA er en kongress som driver med aktiv stimuluspolitikk samtidig som FED forsøker å stramme inn. Det gjør at ting blir verre enn de trenger å være. Jeg skylder ikke på demokratene her - det gjelder begge partier der borte.

7 Likes

Tror man like gjerne kunne satt renten til 10% over natten, stukket hull på ballongen med en gang.

Det de driver med nå er bare seigpining. Det krasjer innen kort tid uansett, helt meningsløst å slepe beina etter seg hvis målet å stagge inflasjonen

4 Likes

Håper du har rett. Beste måte å bygge stor formue er å kjøpe billig. Det er en mulighet man bare får 5-10 ganger i livet som voksen. Den MÅ benyttes hvis den kommer.

Nå er vi høyst sannsynlig på toppen av en lang oppgangskonjunktur fra 2009, bare avbrutt av pandemien. Det har vært et tiår med fallende renter og dermed stigende priser på eiendom og børs. Nedturer går som oftest mye kjappere. («Trappen opp og heisen ned»). Jeg prøver derfor å stagge trading iveren min. Det eneste som teller er hvor mye man kjøper når alt er helsvart, mye billigere enn det er i dag. Da må man ha mest mulig cash. Det vil bli rallyer på vei ned, men jeg tror ikke bunnen er 10 eller 20% ned, men mye mer. Vi er vel nå ca 13% fra ATH hvis jeg ikke husker feil i farten. Bunnen kommer i alle fall ikke før FED begynner å senke renta igjen, og trolig først et par kvartaler etter at de har startet senkingen. FED er de best informerte. Når de senker ser de mørke skyer på himmelen.

6 Likes

13% fra ath?
Nasdaq er 33% ned, svenske smallcaps er 60% ned.
Finnes en del billig å kjøpe, om man ser et par år frem :slight_smile:

Det sagt, det kan alltids bli billigere :slight_smile:

5 Likes

Ja, jeg skrev om OBX (-13%). Store fall i USA og Sverige viser vel bare at vi er ekstra utsatt hvis olja faller i en kommende resesjon.

2 Likes

Det er jeg enig i, har personlig aldri eid olje / shipping / sykliske selskaper.

Ikke sett en sell off? Kan ramse opp en haug av aksjer som har gått ned mellom 40-80%

4 Likes

Søppelaksjer kan jo falle bra i bullmarkeder også.
De store solide aksjene med god inntjening har vi ikke sett kapitulasjon i enda.

3 Likes

Denne er jo fin.

4 Likes

Ikke vanskelig å finne råtne aksjer som faller 40-80% i et bullmarked heller.

Det jeg vil se er total kapitulasjon i større selskaper også, ikle bare i jallaksjer

4 Likes

Neste uke går DJ World Index

• Opp
  • Ned
  • Sidelengs

0 stemmegivere