Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg tror FED ønsker ett krasj. Bare det ikke går for langt.

Men så var det den greia med å være tankeleser da :slight_smile:

1 Like

Det tryggeste er nok å ta ferie frem til Påske :sunglasses:

1 Like

Jeg har hatt børspause i mange måneder og vært stort sett ute siden januar/februar.

Jeg er alt for negativ som person til å kunne shorte, jeg ville mistet all kapital før det faller :slight_smile:

5 Likes

Enig Bamse, litt risky å åpne short posisjoner her nå som momentum er banket ned i gjørma… men det er bearmarked og jeg ser ikke hvilke positive nyheter som kan løfte denne elefanten. Det eneste positive er vel at mye er bakt inn på kort sikt, men det betyr ikke at det ikke kan komme ting som velter lasser mer.

2 Likes

Momentum er nedover, hvorfor skal det snu akkurat her? (Ble svar til noccern men var ment som et generelt innlegg)

1 Like

Utover at det har snudd cirka her et par-tre ganger, ingen.

@holmes Du har tydeligvis ikke vært gjennom hvordan markeder tar kriser? Hvis folk ikke skjønner at tidenes største fall i treasury i uk blinker rødt så skjønner de ikke risk. Trenger ikke skje noe, men det kan skje noe. Hadde ikke blitt overrasket om turnen kom for en absolutt trap.

Du vet at 15 september 2008 da Lehman kollapset gikk børsen opp +6% de neste 5 dagene før markedet falt gjennom -32% to uker senere?

Hvis du leser market wizards serien kommer du til å få gjentatte hendelser fra de beste hvordan de tolket ulike krisescenarioer gjennom 1900-tallet hvor kriser blir tolket av markedet som bullish rally for den plunger. Alle har blitt overrasket. Noen ganger holder bullish seg, kommer an på krisen og hvor i syklusen man er. Typisk fuck-up og feiltolkning fra markedets side om at ting har nådd smerte og er tid for å gå bullish/trappe bulls.

3 Likes

Som jeg har skrevet før ser jeg mer på 10-års renta mot den korte FED-renta istedenfor mot 2-år som er vanlig.
Denne inverterer alltid senere enn 2år/10år dvs nærmere krakket. Nå er det like før også denne inverterer.

Vi er langt lavere til våren, trur eg :slight_smile:

1 Like

Hvor langt kan NOK falle mot USD?
Vi er jo ikke i nærheten av en kapitulasjon ennå.
12kr? 13?

Har heldigvis noen valutakontoer.
Vanskelig å time konvertering til NOK. Men å overføre euroene hjem nå er veldig fristende.
Venter med $ en stund til.

1 Like

Leste du hva jeg skrev? Hvorfor skal det snu akkurat her

Markedet ser ut til å bryte gjennom et gulv som har vart flere måneder og momentum peker nedover.

1 Like

Leste du hva jeg skrev?

1 Like

Var en kommentar til dette.

1 Like

Nettopp, og det er krise i markedet akkurat nå. I dag. Bare fordi du ikke ser det i aksjemarkedet, så er de andre markedene under enormt press.

Derfor så er det mulighet for en total overraskelse for alle, fordi en dag som i dag faktisk kan gå mot enhver fornuft. Det stadige i bearmarkedet er vi nå.

Hvis DET insane scenarioet kan utløse bullreaksjon, så kan definitivt “indeksene har brutt gjennom og nå har treasury/dxy funnet kapitulering, så vi kjøper her” hvertfall utløse det.

1 Like

Så lenge renten fortsatt skal lengre opp, og det skal den ref inflasjonen, så skal aksjemarkedet videre ned. Så enkelt er det.

Ingen grunn til å eie aksjer overhodet neste 6-9 månedene

2 Likes

Helt enig.
Før historiske resesjoner skulle man sitte investert så lenge renta øker, utrolig nok.
Det har vært fordi renta har økt for å stagge oppgang.
Nå økes renta for å stagge inflasjon, eller kanskje stagflasjon - enda verre.
Tar meg en lengre velfortjent ferie :innocent:

2 Likes

Derfor sitter jeg med bare 1,5 x gearing og kan sitte gjennom volatilitet

2 Likes

Derfor så skjønner jeg ikke hvorfor du kommenterer så kortisktige trades andre velger å diskutere, hvis du bare sitter. Det er jo diskusjonen vi gjør her, hvertfall siste 30 min.

1 Like

Hadde vært opp nesten 1% nå, men gjorde det ikke.
Magefølelsen sier at vi er høyere mandag, men jeg tør ikke.
Aner en uttalelse fra FED ,.,.,

Fed put her? S&P er ned -20%, da er du langt unna hvor fed puten befinner seg med inflasjon på 8,3% og kjerne på 6,3%. Men powell snakker i dag. De ønsker jo hardere fall for å slippe å tighte senere.

1 Like

Ja, jeg tør ikke satse på det, men aner at de ikke ønsker for mye fall heller. De drømmer om myk landing, noe jeg har liten tro på at de klarer.

Brent har falt 2,5$ i dag, til 88,1 nå. Kanskje litt for stort fall ?

1 Like