Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Myk landing er helt umulig med aggressiv renteheving.

Så lange sentralbankene får styre dette showet alene kommer det til å ende i økonomisk katastrofe for folk flest

3 Likes

Jeg spurte hvorfor skal det snu akkurat her, så har dere mulighet til å svare på det.

Tar en trade i blant, men det viktigste for meg er å ikke bli fintet ut og stå utenfor et større fall.

Magefølelsen ligner veldig på 2008 selv om vi da hadde sub-prime og Lehman. Nå har vi krig pluss Kina.

2 Likes

2018?

I 2008 var det 18 børsfall som var større enn 5,78 %. Av dem var 5 større enn 8 %. Sånne tall har vi ikke sett ennå.

3 Likes

Det kommer vel til å gå langsomt nedover i takt med stigende renter, men markedet tviholder i håpet om at sentralbankene skal snu.

Men hva skal man egentlig med sentralbanker når alt de gjør er å skjele til inflasjonen? Rentesettingen kunne like gjerne vært styrt av en algoritme

1 Like

Noen som husker årsaken til fallet i 2018 ?

QT fra fed…

2 Likes

Tatt fra Gromen. Nasjonalgjeld som land ikke klarte å betale. 100 år siden sist større land gikk konk. Økninger i renter i samme hastighet som de siste ukene fremover så nærmer de mest forgjeldede landene seg dette på nytt i stor fart. Folk skjønner ikke hvor farlig disse treasury bevegelsene er.

Hva gjør landet ditt hvis gjelden din er mindre attraktiv(posisjonene har tap), samtidig som du har høyere gjeldsforpliktelser og du får kontraksjon i gdp? Du hever hvertfall ikke renter videre. Og det er den klemte situasjonen man er i pga de idiotiske grepene man har gjort tidligere.

Og der er UK nå. Førstemann ut. Og hva er grepet?

UK myndigheter svarte resesjonen de er inne i nå med skattelettelser over hele linja fra personmarkedet til bedrifter til mva, største kuttet på 50 år. Aka inflasjonen vil være høyere for lengre, og inntektene til staten blir mindre. Derfor klikker renten(aka risikotillegget investorer krever for å holde gjelden til noen som akkurat har blitt mindre betalingsdyktige

Ergo de jobber mot sentralbanken.

Tyskland nasjonaliserer energiselskaper for å unngå konkurser. Samme opplegget. History repeat.

2 Likes

Brent olje har falt fra 90,5$ til 87$ i dag.
Er det nyheter eller bare spekulasjoner om resesjon og mindre etterspørsel ?

Olje og OSE i “fritt fall” nå :partying_face:

1 Like

Noen må klare å stå opp mot politikerne så vi ikke ender i hyperinflasjon.

Velgerne gjør det ikke.

2 Likes

Men da kan man jo bare la en algoritme gjøre jobben

Gi politikerne kontroll på algoritmen mener du? :slight_smile:

1 Like

Renten styres jo bare på bakgrunn av inflasjon. Styrer seg selv den;)

Hadde man gjort det hadde man satt renta til 6% nå.

Getting to the answers is a primer in Summers’ view that the heart of economics is arithmetic. He reckons that “underlying inflation,” excluding food and energy, is running at 4% to 4.5%, pretty close to the PCEPI (personal consumption expenditure price index) numbers that guide the Fed. (The PCEPI is calculated by the Bureau of Economic Analysis and widely used by the federal government, including to adjust Social Security payments.) In the Summers playbook, taming inflation requires a “real,” Fed funds rate that’s 1.0% to 1.5% higher than the pace of bedrock inflation.

Hovedproblemet er ikke at FED setter opp renta.

Hovedproblemet er at de setter opp renta for sakte og for lite og at politikerne i USA driver med stimuluspolitikk som heller bensin på bålet i håp om å vinne mellomvalget.

Hvis man mener at inflasjon er midlertidig, løser seg selv, og at det er ille å sette opp renta for mye så bør man være glade for at det er mennesker bak beslutningene til FED. En algoritme ville gjort kort prosess.

2 Likes

Enig.
Men jeg tror vi skal være glad for at de startet QE etter finanskrisen. De skulle bare ha stengt krana for lenge siden.

Olja stuper videre .,.,.,
Mon tro om vi får billigere drivstoff :slight_smile:

Ja jeg støttet da og jeg støtter fortsatt pengebruken under pandemien.

Det jeg ikke støtter er å fortsette å stenge ned pga covid i vinterhalvåret 2021/2022, og å fortsette å pøse ut penger etter at alle i risikogrupper hadde blitt vaksinert.

2 Likes

Hvorfor det skal snu her… :grimacing:

  • ingenting faller evig, de beste rallyene er bearmarket rallies, de er skapt for å suge mer folk inn, nøytralisere tekniske indikatorer, og dermed sette opp for nye fall (typisk bear flags).

  • det er 2 måneder til neste rentemøte. Snart kommer nye inflasjonsdata. Hvis disse viser bedring kan det være et påskudd for rally.

  • rent teknisk er moment banket ned i gjørma i veldig mange caser jeg ser på (mest vekst og tech). Det er ikke utypisk at når pessimismen er så stor som nå, så kan det være lurt å begynne å bevege seg vekk fra doomsday crowden.

  • Igjen teknisk: vi nærmer oss tidligere lows som @h3nk1 er inne på. Jeg ser ikke for meg at vi går rett gjennom som varm kniv i smør…

…men det er viktig å presisere at dette er rent kortsiktig / tradingmessig. På lang sikt vil dette vare lenger enn folk regner med, og det vil være muligheter begge veier (men mest ned :wink:)

3 Likes

Enig i teorien (oversolgt), men det eneste resesjonsflagget som ikke lyser er arbeidsledighet. Men den vil trolig lyse fra 7de oktober (USA)

1 Like

Teorien oversolgt gjaldt ikke da finanskrisen slo inn vel, da fortsatte krakket i lang tid

2 Likes