Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hva mener du med FED pivot? 0.75 er mer eller mindre gitt på dette punktet.

1 Like

Rentekutt kontra renteheving

Om de skulle gjøre det lader de nå bare opp til en enda hardere vinter. Short term opp kanskje, men mid-long vil det jo bare øke trykket ytterligere

1 Like

Jepp. Har ikke tro på det, svarte på spørsmål over her bare

Håper dere har gjort som meg og lastet opp med bear til ripa, dette blir blodrødt fremover tipper jeg :grimacing:

5 Likes

Konsensus blant flere kontoer jeg følger ser ut til å være en pivot tidligst neste vår, at FED er skikkelig skremt at inflasjonen skal bite seg fast. De neste to kvartalene bør derfor gi noe svar ifht. en pivot. Jeg tenker man kan få rally dersom renten “kun” settes opp 0.5%, men anser sannsynligheten som ganske liten. Konsensus ser ut til å være 0.75%, og overraske negativt dersom den settes opp med 1%. Rent teknisk ser det ut som sidelengs chop og konsolidering i påvente av resultat av rentemøtet. Tror det blir volatilt.

1 Like

Jeg forventer at noe knekker som sagt. Jeg klarer ikke pinpointe hva det er.

Men min hypotese er at FED feiger ut i kampen mot inflasjon hvis inflasjon ikke knekker først :slight_smile:

4 Likes

Alle tror at børsen skal ned så da tror ingen at den går ned så da tror alle den vil gå ned osv :infinity:

2 Likes

Det holder om inflasjonen viser tegn til å snu, og jeg tror ikke det er snakk om så mye riktig vei heller. FED har ikke “råd” til å sette opp renten for mye heller, så jeg tror de bruker alle positive unnskyldninger for å ro ned/stoppe opp og snu. Tror dog ikke det skjer på denne siden av året

1 Like

Er jo allerede tegn til at inflasjonen er avtagende :man_shrugging:

De ønsker folk på Nav. Alt for mange er villige til å arbeide idag.
Så konkurser må til.

1 Like

Bolig kommer ganske tregt med i inflasjonstallene, så den kommer vel til å dra opp leeenge.

2 Likes

Kommer an på energipriser/bensinpriser i USA i stor grad - hva skjer når man kanskje får redusert økonomisk aktivitet resesjon og litt demand destruction samtidig som man slutter å hive ut olje fra de strategiske reservene? Hvem vet? Svaret får vi snart uansett, men det ligger noen måneder fram i tid.

1 Like

Så bare på CPI generelt sett.

Har hatt 2 perioder nå uten noe særlig videre oppgang.

Bare ventet på at trevarer skal falle. Tømmer futures i seg selv har falt som en stein.

1 Like

Verdt å se på PPI også, og spesielt hvilke ting som trekker opp/ned.

1 Like

Med feige ut, tenker du de stopper eller går tilbake til easing? Sistnevnte vil vel anses som direkte ansvarsløst, og innen den tid tenker jeg børsene er ned 20-30%?

Tror du mellomvalget vil ha innvirkning på avgjørelsene de tar?

2 Likes
2 Likes

Oslo børs er ned 2% i år. Mange er nok fortvilt over dette.

Endelig litt fornuft ! Haha.

“The Fed knows what the destination is. So it’s got the funds rate now, the upper bound, is 2.5%. Very likely it gets to 4%-plus this year,” the firm’s head of macro strategy said on Tuesday. “Why not just rip off the Band-Aid. Let’s get there in one day. But of course, the Fed won’t do that.”

Tilbake til easing, meget mulig en kombinasjon av renteøkning og QE samtidig. MMT og finansiell planøkonomi og en avskaffelse av statsobligasjonsmarkedet for USA er en mulighet.