Leste du hva jeg skrev?
Var en kommentar til dette.
Nettopp, og det er krise i markedet akkurat nå. I dag. Bare fordi du ikke ser det i aksjemarkedet, så er de andre markedene under enormt press.
Derfor så er det mulighet for en total overraskelse for alle, fordi en dag som i dag faktisk kan gå mot enhver fornuft. Det stadige i bearmarkedet er vi nå.
Hvis DET insane scenarioet kan utløse bullreaksjon, så kan definitivt “indeksene har brutt gjennom og nå har treasury/dxy funnet kapitulering, så vi kjøper her” hvertfall utløse det.
Så lenge renten fortsatt skal lengre opp, og det skal den ref inflasjonen, så skal aksjemarkedet videre ned. Så enkelt er det.
Ingen grunn til å eie aksjer overhodet neste 6-9 månedene
Helt enig.
Før historiske resesjoner skulle man sitte investert så lenge renta øker, utrolig nok.
Det har vært fordi renta har økt for å stagge oppgang.
Nå økes renta for å stagge inflasjon, eller kanskje stagflasjon - enda verre.
Tar meg en lengre velfortjent ferie
Derfor sitter jeg med bare 1,5 x gearing og kan sitte gjennom volatilitet
Derfor så skjønner jeg ikke hvorfor du kommenterer så kortisktige trades andre velger å diskutere, hvis du bare sitter. Det er jo diskusjonen vi gjør her, hvertfall siste 30 min.
Hadde vært opp nesten 1% nå, men gjorde det ikke.
Magefølelsen sier at vi er høyere mandag, men jeg tør ikke.
Aner en uttalelse fra FED ,.,.,
Fed put her? S&P er ned -20%, da er du langt unna hvor fed puten befinner seg med inflasjon på 8,3% og kjerne på 6,3%. Men powell snakker i dag. De ønsker jo hardere fall for å slippe å tighte senere.
Ja, jeg tør ikke satse på det, men aner at de ikke ønsker for mye fall heller. De drømmer om myk landing, noe jeg har liten tro på at de klarer.
Brent har falt 2,5$ i dag, til 88,1 nå. Kanskje litt for stort fall ?
Myk landing er helt umulig med aggressiv renteheving.
Så lange sentralbankene får styre dette showet alene kommer det til å ende i økonomisk katastrofe for folk flest
Jeg spurte hvorfor skal det snu akkurat her, så har dere mulighet til å svare på det.
Tar en trade i blant, men det viktigste for meg er å ikke bli fintet ut og stå utenfor et større fall.
Magefølelsen ligner veldig på 2008 selv om vi da hadde sub-prime og Lehman. Nå har vi krig pluss Kina.
2018?
I 2008 var det 18 børsfall som var større enn 5,78 %. Av dem var 5 større enn 8 %. Sånne tall har vi ikke sett ennå.
Det kommer vel til å gå langsomt nedover i takt med stigende renter, men markedet tviholder i håpet om at sentralbankene skal snu.
Men hva skal man egentlig med sentralbanker når alt de gjør er å skjele til inflasjonen? Rentesettingen kunne like gjerne vært styrt av en algoritme
Noen som husker årsaken til fallet i 2018 ?
QT fra fed…
Tatt fra Gromen. Nasjonalgjeld som land ikke klarte å betale. 100 år siden sist større land gikk konk. Økninger i renter i samme hastighet som de siste ukene fremover så nærmer de mest forgjeldede landene seg dette på nytt i stor fart. Folk skjønner ikke hvor farlig disse treasury bevegelsene er.
Hva gjør landet ditt hvis gjelden din er mindre attraktiv(posisjonene har tap), samtidig som du har høyere gjeldsforpliktelser og du får kontraksjon i gdp? Du hever hvertfall ikke renter videre. Og det er den klemte situasjonen man er i pga de idiotiske grepene man har gjort tidligere.
Og der er UK nå. Førstemann ut. Og hva er grepet?
UK myndigheter svarte resesjonen de er inne i nå med skattelettelser over hele linja fra personmarkedet til bedrifter til mva, største kuttet på 50 år. Aka inflasjonen vil være høyere for lengre, og inntektene til staten blir mindre. Derfor klikker renten(aka risikotillegget investorer krever for å holde gjelden til noen som akkurat har blitt mindre betalingsdyktige
Ergo de jobber mot sentralbanken.
Tyskland nasjonaliserer energiselskaper for å unngå konkurser. Samme opplegget. History repeat.
Brent olje har falt fra 90,5$ til 87$ i dag.
Er det nyheter eller bare spekulasjoner om resesjon og mindre etterspørsel ?
Olje og OSE i “fritt fall” nå